• Esmaneo

    Hjälp med sömnen...

    Min son är nu 5 månader och 2 veckor. Hans sömn har varit svår sedan han var ca 4 veckor. Så i snart 5 månader har det varit kaos, jag bryter ihop snart känns det som. Dag som natt är han otroligt svår att söva, ofta är det gallskrik och panik länge innan han somnar. Självklart har man haft vissa gånger som gått lättare men de gångerna kan jag räkna på 2 händer...

    Vi samsover så närhet har han. Myser och busar massor varje dag. Att inte försöka söva hjälper inte, då skriker han tills han tappar andan. Man får inte vagga i famnen, att sitta eller ligga i soffa eller säng går inte. Tv av eller på, musik eller tyst. Sele går inte. Vagn går men han sover ofta bara 10 minuter då..

    Bil fungerar i perioder men att köra runt i 30 minuter eller mer 3-5 ggr per dag är inte hållbart och ofta skriker han även ett tag i bilen innan han somnar. Vi har provat att ha mörkt, ljust, avklädd eller påklädd. Han har snutte och tar inte napp. Han är alltid trött efter 2 timmar vaken. Men hur man än gör är han ofta vaken 3-4 timmar och blir helt förstörd. Provat att söva när han är pigg, trött, övertrött, allt ger exakt samma sak. Skrik panik och kaos. Han somnar ju alltid tillslut antingen med flaska, bröstet, i bilen, i vagnen, i min famn när jag står(endast när han skrikit över 1 timme och varit vaken 3-4 Tim).

    Men just det att det är massa skrik och kaos innan varenda gång tar kål på mig. Sen sover han allt sämre hela tiden också. Nu i snart 3 veckor har han utöver detta vaknat 1 gång per timme eller mer hela nätterna. Och sover ofta typ 10minuter till 30 per gång han sover under dagen.

    Hjälp... Bvc säger bara att det är jobbigt nu, hoppas det går över. Men det har varit jobbigt nästan hela hans liv och vänder aldrig mot det bättre heller.. Vi har kollat och han är fysiskt frisk, bajsar och äter bra. Han får tänder nu i överkäken men kan ju ärligt säga att det inte gjorde honom "sämre" han är lika som alltid.

    Han skriker nästan jämt när han vaknar också. Gallskriker. Och är så trött fortfarande märker man. Han har skrikit så mycket i 5 månader att jag inte orkar höra mer!!! Jag har liksom helt tappat ork, hans skrik gör mig helt apatisk oftast. Jag känner mig som en hemsk mamma, lämnar honom aldrig gråtandes ensam mer än de få gånger jag behövt gå ifrån en minut för och andas.

    Men han skriker lika mycket vare sig han ligger ensam, med mig, är i famnen osv. Jag vet inte hur jag ska orka fortsätta "bry" mig. Jag älskar min son och vi skrattar och myser varje dag. Men det känns så hopplöst nu..

    Har någon tips?

    Pepp eller vad som helst för att få bukt med detta eller för att man ska orka kämpa sig igenom det..

  • Svar på tråden Hjälp med sömnen...
  • Selmans

    Vi hade liknande situation. I vårt fall visade det sig att dottern var övertrött när vi la henne för natten. Hon sov för lite dagtid helt enkelt.

    Jag vill minnas att vid 5 månaders ålder var sömnschemat ungefär: vaken två timmar, sova en timme. Och sen repeat tills nattningen. Då funkade det bra.

    Blev dottern övertrött pga för lite dagssömn var nattningen en mardröm, med skrik och panikgråt lääänge innan hon däckade av utmattning.

    Hur sover ert barn på dagen?

  • Selmans

    Förresten - är det alltså svårt med sömnen även på dagen? Tar han napp? Det gjorde inte vår dotter. Totalvägrade, men hade ändå ett stort sugbehov för att kunna somna. Vi fick sätta in vårt lillfinger upp i gommen på henne för att lugna henne, och ha det där tills hon somnade. Var helt hopplöst att sitta fast men något alternativ fanns inte.

    Vid 8 månaders ålder hittade hon sin tumme och kunde lugna sig själv.

  • Esmaneo

    Han tar inte napp. Har ett stort snutt behov men vägrar även finger. Då biter han en och skriker ännu mer.

    Han sover dåligt dag som natt.

    Vissa dagar har man lyckats och han har sovit massor men nattningen och nätterna är lika dåliga ändå.

    Vi har provat att söva eller ge möjlighet att somna allt från att han varit vaken 1 timme eller mer, så vi provar när han inte är trött, när han är lite trött, när han är jätte trött osv. Ingen skillnad.

    Inte ens när vi Helammade så fungerade det. Han slängde sig bak på rygg och skrek, att få snutta hjälpte inte. Om han somnade av amning så hade han en jätte lång period när han då sov max 5 minuter sen vaknade och skrek.

    Som det är nu sover han oftast 30 minuter per gång och gnider sig sen i ansiktet och stirrar med Tom blick och blodsprängda ögon eller börjar gallskrika.

Svar på tråden Hjälp med sömnen...