• Anonym (Nyfiken)

Vad betyder orden egentligen?

Vi killar vet vad de olika begreppen för hur bra en tjej ser ut betyder. Snygg/söt/vacker/fin/sexig osv har alla sin egna betydelse.

När det kommer till tjejer att beskriva en kille, hur ska man som kille tyda era begrepp? De vanligaste att beskriva killar är väl snygg/söt/stilig/sexig kan jag tänka mig. Så vad betyder dessa ord för er som tjej? Vilken innebörd håller dem för er? Och vilket är det mest positiva?

• Svar på tråden Vad betyder orden egentligen?
  • Anonym (Kvinna)

Söt och stilig skulle jag aldrig använda för vuxna killar/män.

Snygg är det mest positiva tycker jag. Även sexig är positivt såklart.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-08-15 17:18:00 följande:

Söt och stilig skulle jag aldrig använda för vuxna killar/män.

Snygg är det mest positiva tycker jag. Även sexig är positivt såklart.

Hur skulle du beskriva söt och stilig på en kille? Vad betyder dem för dig? Jag gillar dem inte heller personligen. Som kille så tycker jag personligen att det låter lite nedlåtande, men på ett "snällt" sätt.
  • sextiotalist

Söt använder jag aldrig om vuxna personer. Stilig kan absolut en vuxen man vara (men inget som jag använder om ett barn)

En man kan ha charm, vara snygg, stilig, ha det, vara attraktiv.

• Embla twopointoh
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-08-15 17:14:32 följande:

Vi killar vet vad de olika begreppen för hur bra en tjej ser ut betyder. Snygg/söt/vacker/fin/sexig osv har alla sin egna betydelse.

När det kommer till tjejer att beskriva en kille, hur ska man som kille tyda era begrepp? De vanligaste att beskriva killar är väl snygg/söt/stilig/sexig kan jag tänka mig. Så vad betyder dessa ord för er som tjej? Vilken innebörd håller dem för er? Och vilket är det mest positiva?

Jag skulle vilja påstå att exakt vad man lägger i de olika orden varierar kraftigt bland både män och kvinnor. Det går inte att säga att alla, eller ens de flesta, killar/män vet exakt vad andra killar/män menar när de använder ett visst ord. Du och din bekantskapskrets kanske menar en sak med ett ord, medan Kalle och hans vänner menar något helt annat när de säger det.

Jag tycker till exempel, till skillnad från anonym här ovan, att "stilig" inte alls bara är för personer av manligt kön som inte är vuxna, jag tycker tvärtom att "stilig" är något man använder på vuxna män.

"Söt" är för mig en viss utseendetyp och ålder hos män, tänk dig en yngre (typ upp till 30, det varierar mellan individer) Tom Cruise eller Johnny Depp, de var söta som unga och när de blev äldre övergick de till stiliga. En del män, ofta de med kraftigare käkparti och kraftigare byggda, är dock stiliga redan när de är unga. "Söt" är för mig alltså aningen feminint.

Dessutom varierar det med min egen ålder hur jag benämner män. Nu när jag är 40+ så tycker jag väl att fler män i 20-årsåldern kan betecknas som söta, än vad jag tyckte när jag själv var 20.
  • Anonym (Blandat)

Det finns flera epitet jag kan använda om en man. Sexig är dock inte en av dom. I min värld är det nedlåtande. Söt- om riktigt unga. Snygg- om lite äldre. Stilig kan många män vara utan att för den skull vara snygga. Jag skulle nog kunna säga sjangdobel också. 

• Anonym (Nyfiken)
    sextiotalist skrev 2021-08-15 17:49:30 följande:

Söt använder jag aldrig om vuxna personer. Stilig kan absolut en vuxen man vara (men inget som jag använder om ett barn)

En man kan ha charm, vara snygg, stilig, ha det, vara attraktiv.

Nej, detta gäller ju såklart vuxna. Tänker mest på hur när orden används, man väljer ju ett av dem som passar in på just den personen, alltså har de ju olika betydelse. 

