• Anonym (Tänkare)

Överpris, blåst? Eller fullt rimligt.

Hej

Kanske är jag ute och cyklar, men har en väninna som har en äldre dotter än mig som erbjöd sig (på eget bevåg) / plockade ihop en del barnkläder, bland dessa fanns blandade märken och kvalitet. Sådant hon både köpt nytt och begagnat ca en IKEA påse (de större blå) fylldes till ca två tredjedelar om inte mindre. En del i okej skick men mycket var väl använt och urtvättat. Har god ekonomi så det är inte grejen med detta, likaså har min väninna. Hon tog 1000 kr för de ( inga ytterkläder). När man står där så var jag för feg? Att backa ur liksom och betalade. När man precis tittat och sagt de här är bra osv. Aldrig köpt secondhand tidigare utan kikade lite på nätet efteråt och ser att barnklädes paket med mycket mer grejer osv säljs oftast billigare? även där dyrare utomhuskläder inkluderas..är det rimligt eller tog hon mkt för de?

Hittar knappt paket för 1000 kr....

Nu är det som det är, men så jag vet till nästa gång om jag bör låta bli....kanske jag som sagt är ute och cyklar, bara för att jag själv känner att jag aldrig skulle ta den summan för de kläderna.

Kan ju då istället köpa nytt om jag trots allt betalar mkt för dessa. Tycker ju annars det är så himla bra att återanvända om man kan för miljö och barn som växer och leker å förbrukar massor med kläder. Tack på förhand för ev input.

• Svar på tråden Överpris, blåst? Eller fullt rimligt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tänkare) skrev 2021-08-18 17:12:18 följande:

Hej

Kanske är jag ute och cyklar, men har en väninna som har en äldre dotter än mig som erbjöd sig (på eget bevåg) / plockade ihop en del barnkläder, bland dessa fanns blandade märken och kvalitet. Sådant hon både köpt nytt och begagnat ca en IKEA påse (de större blå) fylldes till ca två tredjedelar om inte mindre. En del i okej skick men mycket var väl använt och urtvättat. Har god ekonomi så det är inte grejen med detta, likaså har min väninna. Hon tog 1000 kr för de ( inga ytterkläder). När man står där så var jag för feg? Att backa ur liksom och betalade. När man precis tittat och sagt de här är bra osv. Aldrig köpt secondhand tidigare utan kikade lite på nätet efteråt och ser att barnklädes paket med mycket mer grejer osv säljs oftast billigare? även där dyrare utomhuskläder inkluderas..är det rimligt eller tog hon mkt för de?

Hittar knappt paket för 1000 kr....

Nu är det som det är, men så jag vet till nästa gång om jag bör låta bli....kanske jag som sagt är ute och cyklar, bara för att jag själv känner att jag aldrig skulle ta den summan för de kläderna.

Kan ju då istället köpa nytt om jag trots allt betalar mkt för dessa. Tycker ju annars det är så himla bra att återanvända om man kan för miljö och barn som växer och leker å förbrukar massor med kläder. Tack på förhand för ev input.

Jag håller med dig, det låter mycket. Det går att köpa begagnade barnkläder billigare.

Om hon frågar igen, så säg att du inte behöver något nytt just då.
  • Anonym (Tänkare)
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-18 17:17:11 följande:

Jag håller med dig, det låter mycket. Det går att köpa begagnade barnkläder billigare.

Om hon frågar igen, så säg att du inte behöver något nytt just då.

Tack för din input Anna, håller med dig. Skapade detta inlägg eftersom det kändes som jag gjort en dålig affär i efterhand... när känslan inte alls är bra. Ska i framtiden säga att vi har allt vi behöver.
  • Plupp73

Jag älskar second hand. Men i det ingår att man köper plagg som man gillar, som är av ok kvalitet och inte för slitna, till ett bra pris. 1000 kr låter skitmycket, om där inte ingick flera högkvalitativa vinteroveraller, märkeskläder osv. Poängen med second hand är att göra fynd!

Låt inte henne göra så igen!

• Anonym (Överpris)

Låter dyrt! Om jag erbjuder mig att plocka ihop lite barnkläder till någon så betyder det att jag skänker bort grejerna, och då är jag ändå ganska fattig. Skulle jag sälja hade jag varit tydlig med det från början och låtit personen plocka ut guldkornen som hen verkligen ville ha och skänkt resten. Gamla urtvättade vardagströjor kan man köpa för fem kr st på loppis.

