• MellisWH

    Folsyra innan graviditet

    Hur många av er har tagit folsyra innan ni blev gravida? Tror ni de minskar risken för missfall att ha tagit folsyra innan ?

  • Svar på tråden Folsyra innan graviditet
  • Anonym (T)

    Det är ju en rekommendation för att förebygga ryggmärgsbråck hos fostret, så jag tog folsyra redan innan. Antar att det hjälper till att förhindra missfall som är relaterade till ryggmärgsbråck men tror inte att de förhindrar missfall i någon större utsträckning annars.

  • Jag är bara jag

    Tog det i drygt 10 år innan jag fick barn. Tror inte det förhindrar m.f. Jag fick 4 ändå för de berodde på annat. Folsyra minskar risken för fosterskador.

  • Hoppas2022

    Ja, det minskar risken för missfall. Folsyra minskar risken för fosterskador och därmed minskar risken för missfall. Folsyra är även viktigt i processen för att fostret ska bli till så det bidrar till fertiliteten. Jag tar folsyra nu när jag planerar graviditet.

  • Jag är bara jag
    Hoppas2022 skrev 2021-08-17 13:04:36 följande:
    Ja, det minskar risken för missfall. Folsyra minskar risken för fosterskador och därmed minskar risken för missfall. Folsyra är även viktigt i processen för att fostret ska bli till så det bidrar till fertiliteten. Jag tar folsyra nu när jag planerar graviditet.
    De flesta som planerar barn äter folsyra och väldigt många får m.f ändå. Det skrivs inte ut som missfallsmedicin heller. Och inte som fertilitetsmedicin. Det minskar risken för läpp-gomspalt bla. Såna fosterskador ger inte m.f. I utlandet är de skadorna betydligt vanligare än här för att mammorna inte äter folsyra. Om de gav m.f skulle det inte födas så många barn med just såna skador.
  • Anonym (jjjj)

    Jag började med folsyra en månad innan jag blev gravid, men det blev missfall. Jag fortsatte med folsyran, blev gravid igen, missfall igen. Tredje gången funkade det och då hade jag ätit folsyra typ 9-10 månader. 


    Jag tror inte missfallen berodde på att jag hade ett dåligt lager av folsyra, men vad vet man. Det kanske blev stora ryggmärgsbråck på fostren och därav missfallen. 

  • Hoppas2022
    Jag är bara jag skrev 2021-08-17 13:12:22 följande:

    De flesta som planerar barn äter folsyra och väldigt många får m.f ändå. Det skrivs inte ut som missfallsmedicin heller. Och inte som fertilitetsmedicin. Det minskar risken för läpp-gomspalt bla. Såna fosterskador ger inte m.f. I utlandet är de skadorna betydligt vanligare än här för att mammorna inte äter folsyra. Om de gav m.f skulle det inte födas så många barn med just såna skador.


    Bara för att det minskar viss typ av fosterskador/missfall så betyder det inte att man kan förhindra alla typer av missfall. Finns ju massa variabler och orsaker till missfall! Så självklart kan man få missfall med och utan folsyra men man kan inte förneka faktum att folsyra är avgörande och bidrar till både fertilitet, hälsosam graviditet och ett friskt barn.

    Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck (och gomspalt). Det minskar i sin tur risken för missfall. Finns flera källor på detta (bland annat Livsmedelsverket) så det är verkligen dumt att sprida falsk information med tanke på att det är avgörande för både liv och hälsa. Studier har visat att risken för missfall minskar med så mycket som 50 procent! Så folsyra rekommendationen finns av en anledning.

    https://www.forskning.se/2002/10/16/folsyrabrist-okade-risken-for-missfall-i-tidig-graviditet/#
  • Anonym (F)

    Började ta folsyra långt innan planerad graviditet men jag tror att rekommendationen är att börja ta det 3 månader innan graviditet. Det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Svar på tråden Folsyra innan graviditet