• Anonym (Juli)

Är det okej eller omoraliskt att sälja saker man köpt på rea eller fått in på köpet?

På endel butiker om man tex ska köpa skor så finns erbjudanden som att ta 3 betala för 2.

Eller ibland hittar man märkeskläder/ skor kraftigt nedsatta.

Om jag hittar ett par barnskor av populärt märke kraftigt nedsatta i pris, om jag då köper dessa och sedan säljer dom lite dyrare ( men under normalpris)

Eller då jag får en sak " på köpet " att jag säljer den för billigt men så att jag går i vinst

Vad tycker ni om detta, är det okej?

• Svar på tråden Är det okej eller omoraliskt att sälja saker man köpt på rea eller fått in på köpet?
  • Anonym (-)

Lägger du det på rutin och i mängd så får du skaffa f-skattsedel för att det ska vara lagligt.

Men i övrigt så är det ju så butiker gör; när det är rea 80% så tjänar butikerna fortfarande en hel del.

• Anonym (Cicci)

Om det inte vore ok så skulle alla vinstdrivande företag som säljer grejer vara omoraliska (vilket man iofs kan tycka).

Det enda moraliskt tvivelaktiga i det du beskriver skulle möjligen vara ur miljösynpunkt.

• Anonym (-)
    Anonym (Cicci) skrev 2021-08-18 23:12:59 följande:

Om det inte vore ok så skulle alla vinstdrivande företag som säljer grejer vara omoraliska (vilket man iofs kan tycka).

Det enda moraliskt tvivelaktiga i det du beskriver skulle möjligen vara ur miljösynpunkt.

Eller skattefiffel, beroende på omsättning/år.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (-) skrev 2021-08-18 23:09:25 följande:

Lägger du det på rutin och i mängd så får du skaffa f-skattsedel för att det ska vara lagligt.

Men i övrigt så är det ju så butiker gör; när det är rea 80% så tjänar butikerna fortfarande en hel del.

Nej jag menar inte att börja söka efter saker för att göra så.

Jag menar om tillfälle ges då man handlar.

Tänkte på det idag då skulle köpa skor till mitt barn, hon behöver 2 par nya. Man får 3 för priset av två.

Om jag då tar ett par tredje som vi inte behöver och sedan säljer dom lite billigare än vad dom hade kostat om någon köpt enbart dessa.

Det är ju lite " Win win" egentligen men ändå känns det lite fel ;)

Men självklart lockande ändå
  • Anonym (-)
    Anonym (Juli) skrev 2021-08-18 23:17:55 följande:

Nej jag menar inte att börja söka efter saker för att göra så.

Jag menar om tillfälle ges då man handlar.

Tänkte på det idag då skulle köpa skor till mitt barn, hon behöver 2 par nya. Man får 3 för priset av två.

Om jag då tar ett par tredje som vi inte behöver och sedan säljer dom lite billigare än vad dom hade kostat om någon köpt enbart dessa.

Det är ju lite " Win win" egentligen men ändå känns det lite fel ;)

Men självklart lockande ändå

Jag hade uppskattat det. Jag har ett barn och behöver ett par skor. Om du har ett par helt nya till övers till ett pris som jag accepterar, så köper jag de gärna.

Sen om du har fyndat de eller fått de skiter väl jag i.
  • Anonym (H)

Varför skulle det inte vara okej? Personen som köper skorna bestämmer ju själv om han eller hon är villig att köpa skorna till det pris du vill ha. De har ju också möjligheten att leta på rea eller köpa tre för två själva. Inte så att du lurar någon.

• Anonym (Juli)
    Anonym (H) skrev 2021-08-18 23:25:08 följande:

Varför skulle det inte vara okej? Personen som köper skorna bestämmer ju själv om han eller hon är villig att köpa skorna till det pris du vill ha. De har ju också möjligheten att leta på rea eller köpa tre för två själva. Inte så att du lurar någon.

Nej precis, lurar ingen, ändå känns det konstigt eftersom man ändå tar tredje paret för att tjäna lite på det. Samtidigt tjänar ju den som köper också på det om den bara behöver ett par.

Fick bara en konstig känsla som att man gör något fult och ville höra hur folk tänker
  • Anonym (Självklart)

Självklart är det okej, spelar ingen roll hur du fått tag i dem, köp på rea eller fått i julklapp. Så länge du inte stulit dem bara.

• Anonym (Juli)

För att förtydliga handlar detta om att." Tjäna" ett par hundringar kanske.

Jag har alltid annars tänkt att det man fått fer man vidare men försöker inte tjäna pengar på det

Men då tänker jag mest om man tex fått något sv en vän för att man behöver så säljer man det inte så man inte.är i eho av den längre.

