• Anonym (Orolig)

    Snälla lite solskenshistorier

    Fick ett missfall nyss och vet inte hur jag ska tänka. Har två barn sedan tidigare som blivit till snabbt och det har inte vart några problem alls. Inga tidigare missfall och man trodde ju så klart att detta inte skulle hända en själv även om man vet att det är väldigt vanligt.

    Denna graviditet blev till på första försöket men bebis dog runt v8 och jag började inte blöda förrän v11 då fick jag även cytotec för att det bara kom lite smått med blod. Det mesta kom ut igår och nu blöder det men mycket mindre.

    Snälla kan någon ge mig lite solskenshistorier. Blev ni gravida snabbt efter missfall? Kom kroppen igång?

    Och hur slutar man klandra sig själv och försöka hitta orsaker. Var det vinet jag drack dagen innan ägglossning, var det det här eller det här osv.

  • Svar på tråden Snälla lite solskenshistorier
  • Anonym (Solsken!)

    Jag har en! Har genomgått två MA, utan några barn innan. Första blev till på första försöket, andra på andra försöket. Nu är jag gravid i vecka 25, som blev till på fjärde försöket efter sista MA:t. Så det behöver inte ta lång tid! 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Solsken!) skrev 2021-08-14 19:41:26 följande:

    Jag har en! Har genomgått två MA, utan några barn innan. Första blev till på första försöket, andra på andra försöket. Nu är jag gravid i vecka 25, som blev till på fjärde försöket efter sista MA:t. Så det behöver inte ta lång tid! 


    Tack. Jag hoppas verkligen att det går snabbt. Just när man är mitt i det så känns det inte så hoppfullt
  • Anonym (Solsken!)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 19:54:23 följande:
    Tack. Jag hoppas verkligen att det går snabbt. Just när man är mitt i det så känns det inte så hoppfullt
    Nej, jag vet. :( Men håll ut! 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Solsken!) skrev 2021-08-14 20:18:39 följande:

    Nej, jag vet. :( Men håll ut! 


    Tack. Jag får göra det. Berättade för 7 åringen idag och det gjorde det inte bättre. Kommer inte våga berätta för någon innan rul nästa gång känns det som
  • Anonym (Solsken!)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-14 20:53:53 följande:
    Tack. Jag får göra det. Berättade för 7 åringen idag och det gjorde det inte bättre. Kommer inte våga berätta för någon innan rul nästa gång känns det som

    Nej, man blir tyvärr lite ärrad. Vi hann berätta för någon familjemedlem pga det var lättare än att behöva ljuga (det var midsommar och skulle bjus på drinkar). Tredje graviditeten, den som är nu och går bra, berättade vi tidigt just för att familjerna skulle förstå att vi skulle ha det tufft om det gick dåligt en tredje gång. Jag ångrar inte att jag berättade dom första gångerna (det var bara för bästa vännerna och ett syskon) men jag förstår att det är annorlunda med ett barn som inte förstår på samma sätt. 


    Stor kram och lycka till och kom ihåg att du är långt ifrån ensam <3 

  • Anonym (Yes)

    Också 2 barn sedan innan, fyller strax 40.

    Fått 3 missfall det senaste året och efter det sista missfallet blev jag gravid direkt och nu i v 24 så var positiv. Tills slut lossnar det perfekta ägget :)

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Solsken!) skrev 2021-08-14 21:11:48 följande:

    Nej, man blir tyvärr lite ärrad. Vi hann berätta för någon familjemedlem pga det var lättare än att behöva ljuga (det var midsommar och skulle bjus på drinkar). Tredje graviditeten, den som är nu och går bra, berättade vi tidigt just för att familjerna skulle förstå att vi skulle ha det tufft om det gick dåligt en tredje gång. Jag ångrar inte att jag berättade dom första gångerna (det var bara för bästa vännerna och ett syskon) men jag förstår att det är annorlunda med ett barn som inte förstår på samma sätt. 

    Stor kram och lycka till och kom ihåg att du är långt ifrån ensam <3 


    Tack. Du har ju helt rätt. En familjemedlem till min man sa att det hänt henne 5 gånger. Det är så klart tråkigt men skönt att man vet att man inte är ensam för det har inte hänt någon i min familj.

    Sen sa svärmor att i deras kultur så när det händer så går det barnets energi över till nästa barn. Fint att tänka så. Nu håller jag bara tummarna att detta går snabbt även om nästa gång kommer vara präglad av oro
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Yes) skrev 2021-08-14 21:28:55 följande:

    Också 2 barn sedan innan, fyller strax 40.

    Fått 3 missfall det senaste året och efter det sista missfallet blev jag gravid direkt och nu i v 24 så var positiv. Tills slut lossnar det perfekta ägget :)


    Tack för din historia. Känns skönt att höra. Min man resonerar som så att vi har ju tid på oss då jag bara är precis 32 så man får väl tänka så. Även om det händer igen så får man ju inte ge sig.
Svar på tråden Snälla lite solskenshistorier