• Skmp

    Ctg vecka 27?

    Hej alla fina!

    Här kommer en, kanske ganska dum, fråga från mig som jag hoppas jag kan få lite svar på. Jag är i vecka 27 (26+4) och det är min andra graviditet (första slutade tyvärr i tidigt missfall)l. Har en väldigt lugn bebis inne i magen men känner rörelser varje dag. Sedan söndags så vart det ÄNNU lugnare än vanligt, kände knappt av henne om jag inte aktivt låg på sidan under en längre period. Igår (onsdag) ringde jag 1177 och de kopplade mig till förlossningen som ville att jag skulle åka in. Jag fick göra CTG-kurva och fick göra om hela tiden då hon flyttade på sig så kanske tog 70 minuter istället för 25 minuter som de sa. Kurvan såg i alla fall bra ut och jag kände henne röra sig. MEN en bekant sa att det inte alls var bra att göra CTG och speciellt inte så länge då det är en sorts ultraljud och att barnet kan få hjärnskador av det eller på något annat sätt påverkas negativt.

    Jag vet ju att fler har gjort CTG för minskade rörelser och är skeptisk att det skulle påverka barnet negativt (då borde de väl inte göra det så generöst?). Men har ändå blivit orolig och ångrar nästan att jag åkte in. Så min fråga till er! Har ni också hört något om att CTG under så lång tid skulle påverka barnet negativt? Har ni behövt ta CTG-kurva i andra trimestern och sedan fött fullt friska barn eller har de blivit påverkade negativt? Vore så skönt att höra andras tankar kring detta...:)

  • Svar på tråden Ctg vecka 27?
  • Jag är bara jag

    Gjorde många UL,TUL och ctg med båda barnen och självklart är båda barnen friska. Ultraljud är ljud - inte strålning. Du behöver inte vara orolig alls.

  • Anonym (hej)

    jag har en riskgraviditet och gör ul varannan vecka och även gjort ctg och det är inte farligt <3

  • Ebo88

    Jag har riskgraviditeter och gör många vul/ul och ctg.

    Det ända jag har hört gällande Ctg som skulle vara negativt är att bebisar inte tycker om det och sleva mycket rörelser osv till och från, men inte att det på något sätt skulle vara farligt.

    Senaste graviditeten så gjorde jag nog 11 vul, närmare 30-40 ul och ctg vid 7-10 tillfällen.

  • Anonym (Bm)

    Din bekant har fel. Förstår inte varför folk ska hålla på och prata om sånt de inte förstår. Skrämmer ju bara. Det enda som gör att vi ibland är restriktiva med CTG i den veckan är att det kan vara svårt att få en bra kurva och att den då är svår att tolka.

  • Skmp

    Så skönt att läsa era svar!! Tack snälla, var så orolig i torsdags men nu känner jag att jag kan andas ut <3

Svar på tråden Ctg vecka 27?