• Anonym (TS)

    Behöver hjälp med min hårbotten

    Jag har jättelänge haft problem med min hårbotten. Den kliar jättemycket. Och så är det vita smulor överallt. Både i håret, på alla mina kläder för att det ramlar ner, i bilen när jag suttit där, etc. Och eftersom jag har mörkt hår syns det jättetydligt. Har kört jättelänge med schampo mot mjäll, men det har snarare blivit värre. En som jobbar på apoteket trodde inte att det är mjäll, men vågade inte ge något råd då hen var osäker på vad det är. Vad kan det vara och vad ska jag göra för att bli av med det här? Är trött på min hårbotten efter flera år med den här skiten.

  • Svar på tråden Behöver hjälp med min hårbotten
  • Anonym (T)

    Dingle givetvis och kollar upp det hos en hudläkare.

  • Anonym (F)

    Jag har haft kliande hårbotten hela livet, värst i nacken. Fick flytande kortison hos läkaren vid ett tillfälle, men det hjälpte inte. Mjällschampo gör ingen skillnad.

    Att undvika torka ut hårbotten är det enda som ger lättnad för mig. Inte använda uttorkande schampon. De dyrare funkar bäst. Torra inomhusmiljöer gör kliandet värre. På sommaren när jag är mer ute är det alltid bättre. På vintern värre. Är det för hemskt använder jag en typ av olja i hårbotten mot det torra. Antonio Axu använder jag men det finns flera märken. Dämpar när det är som värst (jag kan klia så det blöder).

    På apoteket rekommenderade de schampot Selsun. För mig gjorde det ingen skillnad, det luktade bara illa.

    Ett besök hos en hudläkare kan vara värt besöket. Mig har det inte hjälpt men du kanske har bättre tur.

  • Anonym (Fisken)

    Fiskfjällsjuka? Kan sitta bara i hårbotten. 

  • Anonym (Svamp?)

    Har du testat något schampo mot svamp? Såsom Fungoral etc?

  • Anonym (japp)

    Har haft såna problem tidigare i livet, inget hjälpte. gick med det i många år. Frisören sa att hon aldrig set sån konstig hårbotten. Ingen idé att gå till läkare, de gör inte något åt ett så litet problem som de tycker att det är.

    Sen kom jag till en frisör som sa att det nog bara var torr hårbotten och att jag skulle prova vilken typ av schampo som hårbotten tålde. Jag provade en massa olika metoder och sorter av schampon under fler års period. Det visade sig att jag inte tål schampon som innehåller SLS. Jag måste också tvätta håret rätt sällan (en gång i veckan). 

    Börja prova! T ex balsammetoden, tvätta håret med olika intervall, observera hur hårbotten reagerar med olika märken på produkter (det finns vissa som inte funkar alls för mig), prova olika sätt att tvätta håret ...Man kan t ex behöva hålla huvudet upp och ner för att det ska bli helt bra i hårbotten.

  • Anonym (Psoriasis?)

    Min psoriasis började med klåda på ett ställe i hårbotten och att huden fjällade mycket där. Tycker som andra att du ska kolla upp det hos en läkare så du får rätt behandling.

  • Anonym (Tea)

    Aleppotvål och surskölj har funkat för mig, upprepar vid behov med surskölj.

    Men kolla med läkare först, kan vara eksem eller annat så kolla upp det.

  • Anonym (troligen psoriasis eller uttorkning)

    Kolla upp Daxxin shampoo, finns både för mjäll och psoriasis. Helt fantastiskt enligt mig. Fick bort kliande hårbotten och fjällande som var psoriasis med enbart mjällversionen på ca 2 v. Kör sen ett par tre ggr om året och uppehåller. Väldigt milt shampoo som lugnar och vårdar hårbotten och en god doft. Finns oparfymerad också.

    www.apotea.se/daxxin-mjallschampo-250-ml

    www.apotea.se/daxxin-psoriasis-shampoo-300-ml

    Dessa shampoo har blivit rekommenderat på Psoriasisförbundets hemsida bl a.

  • Anonym (B)

    Låter som mjälleksem. Jag använder schampot Fungoral från apoteket. Funkar inte det så gå till en läkare för att få flytande kortison.

  • Anonym (E)

    Vad för schampo har du provat? Jag körde head&shoulders i flera år för det funkade bättre än vanliga men har nu testat fungoral och det är mycket bättre.

Svar på tråden Behöver hjälp med min hårbotten