• Anonym (Ts)

Mat som stått framme ca 3 timmar (gravid)?

Är gravid i vecka 16.. kan jag äta mat som har stått framme i rumstemperatur i ca 3 timmar? Det är vegetariskt (lasagne) men med lite olika ostar (fetaost och nån mer)..

Skulle ni ätit det?

Ska värma i micro isåfall men vet ju inte exakt hur varmt det blir.. Nu står den i kylen men vet inte om jag vågar äta..

• Svar på tråden Mat som stått framme ca 3 timmar (gravid)?
  • Anonym (...)

Lite försent nu kanske, men bakterierna dör väl av den höga temperaturen i micron? Men jag hade oavsett inte ätit om den stått framme i 3 h.

• Anonym (Fia)

Självklart kan du äta det.

• Anonym (Inte vi)

Vi hade inte ätit den och här är ingen gravid. Lite nojiga kring mat är vi båda två. 

• Maac

Jag hade definitivt ätit. Även efter fem timmar hade jag gjort det faktiskt :)

• Anonym (Vera)

Varför stod den framme? För att svalna efter tillagning? Då hade jag ätit den. Framplockad ur kyl och blivit glömd i rumstemperatur? Nej, då hade jag inte ätit av den. Vad säger Livsmedelsverket?

• Glinda från Oz

Luktar den och smakar bra kan du äta den. Jag förstår inte vad din graviditet har med saken att göra, matförgiftning skadar inte fostret.

• Anonym (Frida)
    Anonym (...) skrev 2021-08-21 00:10:54 följande:
    Lite försent nu kanske, men bakterierna dör väl av den höga temperaturen i micron? Men jag hade oavsett inte ätit om den stått framme i 3 h.

Vissa bakterier bildar gifter som blir kvar i maten även om man dödar bakterierna. Inte för att jag tror att risken är så värst stor att man blir dålig av en lasagne som stått framme sedan den togs ur ugnen tre timmar tidigare, men det kan vara bra att veta att uppvärmning inte helt tar bort risken att bli matförgiftad.
  • Anonym (Polly)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-21 08:46:49 följande:

Luktar den och smakar bra kan du äta den. Jag förstår inte vad din graviditet har med saken att göra, matförgiftning skadar inte fostret.

Om någon frågade mig: det är überförjävligt att bli sjuk när man är gravid. Iaf jag mår piss redan i utgångsläget då. Det behövs verkligen inte något som gör det ännu värre.
  • Anonym (Polly)

Jag hade inte ätit, av skälet i inlägget ovanför.

• Anonym (...)
    Anonym (Frida) skrev 2021-08-21 08:56:12 följande:

Vissa bakterier bildar gifter som blir kvar i maten även om man dödar bakterierna. Inte för att jag tror att risken är så värst stor att man blir dålig av en lasagne som stått framme sedan den togs ur ugnen tre timmar tidigare, men det kan vara bra att veta att uppvärmning inte helt tar bort risken att bli matförgiftad.

Jo om du kör på hög temperatur som 70 grader och minst 10 minuter dör bakterierna i mikrovågsugn. Men som jag skrev så skulle jag ändå inte äta om den stått framme i tre timmar.
  • Anonym (Lisa)

När jag var gravid bjöd min svärmor mig och mannen på mat hemma hos sig. Jag reagerade på att maten var knappt fisljummen. Efter vi ätit upp berättade svärmor att hon lagat maten tidigt på morgonen och sedan låtit den stå framme på diskbänken. Det var sommar och klockan var cirka 16 när vi åt.

Jag hade kraftig diarré hela kvällen. Jag var nojig över listeria rent allmänt så det blev ångest en tid där.

I ditt fall tror jag inte att det är någon fara men jag själv hade nog inte ätit, just för att jag själv var nojig över bakterier och listeria när jag var gravid.

• Anonym (Frida)
    Anonym (...) skrev 2021-08-21 12:34:13 följande:
    Jo om du kör på hög temperatur som 70 grader och minst 10 minuter dör bakterierna i mikrovågsugn. Men som jag skrev så skulle jag ändå inte äta om den stått framme i tre timmar.

Skrev jag så otydligt? Bakterierna dör, men giftet som de har bildat finns kvar.
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren! Vågade inte äta iallafall.. den hade först stått framme för att svalna sen blivit glömd av min kille som hade lagat den. Han glömde ställa in den och gick ut 2-3 timmar..

• Anonym (Polly)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 12:47:12 följande:

Tack för svaren! Vågade inte äta iallafall.. den hade först stått framme för att svalna sen blivit glömd av min kille som hade lagat den. Han glömde ställa in den och gick ut 2-3 timmar..

I så fall hade jag faktiskt ätit. Något som tagits ur ugnen och ingen sedan rört är det väldigt liten risk att något farligt hinner växa till sig i (om det inte var spenat i, nitrit).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Polly) skrev 2021-08-24 18:06:53 följande:

I så fall hade jag faktiskt ätit. Något som tagits ur ugnen och ingen sedan rört är det väldigt liten risk att något farligt hinner växa till sig i (om det inte var spenat i, nitrit).

Ok tack för svaret! Det var iförsej spenat i.. blir det farligare om det står framme? Han och hans kompis hade redan tagit lite av det också iförsej så det var inte helt orört.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-26 14:25:47 följande:

Ok tack för svaret! Det var iförsej spenat i.. blir det farligare om det står framme? Han och hans kompis hade redan tagit lite av det också iförsej så det var inte helt orört.

Så fort någon har joxat och tagit i den så ökar risken för bakterietillväxt.

I spenat bildas nitrit (som kan göra oss sjuka) när den är ljummen. Därför bör man alltid kyla ner uppvärmd spenat (och andra gröna bladgrönsaker) snabbt.

Barn under ett år rekommenderas att inte äta gröna bladgrönsaker pga nitriten de innehåller.

Å andra sidan är det bakterier som bildar nitriten, så har lasagnen stått i ungen och ingen rört den borde det vara lugnt. Osäker på detta. Någon som vet?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Polly) skrev 2021-08-26 17:27:48 följande:

Så fort någon har joxat och tagit i den så ökar risken för bakterietillväxt.

I spenat bildas nitrit (som kan göra oss sjuka) när den är ljummen. Därför bör man alltid kyla ner uppvärmd spenat (och andra gröna bladgrönsaker) snabbt.

Barn under ett år rekommenderas att inte äta gröna bladgrönsaker pga nitriten de innehåller.

Å andra sidan är det bakterier som bildar nitriten, så har lasagnen stått i ungen och ingen rört den borde det vara lugnt. Osäker på detta. Någon som vet?

Tack för svaret!

Hört om spenat och nitrit men bra att veta att man bör kyla ner dem snabbt. Gjorde nog rätt iallafall då som inte åt den.

Han är väldigt bra på att laga mat ,även vegetariskt fast han inte är vegetariskt fast han inte är vegetarian själv :)

Men inte alltid lika bra på att komma ihåg att ställa in det i tid ..
Svar på tråden Mat som stått framme ca 3 timmar (gravid)?