• Fjäril 27

    Svår situation

    Hej!
    Träffade en helt underbar kille för ca 1 år sedan. Vi båda i 40 år åldern och har barn sedan tidigare. Vi hade det väldigt bra i början. Han sa ganska snabbt till mig att han blivit av med sitt arbete pga covid, jag trodde honom så klar. Men nu visar det sig att han lever på soc och får socialbidrag. verkar som det varit så en längre tid. Det har bara gott utför för honom de stängde av hans el i somras så han inte kunde bo hemma på två veckor och heller inte ha sina barn. Jag så att han och hans yngsta barn på 2 år kunde få bo hos mig. Min första semester vecka och så sker allt detta, men höll mig lugn och vi levde på. Nu är lägget fortfarande svårt för honom och han kan inte ha sina två äldre barn på grund av att han inte har mat i kylskåpet. Jag har hjälp honom så gott jag kan med pengar, mat och cigg mm. Pengar som han lånat har jag fått tillbaka. Jag älskar verkligen honom men nu börjar situationen tära på vårt förhållande. Vi bråkar och hamnar i konflikt med varandra mer och mer. Dena vecka är  mina resurser slut till att hjälpa honom. Jag har själv barn som behöver mat på bordet och klarar mig mer en bra. Då får jag ett sms att han vill släppa taget om mig och att han bara drar ner mig i allt. Hur tolkar man det drar han sig undan bara för att jag inte kan hjälpa honom denna vecka? Eller vad händer? Nu till min fråga vad ska jag göra bara se på när han inte har mat och går hungrig? jag är helt slut det har tagit på krafterna för att jag hjälp honom så mycket. Elaka kommentare undanbedes. Behövde skriva av mig.

  • Svar på tråden Svår situation
  • LFF
    Fjäril 27 skrev 2021-08-17 09:40:59 följande:

    Hej!
    Träffade en helt underbar kille för ca 1 år sedan. Vi båda i 40 år åldern och har barn sedan tidigare. Vi hade det väldigt bra i början. Han sa ganska snabbt till mig att han blivit av med sitt arbete pga covid, jag trodde honom så klar. Men nu visar det sig att han lever på soc och får socialbidrag. verkar som det varit så en längre tid. Det har bara gott utför för honom de stängde av hans el i somras så han inte kunde bo hemma på två veckor och heller inte ha sina barn. Jag så att han och hans yngsta barn på 2 år kunde få bo hos mig. Min första semester vecka och så sker allt detta, men höll mig lugn och vi levde på. Nu är lägget fortfarande svårt för honom och han kan inte ha sina två äldre barn på grund av att han inte har mat i kylskåpet. Jag har hjälp honom så gott jag kan med pengar, mat och cigg mm. Pengar som han lånat har jag fått tillbaka. Jag älskar verkligen honom men nu börjar situationen tära på vårt förhållande. Vi bråkar och hamnar i konflikt med varandra mer och mer. Dena vecka är  mina resurser slut till att hjälpa honom. Jag har själv barn som behöver mat på bordet och klarar mig mer en bra. Då får jag ett sms att han vill släppa taget om mig och att han bara drar ner mig i allt. Hur tolkar man det drar han sig undan bara för att jag inte kan hjälpa honom denna vecka? Eller vad händer? Nu till min fråga vad ska jag göra bara se på när han inte har mat och går hungrig? jag är helt slut det har tagit på krafterna för att jag hjälp honom så mycket. Elaka kommentare undanbedes. Behövde skriva av mig.


    Släpp taget. Du ska inte försörja honom, det får han lösa själv. Ja, det är supertråkigt att han inte kan ha sina barn hos sig men den kostnaden borde ingå i hans socbidrag och då prioriterar han pengarna fel. Du kommer att gå under om du fortsätter med denna man. 

    Jag skriver inget av det för att vara elak utan för att jag vill att du ska vara rädd om dig själv så du räcker till för dina egna barn!
  • Kexet40

    Usch så ledsamt! Jag tycker att du ska säga till honom att han får söka hjälp/ta tag i sin situation om ni ska fortsätta. Säg att du hjälper honom med detta om han ber dig, och att han i annat fall kan höra av sig när han har börjat ta tag i det. Gissningsvis har han någon form av obehandlad npf (t.ex. add) som gör att han har svårt att ta tag i livet. Det vore ju synd att behöva lämna en fantastisk man. Men samtidigt kan du inte låta hans oförmåga dra ner dig. Han behöver kontakta vuxenpsykiatrin och även se över möjligheten till att få praktisk hjälp med att sköta sin ekonomi. Hoppas det löser sig för honom/er!

