• Anonym (Sasha Fierce)

Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg

Så jävla less på min exman och måste fasen ösa ut lite skit. Han har ett bra jobb, tjänar bra och jobbar mycket. De är dessutom två vuxna i hushållet med ett till småsyskon tilll våra gemensamma barn.

Vårt ena barn som bor varannan vecka går i en skola nära min bostad och går hem till mig för pappa inte fixat fritids och hon inte har nånstans att ta vägen efter skolan i ca 3-4h tills han hämtar efter jobbet, inga bra bussförbindelser finns.

Det är mysigt visst, men med endast en 50% tjänst är jag inte skittät direkt, och barnet äter (mycket) 22 dagar av 30 hos mig. Ibland tar hen hem kompisar och bjuder även dem på fika, det behövs skjuts till aktiviteter osv ibland för exet aldrig planerar eller glömmer grejer.

Jag har ju själv tagit beslutet att inte jobba heltid för vår skull gemensamt under mina veckor med barnen, mer tid, mindre stress och för att slippa långa dagar på fritids - inte att exet ska få gratis barnomsorg, skolfix och skjuts mm och därmed glida på mitt upplägg. Samtidigt vill jag inte att barnet ska drabbas och hjälper gärna BARNET att lösa problemet med det jag kan.

När jag tar upp det med honom ghostar han frågan och ignorerar ämnet. Så less, vad kan jag göra? Är inte sugen på att starta något krig eller tvist med exet, och inte heller att barnet ska känna sig som en belastning eller vara ovälkommet.

• Svar på tråden Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg
  • Olympia

Jobbar du hemma eftersom du verkar vara hemma både dina veckor och exets veckor.

• Anonym (aaa)

Så pappan är inte sugen på att ersätta dig för att barnet är hos dig mycket mer tid än 50%? Han "slipper" ju fritids för att han valt att inte ha det, och han kan det för att barnet är hos dig. 

• Anonym (Sasha Fierce)
    Olympia skrev 2021-08-20 21:54:56 följande:

Jobbar du hemma eftersom du verkar vara hemma både dina veckor och exets veckor.

Jag jobbar halvtid, dvs endast 4h per dag 9-13.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (aaa) skrev 2021-08-20 22:12:28 följande:

Så pappan är inte sugen på att ersätta dig för att barnet är hos dig mycket mer tid än 50%? Han "slipper" ju fritids för att han valt att inte ha det, och han kan det för att barnet är hos dig. 

Nej precis, han ignorerar ämnet när jag tar upp det, vilket jag gjort via text. Vill inte ta upp det inför barnet och vi ses aldrig ensamma. När jag tagit upp det i telefonsamtal svarar han bara, ja det får ses över men inget händer. Riktigt märkligt beteende men paradoxalt just en av anledningarna till att jag inte pallade att leva med honom. Snart är barnet också för gammalt för fritids men tar sig ju inte hem till pappan själv när det inte finns bra förbindelser, är tre mil hem.
  • hanna1204

Ring socialtjänsten och rådgör med dem. Ta kontakt med familjerätten och be om samarbetssamtal med dem och pappan. Det är inte rätt att han åker på räkmacka o du får stryka på foten.

• Anonym (E)

Säg till att barnet ska bo hos dig under veckorna och att han kan få träffa barnet varannan helg eller nåt istället. Så ser ju nästan verkligheten ut ändå. Då får han betala underhåll till dig dessutom.

• Olympia
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-20 22:15:57 följande:
    Jag jobbar halvtid, dvs endast 4h per dag 9-13.
    Kan du inte jobba heltid de veckor exet har barnet?
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Olympia skrev 2021-08-20 22:49:51 följande:

Kan du inte jobba heltid de veckor exet har barnet?

Varför det menar du?
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (E) skrev 2021-08-20 22:43:46 följande:

Säg till att barnet ska bo hos dig under veckorna och att han kan få träffa barnet varannan helg eller nåt istället. Så ser ju nästan verkligheten ut ändå. Då får han betala underhåll till dig dessutom.

Jo jag har tänkt tanken men det vill jag inte i första hand, jag vill att det ska funka och att han ska lösa sina egna problem helt enkelt. Även denna lösning skulle han säkert nappa på av en sorts lathet och passivitet.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    hanna1204 skrev 2021-08-20 22:31:46 följande:

Ring socialtjänsten och rådgör med dem. Ta kontakt med familjerätten och be om samarbetssamtal med dem och pappan. Det är inte rätt att han åker på räkmacka o du får stryka på foten.

Är inte mycket för soc men kanske familjerätten kan vara ett bra sorts kort att vifta med om han fortsätter ignorera. Hade jag varit den som fått barnbidraget hade jag kunnat markera tydligare att utgifterna för omsorgen under hans veckor fyller hans halva, vi delar på det idag.
Svar på tråden Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg