• Anonym (Löneadmin)

Varför behöver man ta förskott på lönen

Jobbar som löneadministratör på ett större företag/industri.

Lönerna är ju inte direkt dåliga utan ligger på 30-35 tusen för dom på golvet.

Nu efter semestern är det jättemånga som kommer och vill ha förskott på lönen.

Varför planerar man inte sina utgifter på semestern bättre utan sätter sig i sitsen att få ta förskott.

• Svar på tråden Varför behöver man ta förskott på lönen
  • Anonym (?)

jag har aldrig bett om sånt så nu blir jag nyfiken: behöver man få godkännande från sin närmsta chef eller räcker det att vända sig till dig/löneansvarig i bolaget?

Det känns väldigt pinsamt att göra sånt kan jag tycka

• Anonym (Löneadmin)
    19mark82 skrev 2021-08-14 11:34:54 följande:

30/35k netto per månad? ganska höga låner då om detta är "golvet"

Nej. Innan skatt så ut 23-27/månad
  • Anonym (Löneadmin)
    Anonym (?) skrev 2021-08-14 11:37:29 följande:

jag har aldrig bett om sånt så nu blir jag nyfiken: behöver man få godkännande från sin närmsta chef eller räcker det att vända sig till dig/löneansvarig i bolaget?

Det känns väldigt pinsamt att göra sånt kan jag tycka

Det är nog lite olika. Hos oss räcker det med att gå till oss som jobbar med lönerna.
  • Anonym (V)

Händer det bara just nu efter semestern?

• Anonym (Många)

Jag har hört många förklaringar, en del är kopplade till missbruk (spel, droger), andra har inte planerat sin ekonomi, andra har varit med om många samtida oväntade utgifter (akut tandvård, värmepannan gått sönder etc), andra vill göra större inköp (inredning, resor). Det finns verkligen många olika skäl.

• Anonym (Löneadmin)
    Anonym (V) skrev 2021-08-14 11:41:50 följande:

Händer det bara just nu efter semestern?

Det är betydligt fler som ber om förskott nu efter semestern och efter jul.

Alla vet ju att semester och jul kommer varje år.
  • Egon den stora

Därför att många människor helt enkelt är okapabla att se konsekvenser och inte kan ta hand om din ekonomi. Ingen för få vill spara först och köpa sen.

Jag minns vilket rabalder det var i min ungdom när man gick från två veckors lön till månadslön. Pengarna skulle ju aaaldrig räcka så länge! Det blev jättemycket tjafs på jobbet om det så det blev så att man kunde välja att få en schablonutbetalning mitt i månaden på ett lägre belopp under en tid då att det skulle vara lättare att vänja sig undan för undan. Jag och några till bara suckade åt det hela.

Får dom det beviljat nu för tiden eller?

• Anonym (V)
    Anonym (Löneadmin) skrev 2021-08-14 11:49:39 följande:

Det är betydligt fler som ber om förskott nu efter semestern och efter jul.

Alla vet ju att semester och jul kommer varje år.

Dåliga prioriteringar oftast?

Om det gäller just efter semestern och efter jul varje år.

Givetvis kan kan man råka ut för sjukdom , olycka , tandproblem , sjuka djur ( det kan kosta mycket även om man har försäkring ) men det händer knappast varje år just efter semester och jul?
  • Anonym (Stina)

Spelar det någon roll om man begär förskott på lönen eller sparar lönen? Man får ju ut samma per år ändå och om ditt företag tillåter förskott så vad är problemet?

Alla kan väl hamna i situationen att man gör av med mer pengar än väntat, bilen pajar, ungarna växer galet mycket och behöver nya kläder och skor. Fattar inte riktigt varför det kommer som en chock att människor ibland har ont om pengar. Det tillhör väl det normala?

Svar på tråden Varför behöver man ta förskott på lönen