  • Dexter dot com
    Fjäril 27 skrev 2021-08-17 09:40:59 följande:

    Hej!
    Träffade en helt underbar kille för ca 1 år sedan. Vi båda i 40 år åldern och har barn sedan tidigare. Vi hade det väldigt bra i början. Han sa ganska snabbt till mig att han blivit av med sitt arbete pga covid, jag trodde honom så klar. Men nu visar det sig att han lever på soc och får socialbidrag. verkar som det varit så en längre tid. Det har bara gott utför för honom de stängde av hans el i somras så han inte kunde bo hemma på två veckor och heller inte ha sina barn. Jag så att han och hans yngsta barn på 2 år kunde få bo hos mig. Min första semester vecka och så sker allt detta, men höll mig lugn och vi levde på. Nu är lägget fortfarande svårt för honom och han kan inte ha sina två äldre barn på grund av att han inte har mat i kylskåpet. Jag har hjälp honom så gott jag kan med pengar, mat och cigg mm. Pengar som han lånat har jag fått tillbaka. Jag älskar verkligen honom men nu börjar situationen tära på vårt förhållande. Vi bråkar och hamnar i konflikt med varandra mer och mer. Dena vecka är  mina resurser slut till att hjälpa honom. Jag har själv barn som behöver mat på bordet och klarar mig mer en bra. Då får jag ett sms att han vill släppa taget om mig och att han bara drar ner mig i allt. Hur tolkar man det drar han sig undan bara för att jag inte kan hjälpa honom denna vecka? Eller vad händer? Nu till min fråga vad ska jag göra bara se på när han inte har mat och går hungrig? jag är helt slut det har tagit på krafterna för att jag hjälp honom så mycket. Elaka kommentare undanbedes. Behövde skriva av mig.


    Bidraget bör ju räcka till hyra ,el, mat osv så vad gör han med pengarna? Det verkar ju som han felprioriterar sin ekonomi och själv är skyldig till att han inte kan ta hand om sina barn osv. Du måste backa och låta honom ta konsekvenserna av sitt handlande och hoppas han lär sig hantera pengar.
  • Fjäril 27

    Ja jag fick kastat i ansiktet att innan han träffade mig så klarade han sig minsan rätt så bra, Då vi haft middagar och gjort efterrätter och inhandlat viss dryck, så säger han att det kostat mer för honom. Jo visst men jag har också betalat om inte mer för dessa heglmys vill ju att vi ska ha det bra. Dessutom röker han. 

  • Fjäril 27

    Ja jag får nog släppa honom. Hoppas han tar sig i kragen och hjälper sig själv, just nu vill han bara försvinna säger att han aldrig mot så dåligt som nu. Jag kan inte göra mer för honom än jag gjort. Det blir allt bara fel känns det som, vad jag än säger så blir han arg och höjer rösten.

  • Fjäril 27

    Och från början visste jag inte att han levde på soc han så att han fick lön från sin arbetsgivare fortfarande Så det känns väldigt elakt av honom att säga så...

  • Kexet40

    Om det är som du säger, att han är en underbar man och att ni har haft det bra tillsammans innan detta kan jag tycka att det är synd att slänga bort alltihop på en (förvisso rejäl) motgång. Framförallt om han faktiskt brukar få ihop sin ekonomi och nu håller på med en utredning.

    Ni behöver antagligen ta ett rejält omtag med öppna kort och gå igenom hur ni vill ha det ekonomiskt och praktiskt när ni ses. Sök samtalskontakt.

  • Fjäril 27
    Kexet40 skrev 2021-08-17 11:01:15 följande:

    Om det är som du säger, att han är en underbar man och att ni har haft det bra tillsammans innan detta kan jag tycka att det är synd att slänga bort alltihop på en (förvisso rejäl) motgång. Framförallt om han faktiskt brukar få ihop sin ekonomi och nu håller på med en utredning.

    Ni behöver antagligen ta ett rejält omtag med öppna kort och gå igenom hur ni vill ha det ekonomiskt och praktiskt när ni ses. Sök samtalskontakt.


    Ja han är väldigt lugn och fin annars. Vi har det riktig bra och trivs i varandras sällskap. Haft en mysig sommar trott allt detta. Jag förstår att han mår dåligt och är stressad. och därför vi bråkar och hamnar i onödiga diskussioner. Tack för kloka ord.
Svar på tråden Svår situation