• Anonym (Jag)

På tok för mycket pengar. Jag har köpt nästan alla barnkläder på second hand. Det allra dyraste var en vinteroverall för typ 60:-. Body 15-20:-, byxor 20:-, pyjamas kanske 30:-. Köpte avlagda kläder efter svågerns barn och betalade 400:- för runt 35 kläder varav flera ytterplagg. Köper endast fina kläder som inte är urtvättade och nötta. Vissa har varit helt nya, det syns. Nu senast ett par höstskor till 3-åringen utan minsta spår att de är använda. De kostade 45:-. 

• Anonym (Tänkare)
    Plupp73 skrev 2021-08-18 17:25:39 följande:

Jag älskar second hand. Men i det ingår att man köper plagg som man gillar, som är av ok kvalitet och inte för slitna, till ett bra pris. 1000 kr låter skitmycket, om där inte ingick flera högkvalitativa vinteroveraller, märkeskläder osv. Poängen med second hand är att göra fynd!

Låt inte henne göra så igen!

Nej, usch har en så dålig magkänsla efter det. Gjorde verkligen en dålig affär. Det värsta är att vi är goda vänner. Men blev nog helt blåst. Lätt att vara efterklok.
  • Anonym (Tänkare)
    Anonym (Överpris) skrev 2021-08-18 17:28:56 följande:

Låter dyrt! Om jag erbjuder mig att plocka ihop lite barnkläder till någon så betyder det att jag skänker bort grejerna, och då är jag ändå ganska fattig. Skulle jag sälja hade jag varit tydlig med det från början och låtit personen plocka ut guldkornen som hen verkligen ville ha och skänkt resten. Gamla urtvättade vardagströjor kan man köpa för fem kr st på loppis.

Jag är precis så, ger bort eller tar en symbolisk summa. Men förstår att alla inte är så, men ett rimligt pris är även acceptabelt för de som inte i princip vill " skänka " bort grejer. Å andra sidan kunde jag avböjt, men i stundent hetta så klarade jag inte det.... tror många förstår känslan när man står där. Måste helt enkelt tuffa till mig... god ekonomi javisst men de flesta vet att småbarnsåren inte gör en rik på pengar ( men med så mycket annat såklart).
  • Anonym (Gränser)

Grejen med secondhand är att man ibland gör fynd och ibland inte gör det.

Jag brukar inte betala mer än 20-30:- för ett "vanligt" plagg och under 2-300:- för ytterkläder.

Grejen är tyvärr att vissa inte kan värdera vad plagg är värda. Ofta kostar saker inte så mycket på loppis secondhand och personligen säljer jag inte till vänner, om jag inte står på en loppis, när de kommer förbi.

Plockar jag ihop till vänner ger jag oftast bort grejerna och så har det varit för mig när jag fått också.

En enda gång har det varit pinsamt och det var när jag tittade på begagnade kläder som en nostalgisk mamma skulle sälja. Hon hade ingen känsla alls för att det "bara" var kläder och behövde rensa, men såg inte i vilken väldigt dålig kvalité grejerna var i. Hon ville ha helt hutlöst för de flesta plagg

• Anonym (G)
    Anonym (Tänkare) skrev 2021-08-18 17:35:35 följande:

Nej, usch har en så dålig magkänsla efter det. Gjorde verkligen en dålig affär. Det värsta är att vi är goda vänner. Men blev nog helt blåst. Lätt att vara efterklok.

Jag tänker att fin vän faktiskt kanske inte heller har koll på hur andrahandsmarknaden ser ut? Hon behöver alltså inte haft för avsikt att ?blåsa? dig.

Hur många plagg var det i kassen? Jag tycker ändå inte priset per plagg låter helt orimligt (även om klädpaket brukar vara billigare).

På loppis kostar i regel barnkläder som minst 10 kronor plagget när man köper dem per styck.
  • Anonym (Tänkare)
    Anonym (Jag) skrev 2021-08-18 17:32:50 följande:

På tok för mycket pengar. Jag har köpt nästan alla barnkläder på second hand. Det allra dyraste var en vinteroverall för typ 60:-. Body 15-20:-, byxor 20:-, pyjamas kanske 30:-. Köpte avlagda kläder efter svågerns barn och betalade 400:- för runt 35 kläder varav flera ytterplagg. Köper endast fina kläder som inte är urtvättade och nötta. Vissa har varit helt nya, det syns. Nu senast ett par höstskor till 3-åringen utan minsta spår att de är använda. De kostade 45:-. 

De kostade 45:-. [/quote]

Oj oj oj, desto mer svar jag får desto mer så vet jag att den dåliga magkänslan har rätt. Denna " lilla grej" har upptaget för mycket tankar redan. Aldrig roligt att känna sig blåst eller liksom " dränerad". Borde inte låta dessa känslor stjäla mer energi. Nu vet jag till nästa gång.
Svar på tråden Överpris, blåst? Eller fullt rimligt.