• Madeeleenee

    Tredje barnet, andra vaginala (förhoppningsvis)

    Hej! Väntar tredje barnet i November och funderar på om jag ?ska? se detta som min andra förlossning då min första flicka kom med akut kejsarsnitt. Missförstå mig rätt, fattar att det blir min tredje förlossning men om jag i praktiken ska se det som min andra med hänsyn till tid osv, förhoppningsvis blir denna också vaginal.

    Mitt andra barn föddes efter 15 timmar då vattnet gick. Kom in med starka (tyckte jag) värkar vid 12.00 på förlossningen. Var då bara öppen knappt 2 cm men fick stanna. Vid halv tre var jag öppen 5 och strax efter 15 kom krystvärkarna. Då var jag helt öppen och hon föddes tio i fyra. Var en fantastisk upplevelse och ser fram emot nästa förlossning.

    Står att jag var i aktiv förlossning knappt 2 timmar och BM sa att oj nästa barn då ska du nog åka in snabbt. Tyckte det lät konstig då man brukar säga att 2 an tar ungefär hälften så lång tid. Ca 7 timmar tänkte ju jag då och då ska jag gott och väl hinna, har ca 1,5 h till förlossningen.

    Slog mig sedan att själva latensfasen kanske är den som går fortare första (vaginala) förlossningen och att BM på förlossningen kanske har en poäng?

    Frågade min spec läkare och hon kunde inte ge något rakt svar, mest att ?ja ni ska nog inte vara hemma för länge?.

    Någon som vart med om liknande eller vill spekulera? Mest kul att fundera på olika scenarion :)

Svar på tråden Tredje barnet, andra vaginala (förhoppningsvis)