• Legobiten

    Strängnäs?

    Jag och min familj med barn i lägre skolåldern funderar som så många andra på att flytta från lägenhet i närförort i Sthlm till hus. Vi behöver då pga prisläget flytta någonstans längre ut. Våra prioriteringar för det nya boendet är en trygg uppväxtmiljö för barnen med bra skolgång, närhet till natur/vatten och gärna ett visst utbud av ex-vis restauranger, kultur etc.

    Vi har funderat på ett otal ställen, men ett som tilltalar oss på flera plan är Strängnäs. Tycker det verkar mysigt, litet samhälle men relativt nära Sthlm etc. Vi har dock inga kopplingar dit sedan innan, känner faktiskt inte någon alls som bor där. Skulle därför vilja veta allt som finns att veta kring hur det är att bo där. Hur är atmosfären i stan? Är det inskränkt/öppensinnat? Avslappnat/pretentiöst? Hjälpsamt/egoistiskt? Svårt få plats på aktiviteter? Stör man sig på ngt särskilt? Finns ngt som är extra bra?

    På många ställen i landet måste man ha ställt sina barn i skolkö tidigt för att få plats på skolor med bra studiero, hög nöjdhet etc. Som nyinflyttade kommer ju våra barn inte hamna i en sådan skola. Bra kommunala skolalternativ vore ju därför att önska, lite tveksamt om det finns i Strängnäs?

    Är alltså tacksam för all tänkbar input som kan hjälpa oss få en mer nyanserad bild av stället! :)

  • Svar på tråden Strängnäs?
  • Anonym (Cave-man)

    Skippa Strängnäs, titta istället på Nyköping eller varför inte Järna, Hölö eller Gnesta. Trevligare områden.
    Hellre E4 än E20. 

    Annars är Sparreholm eller Malmköping fint, prisvärt, barnvänligt och tämligen nära Stockholm och andra städer. 

    Måste ni inte åka in till Stockholm dagligen för Jobb, hade jag även kollat Trosa eller Katrineholm.

    Alla andra orter ovan nämnt är 100ggr trevligare än Strängnäs. 

Svar på tråden Strängnäs?