• Anonym (78)

    Kanske klimakteriet??

    Hej. Försökt länge att bli gravid. Nu har mensen helt plötsligt inte kommit på drygt 3,5 månad. Är inte gravid eftersom alla tester visar negativt.

    Har bokat in en tid till gyn. Eftersom mensen inte kommer börjar jag fundera på om klimakteriet är på väg då jag är 40 + are.

    Nu undrar jag om ni som är i klimakteriet/ eller passerat ifall ni kan dela med er av era första tecken på att ni var klimakteriet?

    Och är plötsligt mensstopp ett första tecken??

    Mvh orolig tjej

  • Svar på tråden Kanske klimakteriet??
  • Anonym (Stina)
    Anonym (78) skrev 2021-08-15 22:42:18 följande:
    Kanske klimakteriet??

    Hej. Försökt länge att bli gravid. Nu har mensen helt plötsligt inte kommit på drygt 3,5 månad. Är inte gravid eftersom alla tester visar negativt.

    Har bokat in en tid till gyn. Eftersom mensen inte kommer börjar jag fundera på om klimakteriet är på väg då jag är 40 + are.

    Nu undrar jag om ni som är i klimakteriet/ eller passerat ifall ni kan dela med er av era första tecken på att ni var klimakteriet?

    Och är plötsligt mensstopp ett första tecken??

    Mvh orolig tjej


    Jag tycker att ett helt plötsligt stopp verkar bero på något annat. Man brukar oftast gå igenom förklimakteriet några år innan. Har du haft oregelbunden mens, har den varit sen, för tidig? Glesats ut? Har du haft besvär fram tills att mensen plötsligt försvann?
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Stina) skrev 2023-01-16 20:53:23 följande:
    Jag tycker att ett helt plötsligt stopp verkar bero på något annat. Man brukar oftast gå igenom förklimakteriet några år innan. Har du haft oregelbunden mens, har den varit sen, för tidig? Glesats ut? Har du haft besvär fram tills att mensen plötsligt försvann?
    Definitionen på förklimakteriet (perimenopause) inkluderar att mensen börjar hoppa över, det är inget konstigt och kan ske under flera månader.

    När mensen upphört i 12 månader är man helt i klimakteriet (menopause).

    "Skipping periods during perimenopause is common and expected. Often, menstrual periods will skip a month and return, or skip several months and then start monthly cycles again for a few months. Periods also tend to happen on shorter cycles, so they are closer together. Despite irregular periods, pregnancy is possible. If you've skipped a period but aren't sure you've started the menopausal transition, consider a pregnancy test.

    www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menopause/symptoms-causes/syc-20353397
  • Iduna

    Så där började mitt klimakterium/förklimakterium, när jag var 40. Kan rekommendeea fb-gruppen "Stark genom klimaktetiet" där är det mycket prat om förklimakteriet.

  • Iduna
    Anonym (Stina) skrev 2023-01-16 20:53:23 följande:
    Jag tycker att ett helt plötsligt stopp verkar bero på något annat. Man brukar oftast gå igenom förklimakteriet några år innan. Har du haft oregelbunden mens, har den varit sen, för tidig? Glesats ut? Har du haft besvär fram tills att mensen plötsligt försvann?
    Stämmer inte. Det trådstartaren beskriver är en väldigt vanlig början på det hela. Förklimaktereiet är ju en tid då mensen är opålitlig o oregelbunden.
  • Fajjer

    Om du är 40+ är du för gammal för att få barn. Du kommer vara 60+ när ditt barn är i 20-årsåldern.

Svar på tråden Kanske klimakteriet??