• Isabelle38

    Dålig äggkvalitet? Startar IVF snart

    Hej!

    Jag är ny här men har följt olika trådar lite passivt länge. Det hjälper verkligen att det finns så många fler som kämpar!

    Jag mötte mitt livs kärlek sent i livet, när jag var 36. Vi började försöka skaffa barn när jag fyllde 37, det var 15 månader sedan ungefär.

    Vi har gjort vårt första IVF-uttag (men väntar på första frysåterföringen då jag blev överstimulerad).

    Jag är ledsen för antagligen dum fråga och omöjlig att besvara?söker väl både råd och alla möjliga kloka tankar och hopp om detta. Men jag hade 25 ägg och befruktningen gick tydligen jättebra. Sedan fick vi 4 långtidsodlade blastocyster som då gick direkt till frysen.

    Sjuksköterskan sa något om att detta kan förklara varför jag inte blir med barn naturligt: att jag har så många ägg och befruktningen gick jättebra och ändå fick vi så få som överlevde. Stämmer detta tror ni? Alla andra världen inklusive äggreserv och alla värden för min man är jättebra så det måste väl vara att jag har dålig äggkvalitet? Kan man förbättra den?? Jag har även regelbundna ägglossningar.

    Känner mig lite ledsen och rädd att det aldrig kommer gå. Fullt respekt för att många har hållit på längre än mig och kanske tycker att jag klagar lite väl tidigt, är bara så rädd.

    Tack så mycket på förhand ????????

  • Svar på tråden Dålig äggkvalitet? Startar IVF snart
  • Anonym (M)

    Även om man har många ägg så blir äggkvaliteten sämre med åldern. Om man har sämre äggkvalitet så minskar chansen att lyckas även med ivf. Är du 38 år? Jag blev gravid på naturlig väg med mitt tredje barn i den åldern men det tog längre tid att bli gravid då, antagligen pga sämre äggkvalitet för jag gjorde en fertilitetsutredning som visade att jag hade många äggblåsor.

  • Isabelle38

    Jag kan inte säga så mycket annat än att jag beklagar din sociala inkompetens. Det måste ha orsakat dig stora bekymmer i livet,

  • Anonym (M)
    Isabelle38 skrev 2021-08-20 17:35:31 följande:

    Jag kan inte säga så mycket annat än att jag beklagar din sociala inkompetens. Det måste ha orsakat dig stora bekymmer i livet,


    Jag beklagar att du verkar vara helt verklighetsfrånvänd.

    Det är inte jag som säger detta utan det här är information som du kan hitta en googling bort på valfri ivf kliniks hemsida.

    Hur många ägg du har säger egentligen inte särskilt mycket om kvaliteten på äggen och en högre ålder innebär sämre äggkvalitet. Har du sämre äggkvalitet så är chansen att lyckas med ivf mindre än om du är 20 år och i princip alla ägg är av bra kvalitet. Det måste du väl förstå själv? Det är liksom inte rocket sience..
  • IVF2021
    Isabelle38 skrev 2021-08-20 12:23:51 följande:

    Hej!

    Jag är ny här men har följt olika trådar lite passivt länge. Det hjälper verkligen att det finns så många fler som kämpar!

    Jag mötte mitt livs kärlek sent i livet, när jag var 36. Vi började försöka skaffa barn när jag fyllde 37, det var 15 månader sedan ungefär.

    Vi har gjort vårt första IVF-uttag (men väntar på första frysåterföringen då jag blev överstimulerad).

    Jag är ledsen för antagligen dum fråga och omöjlig att besvara?söker väl både råd och alla möjliga kloka tankar och hopp om detta. Men jag hade 25 ägg och befruktningen gick tydligen jättebra. Sedan fick vi 4 långtidsodlade blastocyster som då gick direkt till frysen.

    Sjuksköterskan sa något om att detta kan förklara varför jag inte blir med barn naturligt: att jag har så många ägg och befruktningen gick jättebra och ändå fick vi så få som överlevde. Stämmer detta tror ni? Alla andra världen inklusive äggreserv och alla värden för min man är jättebra så det måste väl vara att jag har dålig äggkvalitet? Kan man förbättra den?? Jag har även regelbundna ägglossningar.

