• Astriidlind

    Normalt med 2 åring som ekotalar?

    Har en son på 2 år och 3 månader. Han pratar normalt skulle jag säga. Leker med andra barn, är social och har ganska bra samspel förutom att han kan bli väldigt okoncentrerad ifall jag ropar på honom när han tex kollar på tv eller leker. En sak jag lagt märke till är hur han ibland ekotalar och inte svarar på frågor med ja. Skulle jag säga säg Svante så kan han upprepa säg Svante. Eller om jag säger vad heter din lillasyster så säger han lillasyster. Sen svarar han aldrig ja till frågor. Utan det är nej tack eller inte men aldrig ja om han vill ha något. Säger jag vill du ha juice så blir han väl mer glad och säger juice och springer till kylen tex. Är detta normalt i denna åldern eller borde jag vara orolig? Någon annan som upplever samma sak?

  • Svar på tråden Normalt med 2 åring som ekotalar?
  • Hallonpaj83

    Har inte samma erfarenhet, men har läst att de kan vara tecken på diagnos med eko-talande. tycker du ska prata med bvc . Men, behöver givetvis inte vara nått fel heller .

  • Astriidlind
    Hallonpaj83 skrev 2021-08-19 21:42:05 följande:

    Har inte samma erfarenhet, men har läst att de kan vara tecken på diagnos med eko-talande. tycker du ska prata med bvc . Men, behöver givetvis inte vara nått fel heller .


    Okej, tack :)
  • Mjautass

    Skulle absolut inte vara orolig, låter som en normal 2 åring! Min son upprepade en hel del, han är nu 3 och kan fortfarande upprepa ibland vad vi eller andra säger istället för ja eller nej.

  • Kvinna1989

    Behöver ju aboslut inte betyda något alls, har förstått att vissa barn gör så.

    En bekants barn eko talade och reagerade inte alls på sitt eget namn tex. Dom kollade hans hörsel, den var de inget fel på men fick senare diagnoserna Asperger och Tourettes. Det tog dock år att han fick dom diagnoserna, men som sagt vissa barn gör de även utan "diagnoser"

    :)

  • Astriidlind
    Mjautass skrev 2021-08-20 15:10:55 följande:

    Skulle absolut inte vara orolig, låter som en normal 2 åring! Min son upprepade en hel del, han är nu 3 och kan fortfarande upprepa ibland vad vi eller andra säger istället för ja eller nej.


    vad skönt att höra. Det händer absolut inte så ofta heller och jag ser inget i övrigt som skulle vara ?konstigt? . Tack för ditt svar
  • Astriidlind
    Mjautass skrev 2021-08-20 15:10:55 följande:

    Skulle absolut inte vara orolig, låter som en normal 2 åring! Min son upprepade en hel del, han är nu 3 och kan fortfarande upprepa ibland vad vi eller andra säger istället för ja eller nej.


    vad skönt att höra. Det händer absolut inte så ofta heller och jag ser inget i övrigt som skulle vara ?konstigt? . Tack för ditt svar
    Kvinna1989 skrev 2021-08-20 15:18:49 följande:

    Behöver ju aboslut inte betyda något alls, har förstått att vissa barn gör så.

    En bekants barn eko talade och reagerade inte alls på sitt eget namn tex. Dom kollade hans hörsel, den var de inget fel på men fick senare diagnoserna Asperger och Tourettes. Det tog dock år att han fick dom diagnoserna, men som sagt vissa barn gör de även utan "diagnoser"

    :)


    ja och han är fortfarande så ung så jag tänker att det kanske är hans sätt att lära sig prata. Han reagerar alltid på sitt namn förutom när han är jätteupptagen så det är jag inte orolig över. Vet att många barn är såna. Sen som jag skrev ovanför det händer inte ofta men det händer. Skall försöka att inte lägga ner så mycket tänk över det utan låta det vara och se hur det utvecklas.
  • sten15
    Astriidlind skrev 2021-08-19 20:56:18 följande:

    Har en son på 2 år och 3 månader. Han pratar normalt skulle jag säga. Leker med andra barn, är social och har ganska bra samspel förutom att han kan bli väldigt okoncentrerad ifall jag ropar på honom när han tex kollar på tv eller leker. En sak jag lagt märke till är hur han ibland ekotalar och inte svarar på frågor med ja. Skulle jag säga säg Svante så kan han upprepa säg Svante. Eller om jag säger vad heter din lillasyster så säger han lillasyster. Sen svarar han aldrig ja till frågor. Utan det är nej tack eller inte men aldrig ja om han vill ha något. Säger jag vill du ha juice så blir han väl mer glad och säger juice och springer till kylen tex. Är detta normalt i denna åldern eller borde jag vara orolig? Någon annan som upplever samma sak?


    Min dotter är 1 år och 8 månader och gör upprepar allt vi säger ???? sen om det är normalt eller inte vet jag inte? ???? Trodde det var normalt fram tills jag såg den här tråden ????
  • sten15

    Ursäkta alla frågetecken, de skulle absolut inte vara med. Meningen att det skulle vara emojis :)

  • Jagäterkeso

    Tourettes? Tourettes kan yttra sig så att man har ett starkt behov/tvång av att härma tal och ord. Ekolali kallas det.

  • sten15
    Jagäterkeso skrev 2021-08-20 21:57:05 följande:

    Tourettes? Tourettes kan yttra sig så att man har ett starkt behov/tvång av att härma tal och ord. Ekolali kallas det.


    Även om barnet verkar göra det med nöje? Kan det inte vara en del av språkutvecklingen för små barn? Det trodde jag...
  • Jagäterkeso
    sten15 skrev 2021-08-20 22:02:30 följande:
    Även om barnet verkar göra det med nöje? Kan det inte vara en del av språkutvecklingen för små barn? Det trodde jag...
    Det var den värsta diagnosen jag kunde komma på kopplat till beteendet. Det är väldigt ovanligt. Men kanske något att ha i bakhuvudet bara.
  • Astriidlind
    sten15 skrev 2021-08-20 21:47:18 följande:

    Min dotter är 1 år och 8 månader och gör upprepar allt vi säger ???? sen om det är normalt eller inte vet jag inte? ???? Trodde det var normalt fram tills jag såg den här tråden ????


    ja men det är normalt också. Du behöver inte oroa dig och det behöver nog inte jag heller. Speciellt om det inte finns tecken på annat. Det är nog vanligare än vad man tror. Det är nog din dotters sätt att lära sig språket bara :)
  • Astriidlind
    Spucks skrev 2021-08-20 22:19:15 följande:

    Det är helt normalt i den åldern när barnet lär sig att prata!


    skönt att höra.
  • Astriidlind
    Jagäterkeso skrev 2021-08-20 21:57:05 följande:

    Tourettes? Tourettes kan yttra sig så att man har ett starkt behov/tvång av att härma tal och ord. Ekolali kallas det.


    Hej! Nej det är det inte isåfall hade han haft andra konstiga saker för sig. Detta är inte alltid alls utan bara ibland det händer och han har inga läten eller tics.
Svar på tråden Normalt med 2 åring som ekotalar?