• Anonym (Löneadmin)

Varför behöver man ta förskott på lönen

Jobbar som löneadministratör på ett större företag/industri.

Lönerna är ju inte direkt dåliga utan ligger på 30-35 tusen för dom på golvet.

Nu efter semestern är det jättemånga som kommer och vill ha förskott på lönen.

Varför planerar man inte sina utgifter på semestern bättre utan sätter sig i sitsen att få ta förskott.

• Svar på tråden Varför behöver man ta förskott på lönen
  • Anonym (?)

jag har aldrig bett om sånt så nu blir jag nyfiken: behöver man få godkännande från sin närmsta chef eller räcker det att vända sig till dig/löneansvarig i bolaget?

Det känns väldigt pinsamt att göra sånt kan jag tycka

• Anonym (Löneadmin)
    19mark82 skrev 2021-08-14 11:34:54 följande:

30/35k netto per månad? ganska höga låner då om detta är "golvet"

Nej. Innan skatt så ut 23-27/månad
  • Anonym (Löneadmin)
    Anonym (?) skrev 2021-08-14 11:37:29 följande:

jag har aldrig bett om sånt så nu blir jag nyfiken: behöver man få godkännande från sin närmsta chef eller räcker det att vända sig till dig/löneansvarig i bolaget?

Det känns väldigt pinsamt att göra sånt kan jag tycka

Det är nog lite olika. Hos oss räcker det med att gå till oss som jobbar med lönerna.
  • Anonym (V)

Händer det bara just nu efter semestern?

• Anonym (Många)

Jag har hört många förklaringar, en del är kopplade till missbruk (spel, droger), andra har inte planerat sin ekonomi, andra har varit med om många samtida oväntade utgifter (akut tandvård, värmepannan gått sönder etc), andra vill göra större inköp (inredning, resor). Det finns verkligen många olika skäl.

• Anonym (Löneadmin)
    Anonym (V) skrev 2021-08-14 11:41:50 följande:

Händer det bara just nu efter semestern?

Det är betydligt fler som ber om förskott nu efter semestern och efter jul.

Alla vet ju att semester och jul kommer varje år.
  • Egon den stora