• Sun 15 Aug 2021 21:58
    680 visningar
    6 svar
    6
    680

    Styvförälder med dåliga intentioner

    Fo?r na?gra ma?nader sedan gick va?r mamma bort efter en tids sjukdom.

    Va?ra fo?ra?ldrar var gifta. Kort efter mammas do?d tra?ffade pappa en ny kvinna, och da?refter gick allt va?ldigt fort. Mina syskon var skeptiska till denna kvinna fra?n bo?rjan, sa?rskilt da? allt ga?tt sa? snabbt. Jag ville dock att pappa skulle vara glad och valde att ge henne en chans. Ett av mina syskon a?r mindera?rigt och bor da?rfo?r hemma. Den nya kvinnan har haft stora problem med det mindera?riga syskonet och sa?ger att det mindera?riga syskonet orsakar problem.

    Vi ma?rkte att den nya kvinnan bo?rjade ta allt mer plats i va?rt hem, och va?r pappa slutade tra?ffa oss barn som fo?rlorat va?r mamma utan henne. Na?r pappa en dag var med oss barn och va?ra respektive utan henne blev hon sa? ledsen att pappa beslutade sig fo?r att a?ka hem. Nu har na?got chockerande ha?nt. Denna kvinna har bett mig att ta en paus fra?n min pappa da? hon ha?vdar att det a?r ba?st fo?r hans va?lma?ende, trots att jag endast har varit sna?ll mot de ba?da.

    Na?r jag konfronterade min pappa med detta sa han att han inte ma?dde bra och att jag skulle a?ka hem da? den nya kvinnan a?r mer va?lkommen i huset a?n mig. Finns det na?gon som har varit med om na?got liknande? Vad kan man go?ra i en sa?dan situation?

  • Svar på tråden Styvförälder med dåliga intentioner
  • Sun 15 Aug 2021 21:59
    #1

    Jag kopierade detta inlägg från Messenger, ber om ursäkt för formatet. Önskar dock svar ändå!

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sun 15 Aug 2021 22:14
    #2

    Jag tror tyvärr inte du kan göra så mycket. Förklara för din pappa hur dåligt deras beteende får dig och syskonen att må, men jag tror tyvärr inte han kommer ändra inställning. Jag skulle nog ta avstånd helt till de två efter en sån sak.

  • Anonym (Eh)
    Sun 15 Aug 2021 22:22
    #3

    Beklagar, vilken skithög till ?styvmamma? och tyvärr till pappa. Jag har en nästan lika svag pappa som låter hans (elaka) fru styra honom sedan snart 25 år tillbaka. Det går tyvärr inte att ändra på. Han släpper allt när hon piper och vi barn är hans typ sista prioritering. Hennes barn och barnbarn och bror och alla andra på hennes sida däremot betyder allt hela tiden. Hatar det och vi har inte mkt kontakt längre.

  • Sun 15 Aug 2021 22:31
    #4

    Vad jag blir ledsen att höra att vi är flera som har varit med om liknande, jag misstänkte att det kanske var så och därav trådstarten. 

    Jag tror inte heller att jag kan göra särskilt mycket, och jag känner mig otroligt maktlös. Ett alternativ är såklart att bryta kontakten, men det känns som att hon då får som hon vill, då hon verkar ha en märklig besatthet att ha pappa "för sig själv". 

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sun 15 Aug 2021 23:17
    #5

    Men, naturligtvis kan du fortfarande ha kontakt med syskonet som bor hemma! Det är åtminstone något att glädja sig åt :) En dag kommer nog din pappa att ångra sig. När han märker tomheten. Det kan bli en väldigt stillsam jul i år.

  • Anonym (Mamma till tre)
    Mon 16 Aug 2021 07:33
    #6

    Tråkig situation, men det är nog tyvärr inte ovanligt att en ny partner prioriteras och sätts i första rummet. Förstår att du inte vill bryta helt men kan du backa undan för nu och hålla bara en liten kontakt? Ditt småsyskon (tonåring?) blir kanske den mest naturliga kontaktpunkten till er äldre syskon och över tid så faller kanske någon sorts ?lagom? nivå på kontakt ut för er vuxna barn också.

Svar på tråden Styvförälder med dåliga intentioner