• Anonym (L)

Ångest över skulder

Har tagit sjukt dåliga beslut och tagit lån? Endast min syster vet om hur höga skulder jag har för jag skäms så extremt mycket. Skulle aldrig kunna berätta för min omgivning om det. De flesta ser mig som en duktig tjej som alltid gör rätt. Men sanningen är att jag är så skuldbelagd. Är utbildad inom ekonomi (tragiskt nog) och har en ganska okej lön (19000), men det mesta går till skulder varje månad. Hoppas på högre lön nu när jag byter jobb i vinter.

Jag behöver nog bara skriva av mig. Har en klump i magen från morgon till kväll. Bryter ofta ihop och hatar hur dumt jag gjort det för mig själv.

Dejtade en kille ett tag och när det började blir seriöst la jag på locket eftersom jag är så rädd för att vad han ska tycka om mig. Jag kan inte gå in i en relation förrän jag betalat av allt.

Har sammanlagt 180 000 kr i blanco och krediter. Vet inte hur jag ska bli av med allt.

Har bestämt mig för att försöka spara allt och betala av skulderna så fort jag kan. Ska leva på 2000 i månaden och spara 10 000 varje månad. Har en billig hyra, bor med min syster så vi lever rätt billigt.

Någon som kan komma med några kloka ord som själv blivit skuldfri? Hur gick det till?

• Svar på tråden Ångest över skulder
  • Anonym (Löjrom)

Har själv ingen erfarenhet av den typen av skulder MEN vill bara förmedla att det är betyyyyyydligt fler än du tror som har massa lån av den här typen, ofta på betydligt högre summor. Det finns reklam ÖVERALLT för "billiga lån" utan säkerhet med skyhög ränta. Det låter som att du redan har en bra plan, fortsätt så och skuldbelägg dig inte mer för detta. Gjort är gjort och nu jobbar du på att lösa din situation. Låt inte det hindra dig från att skapa nya relationer, dock måste den andra personen ha förståelse för att du inte har råd att lägga pengar på massa utemiddagar och annat tjafs som kostar pengar. Nu kan man ju skylla på pandemin iallafall om man inte vill göra massa saker "ute"...

• Anonym (K)
    Anonym (L) skrev 2021-08-20 16:45:12 följande:

Har tagit sjukt dåliga beslut och tagit lån? Endast min syster vet om hur höga skulder jag har för jag skäms så extremt mycket. Skulle aldrig kunna berätta för min omgivning om det. De flesta ser mig som en duktig tjej som alltid gör rätt. Men sanningen är att jag är så skuldbelagd. Är utbildad inom ekonomi (tragiskt nog) och har en ganska okej lön (19000), men det mesta går till skulder varje månad. Hoppas på högre lön nu när jag byter jobb i vinter.

Jag behöver nog bara skriva av mig. Har en klump i magen från morgon till kväll. Bryter ofta ihop och hatar hur dumt jag gjort det för mig själv.

Dejtade en kille ett tag och när det började blir seriöst la jag på locket eftersom jag är så rädd för att vad han ska tycka om mig. Jag kan inte gå in i en relation förrän jag betalat av allt.

Har sammanlagt 180 000 kr i blanco och krediter. Vet inte hur jag ska bli av med allt.

Har bestämt mig för att försöka spara allt och betala av skulderna så fort jag kan. Ska leva på 2000 i månaden och spara 10 000 varje månad. Har en billig hyra, bor med min syster så vi lever rätt billigt.

Någon som kan komma med några kloka ord som själv blivit skuldfri? Hur gick det till?

En fråga bara, jobbar du heltid som ekonom? Hur kan du ha så låg lön? Jag hade mycket högre lön på tex 2 olika callcenter..
  • Anonym (R)

Har själv en skuldsatt partner och vi lever/spenderar efter hens förutsättningar. Troligtvis är allt avbetalt om ett år och då kan vi leva lite mer fritt. Men låt inte skulder stoppa dig från att finna kärleken. Skulle dock råda dig att prata med någon för din ångest <3

• Anonym (Yconoma)

Jag reagerar också på din låga lön TS.

Om du inte bor i Övre Ankvattnet och dessutom har en orättvis chef så borde du kunna få bättre lön, och för dig i din situation är det superviktigt! Du måste tänka på pengarna både nu och för din fortsatta löneutveckling. Varje krona du kan betala av i närtid kommer ju att göra din slutskuld billigare.

Har du gjort en Lyxfällan på dig själv? Har du förhandlat, fryst räntor, försökt få skulderna nerskrivna, sökt hopbakslån?

Bara gör det, ta hjälp av syrran, ta ett programavsnitt rakt av och gör som de gör- det kan väl inte bli värre, eller hur?

Sen kan det ju vara så att ingen storbank vill ge det där hopbakslånet utan en medlåntagare, finns det någon som du kan fråga, och har du slutat ta nya krediter ännu när du skriver här?

Om du vill att en bättre långivare ska hjälpa så att du får ner räntorna måste du visa att du kan uppnå en fungerande månadsbudget och har en plan, för att bara skämmas i ett hörn kommer inte att hjälpa dig. 

Det är väl inte värre att bekänna detta för sin bank än om man har blivit sol-och-vårad och avlurad alla sina pengar av en bedragare? Och bara tänk på hur mycket bättre du kommer att må när du har skulden under kontroll! Och hur stolt du kommer att vara att du redde ut detta.

Jag vill att du ska orka jobba, lösa ditt problem och fixa ditt liv, inte sluta som ett sjukskrivet vrak. Ju längre du velar, desto mer av ditt framtida lyckliga liv spolar du ner- så sätt igång nu och rädda dig själv!

• Anonym (Bocken)

180000 är en låg skuld. Gör upp en budget, och håll dig till den. <<<<<<<<<<<<<<<<<då blir du snart skuldfri. 

Svar på tråden Ångest över skulder