Jag har blivit kallad stilig och det är absolut inget jag tycker är speciellt... trevligt, i brist på ett bättre ord. När man får höra att andra är snygga men man själv beskrivs som "stilig", det känns typ mer som ett sätt att ge någon en komplimang bara för att vara snäll mer än att de faktiskt genuint menar något positivt med det. 
  • Anonym (50+)

Stilig använder jag om män som är lite propert klädda, kostym kanske, lite Dressman sådär. Har inte så mycket med utseende att göra för mig. 

Söt kan jag säga om min man, det blir mer då ett litet ord av kärlek mellan oss. Jag skulle nog inte säga "söt" om jag kommenterar okänd mans utseende, möjligen typ tonårspojkar kan väl vara lite söta (då handlar det mer om åldern) 

Sexig kan förstås olika personer vara. Då handlar det för min del om blicken de ger mig, eller möjligen hur de rör sig (självförtroende, utstrålning). 

Snygg är nog det som i mina ögon passar på flest, den breda massan. Det kan handla om utseende eller klädstil.

• Silverjenny

Snygg eller vacker är väl det mest positiva, ja jag använder gärna ordet vacker om en kille också. En snygg kille ser objektivt bra ut, vältränad osv men han behöver inte nödvändigtvis vara bildskön, det kan vara utstrålningen och charmen som gör en kille snygg också. Allra helst en kombination. Men en snygg kille kan också endast ha utseendet för sig fast han är ändå inte attraktiv pga en dryg personlighet.

En vacker man har regelbundna fina ansiktsdrag, fina ögon och en särskild utstrålning. En sådan som man inte riktigt kan slita blicken ifrån.

Söt är inget jag skulle säga till en man men jag kan tänka det för mig själv. Det är inte sexuellt laddat, jag tänker mig någon som är charmig och rolig, en kompis. Han kan se bra ut eller inte, det är definitivt mer personligheten som avgör. För en snygg eller vacker tjej skulle jag nog använda samma kriterier som för en man men en söt tjej ser bra ut, en söt kille kan vara direkt ful - men charmig och rar.

Stilig skulle jag nog enbart säga om en äldre man med de grå tinningarnas charm eller män i uniform, de är stiliga.

Sexighet är något högst individuellt, det är en kemi och utstrålning som är helt oavhängigt utseendet. En mager nerknarkad rockstjärna kan vara supersexig. Jag har sett ursexiga uteliggare som bara har "det" trots tovigt hår och smutsiga kläder. Det är sexigt med passion för ett intresse, vare sig det är surfning eller matlagning. Många yrken är ju sexiga, t.ex hantverkare och brandman. Att vara expert på något och kunna hjälpa oss värnlösa kvinnor med att skruva upp hyllor mm, jättesexigt ;)

• Anonym (s)
    Anonym (50+) skrev 2021-08-15 18:06:58 följande:
    Stilig använder jag om män som är lite propert klädda, kostym kanske, lite Dressman sådär. Har inte så mycket med utseende att göra för mig. 

Söt kan jag säga om min man, det blir mer då ett litet ord av kärlek mellan oss. Jag skulle nog inte säga "söt" om jag kommenterar okänd mans utseende, möjligen typ tonårspojkar kan väl vara lite söta (då handlar det mer om åldern) 

Sexig kan förstås olika personer vara. Då handlar det för min del om blicken de ger mig, eller möjligen hur de rör sig (självförtroende, utstrålning). 

Snygg är nog det som i mina ögon passar på flest, den breda massan. Det kan handla om utseende eller klädstil.
    Håller med, stilig för mig är mer propert klädda och har inte så mycket med mannens utseende att göra i övrigt.
  • Silverjenny
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-08-15 18:03:14 följande:

Nej, detta gäller ju såklart vuxna. Tänker mest på hur när orden används, man väljer ju ett av dem som passar in på just den personen, alltså har de ju olika betydelse. 

Jag har blivit kallad stilig och det är absolut inget jag tycker är speciellt... trevligt, i brist på ett bättre ord. När man får höra att andra är snygga men man själv beskrivs som "stilig", det känns typ mer som ett sätt att ge någon en komplimang bara för att vara snäll mer än att de faktiskt genuint menar något positivt med det. 

