• mariaparia12

    Blåmärken utan orsak?

    Hej på er!


    Jag har märkt att jag de senaste ish 2 månaderna börjat få en del blåmärken. I början satt de mest på benen, oftast på låret. Alla mindre blåmärken i grupper om typ 3-5 stycken. Fick även blåmärken i grupp vid magen och ljumsken. 

    Nu sedan ca en månad tillbaka får jag de istället på armarna. Små som stora. Jag har just nu ca 5-6 stycken mindre blåmärken, kanske 1x1 cm som sitter lite här och var. Ca hälften är grupperade eller i anslutning till ett större blåmärke. 

    För några dagar sen fick jag ett riktigt stort på övre underarmen, kanske 10cm långt och 5 cm brett. Helt utan anledning! Jag har inte slagit i något. Även om jag hade gjort det och inte "vetat om det" så känns det alldeles för stort att få för en isåfall liten smäll (för storleken borde jag ju känt när jag slog i det?). Jag blev även varm och svullen runtomkring hela området och det ömmade mycket. Var öm typ 2 dagar efter och armen kändes rätt typ, tung? dagen efter jag fick blåmärket. 

    Dagen efter hade jag 3 stycken nya på inre överarmen. Alla rätt intensiva i färgen, som jag antar betyder att det lär ha varit ett "hårt slag". Jag fick också ett på underarmen i samma nyans. Samma dag fick jag även ett ganska rejält typ 2x2 cm blåmärke på knogen under pekfingret. 

    Nu märkte jag idag efter jobbet att jag fått ÄNNU ett ganska rejält blåmärke på inre överarmen men på andra sidan, kanske 3x3 cm och väldigt mörkt. Strax nedanför blåmärket är jag svullen och varm, men vet att jag inte slagit mig idag. Jag märkte dagens blåmärke genom att jag kände en dov, molande smärta/ömhet. Tänkte direkt att det är nog ett nytt blåmärke som kommit till. Och det var det ju då - förutom att blåmärket sitter kanske 10cm nedanför svullnaden? 

    Jag arbetar i kassan på Ica, så jag bär inget tungt eller liknande. Så för mig är det helt orimligt att blåmärkena skulle bero på mitt arbete. 

    Är det någon som varit med om något liknande? Som kanske har något tips på vad det kan vara eller om jag borde kontakta sjukvården? Är en sån person som bagatelliserar mina symptom för vill ej belasta vården, känns som jag överdriver allt. Men min sambo och mamma börjar bli lite oroliga, så frågar er här till en början. 

    Järnbrist har jag funderat på? Jag har blivit väldigt trött på senaste, mår illa och extremt ont i huvudet. Även på senaste har det börjat stråla av dov smärta nedanför vänstra revbenet, vet inte om det hänger ihop dock. Vet heller inte om smärtan nedanför revbenen kanske beror på att jag har skärp på mig på jobbet?
    Så, har ni några tankar?


    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Blåmärken utan orsak?
  • VickanD

    Jag brukar också få blåmärken utan orsak men det är oftast på benen och inte flera stycken i grupp. Får det inte såhär ofta. Det har alltid varit såhär men jag valde ändå att söka läkarvård för att utesluta cancer och andra sjukdomar. Fick ta blodprov som inbegrep flera olika analyser av blodkroppar, blodplättar och så vidare. Proverna visade inte på något onormalt.

    Du bör absolut ta kontakt med vården. Gör det redan imorgon. Blåmärken som uppkommer ofta utan orsak ska man alltid kolla upp, speciellt om man samtidigt har andra symptom. Du belastar inte sjukvården i onödan genom att kontakta vården. Detta är ju något som man ska kontakta vården för. Förhoppningsvis är det ingenting men i värsta fall kan det vara cancer eller någon blodsjukdom. Hur som helst är det märkligt och bör utredas.

Svar på tråden Blåmärken utan orsak?