• Anonym (Bipolär?)

Utredning bipolär???

Hej hej

Jag var till vc o träffa läkare idag. Fick fylla i lite olika papper o grejer o sen mena han på att det skulle göras utredning för bipolär??? Så fick jag en ny tid o jag antar att det är då utredningen ska börja? Mer vet jag inte.

Nån som vet nåt om sån här utredning? Hur går den till, vad gör man, hur lång tid tar den osv

kille, 24 år (om det har betydelse)

• Svar på tråden Utredning bipolär???
  • Anonym (Stina)

Jag har gjort en sådan utredning inom psykiatrin (specialenhet för bipolära) Utredningen tog två besök. Jag fick svara på tusen skattningsskalor och frågor, de tittade igenom min journal, jag fick skriva stämningsdagbok ochdehade en intervju. De kom fram till att jag inte var bipolär men låg på gränsen. Trodde inte VC gjorde sådana utredningar. 

• Anonym (Bipolär?)
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-18 01:34:46 följande:

Jag har gjort en sådan utredning inom psykiatrin (specialenhet för bipolära) Utredningen tog två besök. Jag fick svara på tusen skattningsskalor och frågor, de tittade igenom min journal, jag fick skriva stämningsdagbok ochdehade en intervju. De kom fram till att jag inte var bipolär men låg på gränsen. Trodde inte VC gjorde sådana utredningar. 

Nä asså jag vet inte om den läkaren jag träffa ska göra utredningen, jag bara antar det eftersom jag fick en ny tid? Varför skulle jag få ny tid där annars?

Hur lång tid tog dina besök?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Bipolär?) skrev 2021-08-18 09:30:09 följande:

Nä asså jag vet inte om den läkaren jag träffa ska göra utredningen, jag bara antar det eftersom jag fick en ny tid? Varför skulle jag få ny tid där annars?

Hur lång tid tog dina besök?

45 minuter per tillfälle.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-18 01:34:46 följande:

Äter du nån medicin för det?hjälper det? Vilken isåfall?ligger också på gränsen
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Tyra) skrev 2021-08-18 15:48:21 följande:

Äter du nån medicin för det?hjälper det? Vilken isåfall?ligger också på gränsen

Ja, Lamotrigin, den tar bort både toppar och dalar så jag fungerar som vem som helst. Är jag stressad får jag lätt ångest det är det enda som märks.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-18 16:58:18 följande:

Ja, Lamotrigin, den tar bort både toppar och dalar så jag fungerar som vem som helst. Är jag stressad får jag lätt ångest det är det enda som märks.

Tog det lång tid innan du kände effekt? Vilken dos äter du? Är det liksom som att depressionen har lättat?

Fick lamictal som förslag, tror det är samma.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Tyra) skrev 2021-08-18 17:05:05 följande:

Tog det lång tid innan du kände effekt? Vilken dos äter du? Är det liksom som att depressionen har lättat?

Fick lamictal som förslag, tror det är samma.

Ja, det är samma. Jag tar 200mg på morgonen, jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog jag har tagit den i flera år. Depressionen försvinner som sagt helt för mig.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-18 18:42:27 följande:

Ja, det är samma. Jag tar 200mg på morgonen, jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog jag har tagit den i flera år. Depressionen försvinner som sagt helt för mig.

Va skönt.

Jag hoppas den ska hjälpa mig med depressionen och det som hör till
  • Anonym (Bipolär?)
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-18 11:20:06 följande:
    45 minuter per tillfälle.
    Ok, tack!
Svar på tråden Utredning bipolär???