Att vara stilig är absolut inget negativt, tvärtom! Det är inte ett ord jag använder till vardags, det känns lite ålderdomligt att prata om stiliga herrar och galanta damer men speciellt om du är yngre och kallas stilig då tänker jag att du ser väldigt bra ut. Snäppet bättre än att bara vara snygg. Flygkaptener är stiliga, ja alla män i uniform som har rak hållning, välansade och propra.

Hur skulle du beskriva ditt utseende själv?
  • Silverjenny
    Anonym (50+) skrev 2021-08-15 18:06:58 följande:

Ja min egen man kan jag också kärleksfullt tycka är söt såklart, särskilt när han är svartsjuk eller tafatt av någon anledning. Han är allt det där för mig, både snygg, söt, stilig, sexig, vacker.
  • Anonym (Nyfiken)
    Silverjenny skrev 2021-08-15 18:47:13 följande:
    Att vara stilig är absolut inget negativt, tvärtom! Det är inte ett ord jag använder till vardags, det känns lite ålderdomligt att prata om stiliga herrar och galanta damer men speciellt om du är yngre och kallas stilig då tänker jag att du ser väldigt bra ut. Snäppet bättre än att bara vara snygg. Flygkaptener är stiliga, ja alla män i uniform som har rak hållning, välansade och propra.

Hur skulle du beskriva ditt utseende själv?
    Stilig kan givetvis vara något väldigt positivt, det håller jag med om. Men just i mitt fall så känns det, förmodligen mest för att jag inte är van vid att få komplimanger, som något "gulligt" man säger för att vara snäll mest. 

Hur jag skulle beskriva mitt eget utseende... den är svår faktiskt. Jag är 29 år och har ett väldigt ungdomligt utseende, dålig skäggväxt vilket gör att jag rakar av det, och har gått ner närmare 20kg på ett par år. Så förr skulle jag klassat mig som oattraktiv bara, punkt. Nu kan jag väl typ se någon form av "snygghet", men den känns inte speciellt stark. I och med att jag aldrig egentligen fått den där bekräftelsen så har det ju gjort att jag kanske ser dessa ord för mig själv som något mer negativt. Jag tror att om jag hade börjat träna mer, byggt lite mer muskler, då hade jag KANSKE kunnat klassa mig själv som snygg, men det känns lite svårt att säga om sig själv då som sagt, inte fått den bekräftelsen förut. 

Varför jag tog upp just den här topicen var för att jag diskuterade med min tjejkompis förut och hon nämnde att hon hade sagt till en vakt på att hon tyckte han var snygg. Jag fick höra att jag var stilig från henne för några veckor sen, men det var vid utgång. Hon har sagt att hon tycker jag är en stark 7/10, 8/10 beroende på dagen (skojsam konversation). Jag kan personligen inte se det, för folk som faktiskt är väldigt attraktiva ska vara runt 7-8/10 i mina ögon. Nu drog hon väl med min personlighet i det också, så om hon var seriös och inte bara ville vara snäll, det vet jag inte. Om hon nu tyckte så, då hade hon kanske sagt att man faktiskt var snygg oftare, det är väl det jag försöker säga på ett sätt. Skulle jag ranka mitt eget utseende från 1-10 skulle jag lägga mig själv runt 5-6/10. Nu pratar vi enbart utseende utan personlighetsdragen som humor och sånt. Som sagt, de som utseendemässigt är väldigt attraktiva ska vara mellan 7-10. 

Om jag bara skulle använda de ord jag givit som exempel så vet jag faktiskt inte. Vet inte om något av dem passar in, kanske söt bara för att jag har en bra personlighet med humor och ett utseende som är ungdomligt.
  • Anonym (Blandat)

Det finns nog ganska få män alla skulle klassa som snygga- och tvärtom som fula. Det beror på att allas smak är så olika. Jag tex avskyr vältränade män med synliga muskler. Även riktigt långa män (det blir bara 2 ben som är ute och går tycker jag). Jag har en bekant som nog skulle klassas som ful utav alla utom hans fru. Ja, just det- han är lyckligt gift sen många år. Glad Trots hans utseende. En människa är ju så mycket mer än det yttre också. Det utseende du har nu vid 30 är borta vid 70. Då ska det finnas substans under ytan för att det ska vara nåt att ha. Stilig kan du dock vara vid 70 också! Jag gillar tex Scott Bakula och han är rätt gammal. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Blandat) skrev 2021-08-15 19:52:40 följande:

