• Enmamma85

    börja med yoga

    Vad behöver man tänka på när man ska börja med yoga? Hur väljer man yogamatta? Behöver man något annat än en yogamatta?

  • Svar på tråden börja med yoga
  • SwedishYogaDad

    Först och främst skulle jag föreslå att du funderar på vad du vill få ut av att börja med Yoga? Är det så att du känner dig stressad och funderar på Yoga i form av stresshantering (meditation/ mindfulness)? Är du mer intresserad av de fysiska aspekterna i styrka/ flexibilitet och att kunna göra "coola" Yoga-poser? Eller är det så att du har ett mer filosofiskt intresse gällande teorin och psykologin bakom Yoga? 

    Som ett övergripande svar kan jag säga att du inte behöver köpa någon specifik Yogamatta, även om det är en prisvärd investering. Mattans primära syfte är att du inte ska halka runt om du blir svettig. Dina asanas (poser) behöver kunna vara stabila i sitt utförande, men det fungerar med andra underlag, som fyller samma funktion. 

    Vill du öva hemma eller tillsammans med andra i en Yogastudio? I en studio utvecklas du generellt sett snabbare, då du har någon som hjälper dig i din utveckling "hands-on" så att säga. Men det kostar givetvis mer, än om du vill följa någon av de tusentals Yogavideos som finns på exempelvis YouTube.  

    Och som avslutning vill jag säga att det viktigaste är att du gör Yogan till din egen, då det är du som är expert på dig själv. En coach/ lärare/ instruktör kan enbart guida dig och visa dig vägen, men du måste lära känna dig och dina begränsningar, oavsett vad som fungerar för, eller inte fungerar för andra människor.

    Och oavsett frågan så är generellt svaret: andas! Jag vet att det låter oerhört simpelt, men det finns något outforskat och oändligt i det simpla. I ditt vardagliga liv tänker du knappt på andningen, men om du får huvudet under vattenytan blir du plötsligt oerhört medveten, vilket skapar perspektiv. 

    Hoppas att svaret har gjort dig en smula klokare? 
    /Mike a.k.a SwedishYogaDad

Svar på tråden börja med yoga