• Anonym (TS)

Konstiga frågor vid en intervju?

Jag var inte på så många intervjuer innan jag fick mitt jobb för över 10 år sen. Nu har jag börjat se mig omkring efter ett nytt jobb och har även varit på en intervju. En fråga de ställde då var att jag skulle säga en dålig egenskap jag har. Där och då kunde jag inte komma på en enda trots att jag vet med mig att jag har lika många dåliga egenskaper som alla andra (självklart kom jag på dem direkt efter intervjun)

Skulle ni kunna ge mig tips på "konstiga" frågor som de skulle kunna tänkas ställa och som kan vara bra att komma på svar på innan nästa intervju?

Tjänsterna jag söker är inom teknik om det gör nån skillnad.

• Svar på tråden Konstiga frågor vid en intervju?
  • Anonym (FYI)

Dåliga sidor är en standardfråga så det är lika bra du börjar fundera på ett vettigt svar.

• Anonym (Maja)

Svårt att veta vad du upplever som konstiga frågor då frågor om positiva och negativa egenskaper länge var standardfrågor (men ofta på väg bort nu).

Vanliga frågor är varför du vill ha just detta arbete, varför du tror det skulle passa dig, hur du hanterar stress, hur du samverkar med andra, hur du jobbar självständigt. Du kan också få tydliga scenarier beskrivna för dig och uppmaningen att berätta hur du skulle gjort i den situationen (det kan vara etiska dilemman eller hur du funkar med problemlösning som exempel - ett sätt att lite grann se det i praktiken.)

Ganska vanligt är också att få beskriva hur man tror att ens bästa vän skulle beskriva en.

Du kan också få frågan vad vissa ord/begrepp betyder för dig tex "social kompetens".

Oftast får man ju en hel del frågor om konkreta erfarenheter, om man tidigare gjort det ena eller andra som är relevant för jobbet.

• Anonym (jury)

berätta om dina svaga sidor är en klassisk fråga som ofta kommer och det klassiska sättet att dribbla bort den har varit att säga något som egentligen kan tolkas som något positivt, tex. jag tar på mig för många uppgifter. Försök hitta på något annat som är mindre förutsägbart.

• Anonym (TS)
    Anonym (Maja) skrev 2021-08-21 07:40:09 följande:

Svårt att veta vad du upplever som konstiga frågor då frågor om positiva och negativa egenskaper länge var standardfrågor (men ofta på väg bort nu).

Vanliga frågor är varför du vill ha just detta arbete, varför du tror det skulle passa dig, hur du hanterar stress, hur du samverkar med andra, hur du jobbar självständigt. Du kan också få tydliga scenarier beskrivna för dig och uppmaningen att berätta hur du skulle gjort i den situationen (det kan vara etiska dilemman eller hur du funkar med problemlösning som exempel - ett sätt att lite grann se det i praktiken.)

Ganska vanligt är också att få beskriva hur man tror att ens bästa vän skulle beskriva en.

Du kan också få frågan vad vissa ord/begrepp betyder för dig tex "social kompetens".

Oftast får man ju en hel del frågor om konkreta erfarenheter, om man tidigare gjort det ena eller andra som är relevant för jobbet.

Tack!

För mig som varit på typ 3 intervjuer i mitt liv kändes det konstigt att prata om mina dåliga egenskaper (och ja, nu har jag 2 i beredskap + svar på följdfrågan om hur jag hanterar dem).

Jag får fundera lite på hur min bästa vän skulle beskriva mig. Snäll tror jag. Vågar sticka ut/inte följa förväntningarna. Fast de vet de ju redan med tanke på jag är en av ca 5% kvinnor inom mitt yrke. Sen är jag ju inte likadan mot mina vänner som jag är på jobbet, min galna sida kommer mest fram på fritiden medan jag (döööhhh) är professionell på jobbet.
  • nnnnnnnn

BIdrar med 30 helt okonstiga frågor som jag klippt från nätet.
    Det är svårt att veta vad du anser vara konstigt eftersom din fråga är med på alla listor över vad de brukar fråga på anställningsintervjuer...
    På fråga 29 vill jag tillägga: När kan du sluta ditt jobb och börja här?
    Där är det viktigt att påpeka att man är lojal mot förra arbetsgivaren tills man slutat. Tex säga: "Jag vill göra ett snyggt avslut och jag har 3 månaders uppsägningstid, så jag vill jobba klart den tiden eller iallafall så länge att min ersättare hinner komma in i arbetet ordentligt. Så om de får tag i någon snabbt och jag kan lämna över allt lite snabbare så kommer jag så fort jag kan, men det viktiga för mej är att få ett bra avslut så att jag känner att jag gjort ett bra jobb ända tills sista dagen. 3 månader går ändå ganska snabbt!"
    Eller något liknande, för arbetsgivaren vill inte ha någon som skiter i jobbet bara för att någon lockar med nytt jobb. En opålitlig typ som bara drar direkt om det vill sig illa...