Det finns nog ganska få män alla skulle klassa som snygga- och tvärtom som fula. Det beror på att allas smak är så olika. Jag tex avskyr vältränade män med synliga muskler. Även riktigt långa män (det blir bara 2 ben som är ute och går tycker jag). Jag har en bekant som nog skulle klassas som ful utav alla utom hans fru. Ja, just det- han är lyckligt gift sen många år. Glad Trots hans utseende. En människa är ju så mycket mer än det yttre också. Det utseende du har nu vid 30 är borta vid 70. Då ska det finnas substans under ytan för att det ska vara nåt att ha. Stilig kan du dock vara vid 70 också! Jag gillar tex Scott Bakula och han är rätt gammal. 

Helhetsmässigt så tror jag att jag kan betraktas som attraktiv. Det är just den där biten innan man lär känna någon som jag är ute efter lite, utseendet. Alla har givetvis olika smak som du säger. Det är väl just det där med hur man blir betraktad som snygg, att man ser bra ut helt enkelt. 
    Jag är inte osäker som person mer än just detta. Jag kan tala med självförtroende, trevlig, humor och sånt som kan uppfattas som attraktivt. Det jag saknar är väl just bekfräftelsen att veta att man ser bra ut, typ att bara få höra det bara för sakens skull, du vet? I det stora hela så tror jag inte killar får höra så jättemycket komplimanger rakt upp och ner, absolut inte lika mycket som tjejer får. Alla är i behov av någon form av bekräftelse emellanåt, det är så det är. Det var därför jag ställde frågan vad alla dessa bemärkelser kan betyda från en kvinnas perspektiv när de säger orden till en kille/man och vad som är utseendemässigt attraktivt hos mannen. Och som tidigare nämndes, alla har givetvis sin egen smak och åsikt om vad som är snyggt/attraktivt.

Kul att det blivit så många svar på kort tid!

• Anonym (M)

TS, kan du inte berätta vad de olika termerna betyder gällande tjejer? Blir så nyfiken!

• Silverjenny
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-08-15 19:27:18 följande:

Stilig kan givetvis vara något väldigt positivt, det håller jag med om. Men just i mitt fall så känns det, förmodligen mest för att jag inte är van vid att få komplimanger, som något "gulligt" man säger för att vara snäll mest. 

Hur jag skulle beskriva mitt eget utseende... den är svår faktiskt. Jag är 29 år och har ett väldigt ungdomligt utseende, dålig skäggväxt vilket gör att jag rakar av det, och har gått ner närmare 20kg på ett par år. Så förr skulle jag klassat mig som oattraktiv bara, punkt. Nu kan jag väl typ se någon form av "snygghet", men den känns inte speciellt stark. I och med att jag aldrig egentligen fått den där bekräftelsen så har det ju gjort att jag kanske ser dessa ord för mig själv som något mer negativt. Jag tror att om jag hade börjat träna mer, byggt lite mer muskler, då hade jag KANSKE kunnat klassa mig själv som snygg, men det känns lite svårt att säga om sig själv då som sagt, inte fått den bekräftelsen förut. 

Varför jag tog upp just den här topicen var för att jag diskuterade med min tjejkompis förut och hon nämnde att hon hade sagt till en vakt på att hon tyckte han var snygg. Jag fick höra att jag var stilig från henne för några veckor sen, men det var vid utgång. Hon har sagt att hon tycker jag är en stark 7/10, 8/10 beroende på dagen (skojsam konversation). Jag kan personligen inte se det, för folk som faktiskt är väldigt attraktiva ska vara runt 7-8/10 i mina ögon. Nu drog hon väl med min personlighet i det också, så om hon var seriös och inte bara ville vara snäll, det vet jag inte. Om hon nu tyckte så, då hade hon kanske sagt att man faktiskt var snygg oftare, det är väl det jag försöker säga på ett sätt. Skulle jag ranka mitt eget utseende från 1-10 skulle jag lägga mig själv runt 5-6/10. Nu pratar vi enbart utseende utan personlighetsdragen som humor och sånt. Som sagt, de som utseendemässigt är väldigt attraktiva ska vara mellan 7-10. 

