• emlet

    Jag vill inte att mitt barn är i svärmors barnbarnsrum

    Jag är gravid med mitt första barn, jag och min partner hade väldigt svårt att bli gravida och hade hunnit bearbeta sorgen barnlöshet när vi fick beskedet att vi blivit gravida. Under min graviditet så har jag varit sjukskriven på grund av att jag haft extremt gravidillamående, jag har inte vågat tro att barnet I magen ska överleva pga den oro min hälsa medfött men under 19v ultraljudet fick med stor lättnad veta att barnet var friskt och mådde bra och allt kändes bättre.

    Under min svåra graviditet så har svärmor tagit över i min värld lite för mycket, vilket för mig har kännts som att hon tar över min graviditet. Hon har längtat så mycket efter ett barnbarn och har därför skapat ett rum i sitt hem för barnet, alltså ett spädbarnsrum , med säng, skötbord leksaker osv. Detta har oroat mig eftersom att jag inte känner för barnvakt Under väldigt många år och även ser fram emot att ha barnet hemma med min partner. Och har även kännt att de blir så krav med detta barnbarnsrum eftersom att hon vill involvera partnern i att hjälpa med detta rum när vi knappt hunnit med vårat egna barnrum

    I detta har även min partners syster och hans brors flickvän blivit inblandade och svärmor har sagt att även andra kommande barnbarn ska vara i detta rum, men de är bara jag som är gravid... min reaktion till de andra är väldigt dålig och jag har många gånger redan innan min graviditet inte varit medbjuden samt blivit utfryst och kännt mig mobbad vilket jag påpekat för svärmor. Men svärmor utser den andra flickvännen till moster åt mitt barn utan att ta hänsyn till mina känslor. Hon planerar färg och form med systern och flickvännen och hon inreder och bygger med systern och säger att de är deras projekt. Tillslut knäckte det mig så mycket att jag sa att de gjorde mig ledsen, att de kändes som att hon tog över mon graviditet samt att jag kännt mig mobbad av flickvännen och systern. Jag blev då uppläxad att jag tog hennes barnbarn ifrån henne , att jag gjorde mig själv till ett offer och att jag minsann inte var mobbad av dem. Jag blev helt förkrossad och känner mig helt osynlig.. de känns som att jag inte är så viktig för dem men att de gärna vill skapa ett förhållande med mitt barn som jag inte ens själv träffat.

  • Svar på tråden Jag vill inte att mitt barn är i svärmors barnbarnsrum
  • TheDucky

    Vad säger din partner om det hela? Partnern får prata med sin mamma och ni som föräldrar får prata ihop er så ni är överens om vad som känns okej när bebisen har kommit.

    Sen så om inte ni föräldrar vill att erat barn ska använda barnbarns rummet är det ju inget problem. Låt bli att hälsa på svärmor utan hon får komma till er när bebisen är född. Så får barnbarnsrummet vara inrett till din partners syskonbarn istället.

  • Kalaspuffen300

    Förstår hur du känner, jag hade det likadant när vi väntade vårt första barn. Min svärmor var väldigt gränslös och respekterade inte alls mina behov. Hon agerade ungefär som att det var HON som skulle bli mamma. Hennes beteende blev värre när barnet kom och jag ångrar fortfarande att jag inte stod på mig mer. Jag mådde så dåligt att jag gick in i en förlossningsdepression och det påverkade min relation till barnet.

    Fundera över hur du vill att tiden efter förlossningen ska vara och tala om det klart och tydligt för dem. Det ska ske på DINA villkor. Det är du som föder, behöver knyta an till barnet och ta hand om det. Gå inte med på något som inte känns bra för dig. Om svärfamiljen ändå vägrar lyssna, så avböj alla besök. Det viktigaste är att du mår bra och får tid med ert barn i lugn och ro.

  • AnnaSthlm

    Du ser ut att ha någon typ av mother wound, alltså upplevt skuld mot din msmma/kvinnor i släkten. Boka en tid hos en psykolog genom MVC snarast!

    Du är inte skyldig att "mata" din svärmor med ditt barn. Du är inte skyldig henne barnet. Barnet är inte hennes! Kolla bakåt i din och din sambos släkt flera generationer bakåt. På vilket sätt har mormödrar och farmödrar varit inblandade i barnbarnens uppfostran? Har de varit tvungna att kliva in i mödrarollen? Eller tvärtom? Om du ser ett mönster är det lättare att göra ett val att inte följa det.