    Känner mig lite ledsen och rädd att det aldrig kommer gå. Fullt respekt för att många har hållit på längre än mig och kanske tycker att jag klagar lite väl tidigt, är bara så rädd.

    Tack så mycket på förhand ????????


    Hej du!

    Här kommer ett lite snällare och mer relevant svar. Jag har gjort två äggplock. Fått ut 21 ägg båda gångerna. Första gången blev inget befruktat. Andra blev 18 befruktade men sen föll de sakta ifrån en efter en under odlingen. Det blev 3 blastocyster kvar till frysen (och, precis som för dig, ingen till mig pga överstimulering). Jag har ingen aning om varför så många föll ifrån, men ingen har pratat om dålig äggkvalitet. Läkarna har bara varit positiva till att det blev så många till frysen.

    Är 32 år gammal.

    Lycka till! Det är en galen berg och dalbana, så rusta dig med tålamod och bra folk i din omgivning. Välkommen till någon av de andra IVF-trådarna för många stöttande vänner och goda tips!
  • Aryzza

    Jag har förstått det som att det kan bli så när man blir överstimulerad. Att äggen inte är tillräckligt mogna för det blir så många och då klarar sig färre. Har för mig jag läst det någonstans men hittar inte nu. Så det behöver inte alls vara att dina ägg är kass utan att du blev överstimulerad som gjorde det. Hoppas det går bra för dig! Fyra i frysen är faktiskt jättebra, fler än många andra jag läst :)

  • Isabelle38
    IVF2021 skrev 2021-08-20 18:40:27 följande:

    Hej du!

    Här kommer ett lite snällare och mer relevant svar. Jag har gjort två äggplock. Fått ut 21 ägg båda gångerna. Första gången blev inget befruktat. Andra blev 18 befruktade men sen föll de sakta ifrån en efter en under odlingen. Det blev 3 blastocyster kvar till frysen (och, precis som för dig, ingen till mig pga överstimulering). Jag har ingen aning om varför så många föll ifrån, men ingen har pratat om dålig äggkvalitet. Läkarna har bara varit positiva till att det blev så många till frysen.

    Är 32 år gammal.

    Lycka till! Det är en galen berg och dalbana, så rusta dig med tålamod och bra folk i din omgivning. Välkommen till någon av de andra IVF-trådarna för många stöttande vänner och goda tips!


    Tack så jättemycket för att du delar med dig ! Det känns så fint att höra från någon som varit med om samma sak. Intressant vilken typ av feedback man får. Jag fick också mest höra positiva kommentarer att det blev så många men den kommentaren från sköterskan fastnade och jag undrade lite mer om det. Man får dock acceptera att man inte får eller behöver alla exakta svar, utan får ha tålamod som du säger och bara fortsätta försöka.

    Får jag fråga hur det gick för dig sedan och var i processen du befinner dig?

    Tack för tips, ska börja botanisera nu lite mer bland trådarna och lära mig verktygen lite bättre:)

    Tusen tack igen för ditt stöd, ha en fin kväll!
  • Isabelle38
    Aryzza skrev 2021-08-20 19:27:21 följande:

    Jag har förstått det som att det kan bli så när man blir överstimulerad. Att äggen inte är tillräckligt mogna för det blir så många och då klarar sig färre. Har för mig jag läst det någonstans men hittar inte nu. Så det behöver inte alls vara att dina ägg är kass utan att du blev överstimulerad som gjorde det. Hoppas det går bra för dig! Fyra i frysen är faktiskt jättebra, fler än många andra jag läst :)


    Ska definitivt kolla upp det! Vad intressant ! Förstår självklart att äggen försämras med åldern (tror inte någon kvinna är ovetandes om detta) men det finns ju så mycket som spelar in. Tack för att du skrev och tipsade!
  • Anonym (M)
    IVF2021 skrev 2021-08-20 18:40:27 följande:

    Hej du!