Men skillnad då man köper / får av en butik kanske.

Och sedan säljer till någon man inte känner

• Anonym (Juli)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-08-18 23:32:57 följande:

Självklart är det okej, spelar ingen roll hur du fått tag i dem, köp på rea eller fått i julklapp. Så länge du inte stulit dem bara.

Fast har man fått något i julklapp som tex inte passade så känns det.mer ok sälja. Då kunde man ju inte veta vad man skulle få. I mitt exempel är jag ju vid inköpet redan medveten om att jag inte behöver saken men ser ett tillfälle att tjäna en hundring eller två
  • Anonym (Inte)

Omoraliskt är det inte men inte schysst enligt mig.

Är plaggen/skorna kraftigt nedsatta så är det väl bra om en familj som inte har så mycket pengar kan köpa, istället för att någon annan ska köpa upp dem bara för att tjäna lite extra.

Samma med folk som köper upp limited edition barnkläder för helt ok pris i butik, bara för att kunna sälja vidare dyrare istället för att låta andra familjer köpa för samma pris.

• neverpreggo

2 för 3 och sedan sälja 1 par för under nypris känns ändå ok. Även om jag gärna hade gett bort till behövande så är det helt ok att sälja. Inte för nypris dock som vissa gör.

• Anonym (Självklart)
    Anonym (Inte) skrev 2021-08-18 23:57:33 följande:

Är plaggen/skorna kraftigt nedsatta så är det väl bra om en familj som inte har så mycket pengar kan köpa, istället för att någon annan ska köpa upp dem bara för att tjäna lite extra.

Samma med folk som köper upp limited edition barnkläder för helt ok pris i butik, bara för att kunna sälja vidare dyrare istället för att låta andra familjer köpa för samma pris.

Men ts säljer ju billigare än vad det skulle ha kostat att köpa ett par skor i butiken. Det gynnar ju den som bara behöver ett par att då köpa dem av ts istället för i butik.

Ditt andra expempel är en anna sak.

Förresten, jag la ut ett par gravidsnickarbyxor jag köpt på BonPrix till aution på Tradera. Satte 1 kr (plus frakttavgift) som utrop och förväntade mig inte pengar ens för besväret. Döm om min förvåning när slutpriset hamnade högre än vad jag hade köpt dem för, 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Inte) skrev 2021-08-18 23:57:33 följande:

Ja självklart finns det alltid någon familj som har sämre ekonomi. Men så kan man väl inte tänka i detta fall?

Den som skulle köpa skorna får de ju som sagt ändå billigare och har ju valet att inte köpa av mig?

Ditt andra exempel.håller jag helt klart med om.att det inte är sjysst. Där har man ju verkligen satt i system att tjäna pengar.

Men i mitt exempel är jag mer tveksam.

Jag anser nog att vi är en av de familjer som inte har så god ekonomi att vi kan köpa kvalitetskläder till vårt barn därav är ju denna tanke lockande att få nån hundring extra.

Men det var ju synpunkter på detta jag ville ha, inte bara medhåll så tack för ditt svar också!
  • Anonym (?)
    Anonym (Juli) skrev 2021-08-18 23:04:16 följande:

På endel butiker om man tex ska köpa skor så finns erbjudanden som att ta 3 betala för 2.

Eller ibland hittar man märkeskläder/ skor kraftigt nedsatta.

Om jag hittar ett par barnskor av populärt märke kraftigt nedsatta i pris, om jag då köper dessa och sedan säljer dom lite dyrare ( men under normalpris)

Eller då jag får en sak " på köpet " att jag säljer den för billigt men så att jag går i vinst

Vad tycker ni om detta, är det okej?

Ser inget fel i det alls. Det är många som fyndar och säljer vidare, kanske mer begagnade än nya prylar då, köp billigt på loppis, sälj vidare dyrare i mer riktade forum för att tjäna pengar. Vilken som helst butik för begagnade specialprylar arbetar så.

Sätter du det i system så att det rör sig om stora belopp behöver du skatta men man får sälja för rätt mycket pengar innan man kommer dit.
  • Anonym (-)

Nu kommer FL-maffian hoppa på mig. Men jag köpte en vagn för halva priset (i butik). Betalade 5000:- och sålde den ett år senare för 7000:-. Ord.pris var 10K.

Det är upp till mig om jag vill låta andrahandlaren dra nytta av min ursprungliga rabatt eller ej. Det var ju min rabatt.

Svar på tråden Är det okej eller omoraliskt att sälja saker man köpt på rea eller fått in på köpet?