  • erikaABC

    Jag förstår dig. Det skulle inte jag helelr vilja
    Eftersom du upptäcker redan nu att din svärmor är gränslös, så ta tag i problemet. Om hon tillåts fortsätta så kan hon ställa till med mycket skada, inte minst relationen till din sambo.
    Om du inte lyckas få din sambo att förstå att det är han som ska sätta gränser för sin mamma, så tycker jag att du ska beställa tid på familjerådgivning.
    Ju fortare ni får hjälp med att freda er familj desto bättre.
    Låt inte din svärmor få förstöra din babytid. 
    En gränslös och invaderande svärmor är inte att leka med

  • puddedudde

    Men herregud, detta är din partners ansvar att styra av på en gång. Låter ju helgalet. Det är hans mamma och han får ta denna striden, är ju ren galenskap alltihopa.

  • JosHed

    Jag skulle nog prata med min partner om mina känslor och sen får han prata med sin mamma. Nu vet jag inte alls hur ni bor eller hur ni har det - men vi har ju knappt sovit borta med vårt barn alls sen han kom och hade därför inte haft behov av ett sådant rum hos någon annan. Kanske en annan sak om det är långt bort och man tänker vara där några veckor åt gången. Vår son sov aldrig i spjälsäng heller så även det hade varit bortkastade pengar. Det är ert barn, ni gör precis som ni vill med ert barn. När ni är hos svärmor tänker jag att ni kan använda det ni vill i det rummet men inte det andra. Är det för jobbigt att vara där så får hon väl komma hem till er <3 Hon verkar ju själv sagt att rummet är även till framtida barnbarn och inrett utan din hjälp så då antar jag att det kommer fler barnbarn och använder det rummet!

  • Nicco123

    Jag förstår dina känslor men samtidigt tycker jag att du bryr dig väldigt mycket. Låt henne göra ett barnrum om hon tycker det är kul och ser fram emot att bli farmor men var sen tydliga med att hon inte kan ha förväntningar på att ert barn ska vara där massor. Men när ni väl är där kan det väll vara jättebra att det finns en säng, leksaker, barnstol osv. Det kanske även kommer barnbarn från systern och likadant där, bra att det finns lite saker när de är där. Att ha en engagerad farmor till barnet är guld värt, barnet får en extra vuxen och fin relation samt ni kan få hjälp med barnvaktning i framtiden. För ja alla kan behöva en barnvakt ibland.

    Jag förstår att du blir stressad men försök att släppa det bara och låt din sambo ta den striden. Ni/ du behöver inte vara där speciellt mycket heller framförallt inte om hon är otrevlig.

  • Jonnynilsson

    Min numera framlida svärmor var också väldigt på när vi blev gravida med hennes första barnbarn. Förutom att ringa varje dag kom hon och svärfar på besök hos oss med någon veckas mellanrum senare delen av graviditeten. Då de bodde ungefär 20 mil från oss var det lite jobbigt att ordna husrum i vår då lilla lägenhet. Antingen bodde i vårt gästrum/kontor eller hos släktingar.

    Jag pratade med frugan om det och hon gillade heller inte situationen. Men hon hade svårt att prata med sin mamma om det och förbjöd mig mer eller mindre att prata med svärmor. Så vi härdade ut och förhållandet med svärisarna förblev bra. När de blev pensionärer flyttade de närmare oss. Tyvärr gick de bägge bort alldeles för tidigt med bara några års mellanrum.

    Det var inte alls samma uppståndelse när nummer två låg på jäsning :)

  • Carolaline

    Åh herregud! Jag känner med dig så mycket för även jag har har en fullständigt skogstokig svärmor.

    Du behöver prata med din partner att han markerar redan nu och gör det glasklart. Det kommer inte bli några övernattningar, inga barnvaktsstunder på länge och hon behöver respektera att ni vill ha bebis för er själva ett bra jävla tag. Fin gest, men nej tack. Lite besök i mån av ork och vilja men that?s it.

    Är inte detta glasklart och bearbetat NU kommer det blir ett helvete när bebisen är här. Nu gäller det att vara stark och tydlig! Lycka till <3

Svar på tråden Jag vill inte att mitt barn är i svärmors barnbarnsrum