Om jag bara skulle använda de ord jag givit som exempel så vet jag faktiskt inte. Vet inte om något av dem passar in, kanske söt bara för att jag har en bra personlighet med humor och ett utseende som är ungdomligt.

Det går ju inte att bortse ifrån personligheten när man bedömer om en person är snygg, om man inte bara får titta på ett foto vill säga. Kroppsspråk, ögonen, leendet mm är superviktigt och en person som är utseendemässigt en 10:a kan ha en död personlighet, och då är han eller hon inte snygg trots perfekta vita tandrader. Utstrålning och humor kan även en direkt ful människa ha, som ändå gör honom attraktiv. Särskilt om du lär känna personen, då börjar du tycka om detaljer man inte kanske ser vid första ögonkastet.

Det låter ju som att din kompis har en liten crush på dig ;)
  • Anonym (Nyfiken)
    Silverjenny skrev 2021-08-15 22:12:58 följande:
    Det går ju inte att bortse ifrån personligheten när man bedömer om en person är snygg, om man inte bara får titta på ett foto vill säga. Kroppsspråk, ögonen, leendet mm är superviktigt och en person som är utseendemässigt en 10:a kan ha en död personlighet, och då är han eller hon inte snygg trots perfekta vita tandrader. Utstrålning och humor kan även en direkt ful människa ha, som ändå gör honom attraktiv. Särskilt om du lär känna personen, då börjar du tycka om detaljer man inte kanske ser vid första ögonkastet.

Det låter ju som att din kompis har en liten crush på dig ;)
    Jo precis så är det väl. 

Haha, I wish... nej det har hon tyvärr inte, men jag har en på henne och det vet hon iom vi pratat om det. Det där med rating av utseendet som gavs var del av ett samtalsämne vi hade, som jag inte minns hur det startade nu bara för det... men vi är så pass goda vänner att jag tror den där 7-8:an är mycket personlighet då vi trivs med varandra. Hon har dock sagt att man är knullbar, så det är väl alltid nåt, haha!

Känner bara det att när man får höra att den och den personen är snygg så blir man ju lite avis eller uppgiven på nåt vis, ska inte ljuga. Hade varit trevligt som kille att få höra såna saker ibland, får väl helt enkelt börja träna, vem vet, kanske då man får höra det! Drömmer
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2021-08-15 21:46:45 följande:
    TS, kan du inte berätta vad de olika termerna betyder gällande tjejer? Blir så nyfiken!
    Samma här
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (M) skrev 2021-08-15 21:46:45 följande:

Alla har ju sagt sina egna åsikter kring vad de gillar. Söt t.ex. tror jag är mer positivt mot tjejer än vad det är om en tjej skulle säga det om en kille. En söt tjej är väldigt positivt medan en söt kille är mer, han är snäll och rolig, men inget man direkt lägger på tankarna som något mer. 

Jag känner personligen att jag finner det lättare att förklara vad termerna är om man t.ex. tittar på bilder av kända personer, är den personen söt, snygg, sexig, vacker, porrig osv. Liksom man kan se en kvinna som klär sig moget, snyggt, har ett vackert naturligt yttre, det är i mina ögon en vacker kvinna. En söt kvinna har ett gulligt yttre med en fin utstrålning. En snygg kvinna kan vara någon som bara är allmänt snygg. Som ni sagt tidigare, det är svårt att säga hur man ska beskriva det. Det är en känsla man har bara, men den större skillnaden tror jag är att just ordet söt är något som kan skilja tjejer och killar åt i definitionen från hur tjejer och killar ser det andra könet när de använder ordet. Men det är ju bara hur jag upplever det, alla tycker olika!Skrattande
Svar på tråden Vad betyder orden egentligen?