    Här kommer ett lite snällare och mer relevant svar. Jag har gjort två äggplock. Fått ut 21 ägg båda gångerna. Första gången blev inget befruktat. Andra blev 18 befruktade men sen föll de sakta ifrån en efter en under odlingen. Det blev 3 blastocyster kvar till frysen (och, precis som för dig, ingen till mig pga överstimulering). Jag har ingen aning om varför så många föll ifrån, men ingen har pratat om dålig äggkvalitet. Läkarna har bara varit positiva till att det blev så många till frysen.

    Är 32 år gammal.

    Lycka till! Det är en galen berg och dalbana, så rusta dig med tålamod och bra folk i din omgivning. Välkommen till någon av de andra IVF-trådarna för många stöttande vänner och goda tips!


    Jag har inte varit otrevlig mot ts, det var ts som var otrevlig mot mig vilket du kan se om du läser vad hon skrivit. Det jag skrivit stämmer så vad är det som är otrevligt med vad jag skrivit?

    Jag skrev det jag skrev av egen erfarenhet då jag själv är 39 år och gjorde en fertilitetsutredning när jag inte blev gravid efter lång tids försök, och då talade de på ivf kliniken om detta med hur avgörande äggkvaliteten och ålder är. Många går i tron om att så länge man har många ägg så är det lugnt men det stämmer inte riktigt. Gällande ivf så är åldern också en avgörande faktor för att man ska lyckas.

    Läs själva:

    nordicivf.se/resultat/
  • Anonym (M)
    Isabelle38 skrev 2021-08-20 19:44:59 följande:

    Ska definitivt kolla upp det! Vad intressant ! Förstår självklart att äggen försämras med åldern (tror inte någon kvinna är ovetandes om detta) men det finns ju så mycket som spelar in. Tack för att du skrev och tipsade!


    nordicivf.se/resultat/
  • Anonym (Jättebra)

    4 blasto till frysen är verkligen ett jättebra resultat och går knappt att få bättre resultat.

    Så den som säger att det är dålig äggkvalitet talar i nattmössan. Det finns jättebra möjligheter med det resultatet att bli gravid.

    När jag gjorde ivf vid 38 fick jag 12 befruktade och 1 till frysen och 1 färskt vid första försöket. Efter det fick jag inget till frysen på de övriga försöken utan enbart 1 färskt med cirka 10-15 befruktade.

    Senaste gången fick jag cirka 20 befruktade ägg men inget till frysen, bara 1 färskt. Så enbart 1 av 20 var av okej kvalitet. Men då var jag 41.

    Det var tur för mig att det lilla embryot överlevde och ligger nu och sussar intill mig.

    Så du har inte dålig äggkvalitet. Jag har dålig äggkvalitet men det gick bra ändå till slut.

  • Isabelle38
    Anonym (Jättebra) skrev 2021-08-25 20:25:27 följande:

    4 blasto till frysen är verkligen ett jättebra resultat och går knappt att få bättre resultat.

    Så den som säger att det är dålig äggkvalitet talar i nattmössan. Det finns jättebra möjligheter med det resultatet att bli gravid.

    När jag gjorde ivf vid 38 fick jag 12 befruktade och 1 till frysen och 1 färskt vid första försöket. Efter det fick jag inget till frysen på de övriga försöken utan enbart 1 färskt med cirka 10-15 befruktade.

    Senaste gången fick jag cirka 20 befruktade ägg men inget till frysen, bara 1 färskt. Så enbart 1 av 20 var av okej kvalitet. Men då var jag 41.

    Det var tur för mig att det lilla embryot överlevde och ligger nu och sussar intill mig.

    Så du har inte dålig äggkvalitet. Jag har dålig äggkvalitet men det gick bra ändå till slut.


    Vet du, ibland behöver man bara en person precis som du för att allt ska kännas lite bättre. Ligger hemma och kämpar med sista sviterna av corona och oron inför återföringen om 10 dagar och så får jag ditt meddelande. Jag blev så glad och det är så fint av dig att dela med dig och peppa. Ibland går det helt enkelt inte att generera allt hopp på egen hand, även med hjälp av snäll sambo, man behöver stöd och hjälp från någon som varit där och som vet. TACK!

    Jag är så otroligt glad att det har gått bra för dig, vilken tur för den lilla plutten att komma till världen med en så snäll och varm mamma!

    <3
Svar på tråden Dålig äggkvalitet? Startar IVF snart