• Anonym (Förbannad)

Inget kvitto på stulen cykel

Min el cykel blev stulen idag mitt på ljusa dagen mitt på stan trots två lås!!

Har polisanmält o ska ringa försäkringsbolaget imorgon

MEN kvittot är spårlöst borta. Har haft cykeln I över tre år.

Tror ni jag kan få en liten slant på försäkringen ändå?

Mvh

• Svar på tråden Inget kvitto på stulen cykel
  • Occam

Inte alls omöjligt. Ibland kräver inte försäkringsbolaget något som helst bevis på skadan (ex. kvitto som visar värdet) ? så i synnerhet om det inte är en ovanligt värdefull cykel så kan det gå utmärkt. Försäkringsbolag (inte de seriösa, däribland alla stora och de flesta små) är inte alls elaka och försöker inte undvika betala ersättning om det ingår i villkoren att skadan omfattas. 

• Anonym (Rakt på sak)

Nej. Du har ju inget bevis för att den ens existerade. Ring företaget där du köpte cykeln. De kanske kan skaka fram nåt slags kvitto.

• Anonym (Göteborgare)

Be banken om kontoutdrag.
    Du betalade förhoppningsvis med kort.

• Anonym (Förbannad)

Cykeln har jag hyrt från kommunen så nånstans i kommunens gömmor borde det finnas ngt slags kvitto. Jag köpte ut cykeln för drygt ett halvår sedan av företaget som hyrde ut cyklar.

När batteriet blev stulen för några år sedan så krävde dom bara en polisanmälan , inget mer om jag minns rätt. Hade sedan en slant på kontot

• Anonym (Myr)

Det kan bli svårt utan kvitto. De gånger vi blivi av med saker (inbrott/stöld) har vi bara fått ersättning för de saker vi kunnat visa kvitto på(förutom billigare saker under 1000kr/st) Då de behöver bevis på att du faktiskt har ägt en sådan cykel. Annars skulle ju alla säga att deras cyklar blivit stulna och kassera in försäkribgspengar. Kvittot behövs även för att kunna fastställa när cykeln är köpt. Då det ger avdrag för hur gamla den är. Kollade på min försäkring, där skulle jag få ut 55% av nyvärdet på en 3år gamla cykel minus självrisken på 1500kr (länsförsäkringar). Här du tur kan ett kontoutdrag som visar summan, datum och inköpsställen funka men inte alltid det funkar då de inte visar att det inte visar typ av modell.

• Occam

Prata med försäkringsbolaget först, innan du börjar rota efter ytterligare bevis på köpet och värdet. Om de skulle kräva bevis kan de säkert ge en indikation på vad du eventuellt skulle kunna få - om värdet efter självrisk och åldersavdrag är obetydligt är det ju knappt värt besväret ?

Svar på tråden Inget kvitto på stulen cykel