• Fri 20 Aug 2021 13:13
    3044 visningar
    26 svar
    26
    3044

    Hur får man tvätten att lukta gott

    När jag tvättar min tvätt med sköljmedel luktar den jättegott direkt efter, men sedan tycker jag att den doften försvinner när jag torktumlar tvätten torr. Efter det luktar den ingenting. Har någon något bra husmorstips?

  • Svar på tråden Hur får man tvätten att lukta gott
  • Anonym (A)
    Fri 20 Aug 2021 13:23
    #1

    Tycker precis som du att lukten försvinner i tumlaren. Inte bara därför men jag tumlar väldigt sällan nånting. Tycker allt känns mjukt och slitet så fort då.

  • Anonym (Husfa­r)
    Fri 20 Aug 2021 13:51
    #2
    +1

    Häng tvätten på tork utomhus och strunta i sköljmedel.

  • Fri 20 Aug 2021 19:13
    #3

    Min tvätt brukar dofta gott och det kommer nog till stor del av väldoftande sköljmedel (ja, jag är ond, jag vet ;) och att jag så gott som aldrig torktumlar. Undantaget är träningskläder i funktionsmaterial/syntet som ibland luktar surt även efter tvätt och måste tvättas om. Självklart inget sköljmedel till dom plaggen då det sabbar funktionen.

  • Fri 20 Aug 2021 19:16
    #4

    När det är möjligt hänger jag tvätten på tork på balkongen och det ger en speciell, otroligt fräsch doft. Annars får den hänga i lägenheten.

  • Fri 20 Aug 2021 19:37
    #5
    +1

    Gör som din mormor och mormors mor och stoppa påsar i lådor och skåp. Dåförtiden var det så klart påsar med kamfer och lavendel för att hålla ohyra borta, idag kan man göra doftpåsar som doftar lite vad man gillar för att man vill att tvätten ska lukta gott.

    Dock luktar just kamfer och lavendel väldigt gott, och för mig, ganska nostalgiskt, så det har jag/vi i linneskåpet. I andra skåp har vi doftpåsar med rosor, luktärt, syren, kaprifol, tall, vanilj och annat trevligt.

    Ett sätt att göra det på ett enkelt sätt är att köpa doft-ljusvax, ta ur plastförpackningen och stoppa i en liten tygpåse.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Fri 20 Aug 2021 19:42
    #6
    Aniiee skrev 2021-08-20 19:37:02 följande:

    Gör som din mormor och mormors mor och stoppa påsar i lådor och skåp. Dåförtiden var det så klart påsar med kamfer och lavendel för att hålla ohyra borta, idag kan man göra doftpåsar som doftar lite vad man gillar för att man vill att tvätten ska lukta gott.

    Dock luktar just kamfer och lavendel väldigt gott, och för mig, ganska nostalgiskt, så det har jag/vi i linneskåpet. I andra skåp har vi doftpåsar med rosor, luktärt, syren, kaprifol, tall, vanilj och annat trevligt.

    Ett sätt att göra det på ett enkelt sätt är att köpa doft-ljusvax, ta ur plastförpackningen och stoppa i en liten tygpåse.


    Doftpåsar finns även i mina garderober mfl. ställen där jag har kläder. Sen förvarar jag också fast tvål bland kläderna som ger härlig doft.
  • Sat 21 Aug 2021 01:10
    #7
  • Anonym (Ragge­)
    Sat 21 Aug 2021 02:43
    #8
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 01:10:35 följande:

    //

    Wunderbaum


    Finfina grejer fan som får Fåårrrden att dofta primus och brudarna att bli k*ta! Raggar approved fan!
  • Anonym (Lägen­het?)
    Sat 21 Aug 2021 02:51
    #9
    Anonym (Husfar) skrev 2021-08-20 13:51:14 följande:

    Häng tvätten på tork utomhus och strunta i sköljmedel.


    Övriga 9 månader, vad gör man då? De som bor i lägenhet?
  • Anonym (Husfa­r)
    Sat 21 Aug 2021 08:33
    #10
    Anonym (Lägenhet?) skrev 2021-08-21 02:51:34 följande:

    Övriga 9 månader, vad gör man då? De som bor i lägenhet?


    9 månader är ju en kraftig överdrift. Bor man i lägenhet är man rökt. Då får man köpa nya kläder hela tiden.
Svar på tråden Hur får man tvätten att lukta gott