Så hanterar du de vanligaste intervjufrågorna
    1. Berätta om dig själv!

Intervjuarens mening med frågan är ofta att bryta isen och höra vad du väljer att berätta om. Se det som en chans att presentera dig själv. Du behöver inte berätta ditt livs historia, utan fokusera på de senaste åren. Om du vill kan du passa på att förklara varför du har gjort några av dina val här i livet.

2. Hur är du som person?

Här får du chansen att beskriva dina styrkor och förklara hur du kan använda dessa i den tjänst som du söker. Berätta hur du har löst problem och fattat beslut i tidigare arbetssituationer. Ge exempel från verkligheten försök att undvika att prata om hypotetiska situationer.

3. Vilka positiva egenskaper har du?

Förbered dig innan och välj två eller tre saker som du kan förklara och ge exempel på. Tänk på att egenskaperna du väljer ska ha koppling till arbetslivet, samtidigt som du inte ska vara rädd för att vara personlig.

4. Vilka negativa egenskaper har du/Vilka egenskaper har du som kan förbättras?

Här handlar det inte om att arbetsgivaren vill sätta dit dig, utan om att hen vill få en bild av hur väl du känner dig själv. Ingen människa är perfekt och när du ger exempel på något du behöver förbättra så visar på bra självkännedom. Du kan också nämna någonting som kan ses som negativt men också lägga till att du är medveten om det och hur du hanterar eller jobbar på att bli bättre. Då framställer du dig själv som medveten och att du löpande jobbar med självförbättring.

5. Vad vet du om oss?

Även om du vet massor om arbetsgivaren räcker det att lyfta fram det viktigaste. Fokusera på att visa att du känner till verksamhetens värderingar och mål, snarare än att rabbla siffor om hur många anställda de har eller var deras huvudkontor ligger.

6. Varför söker du det här jobbet?

Här får du chansen att lyfta fram din utbildning och erfarenhet för att visa varför du tycker att tjänsten är lockande. Du kan till exempel berätta vilka delar av jobbet som intresserar dig eller vad du saknat i tidigare roller som du erbjuds i denna roll.

7. Vad kan du tillföra organisationen?

Utgå från kriterierna i jobbannonsen och berätta vad du tror att du kan bidra med. Om du har några förslag på hur du vill förändra något hos arbetsgivaren kan du nämna det också.

8. Varför ska vi anställa just dig?

Lyft fram just dina styrkor och vad du kan tillföra arbetsgivaren. Vad har du som andra saknar? Du kan även ta upp arbetsgivarens värderingar och berätta hur de stämmer överens med dina egna.

9. Jobbar du helst i grupp eller ensam?

Det kan vara svårt att ge ett rakt svar på frågan eftersom ens personlighet kan vara ganska komplex. Känner du så kan du ge exempel på när du helst jobbar ensam och när du föredrar att jobba i grupp.

10. Vilken roll har du i en grupp?

Här vill arbetsgivaren veta om du är en typisk ledare eller om du är arbetsmyran som tar tag i det som någon ber dig att göra. Fundera innan jobbintervjun vilken eller vilka roller som stämmer bäst in på dig. Under jobbintervjun kan du sen ge exempel på i vilka situationer du tar på dig de olika rollerna.

11. Hur reagerar du på kritik?

Här kan du – förutom att berätta hur du reagerar på kritik – även passa på att säga hur du bemöter den. Du kan också berätta vad du har lärt dig av kritik som du har fått, gärna med hjälp av konkreta exempel.

12. Vad är framgång för dig?

Personlig utveckling, pengar, bra kollegor – alla människor har sin definition av vad framgång är. Under jobbintervjun är det viktigt att du är ärlig om vad framgång betyder för dig och inte försöker anpassa ditt svar efter vad du tror att arbetsgivaren vill höra. Tänk på att jobbintervjun inte bara är till för att arbetsgivaren ska se ifall du passar för tjänsten, utan också för att du ska kunna ta reda på om tjänsten är rätt för dig.

13. Kan du definiera motgång?

Ett tips för att svara på frågan är att du berättar om ett tillfälle då du misslyckats. Berätta sen om hur du reflekterade över situationen, tog tag i problemet och lyckades bättre nästa gång. Det visar att du vågar ta dig an svåra arbetsuppgifter och att du inte ger upp bara för att du misslyckats.

14. Hur hanterar du stress?

Hantering av stress kan handla om hur du förebygger stress eller hur du agerar i stressade situationer. Du kan till exempel berätta om hur du prioriterar när du har mycket att göra eller att du vågar be om hjälp när du har för mycket för att hinna med.

15. Varför valde du den utbildningen?

Om du är nyexaminerad kommer du säkert att få frågor kring din utbildning eller studieinriktning. Berätta om varför du valde just den utbildningen och vad du tycker var mest intressant med den. Du kan också berätta om det viktigaste du lärt dig under din studietid. Har du studerat utomlands kan du berätta hur det har påverkat dig.

16. Vad har du jobbat med tidigare?

Fokusera på det som är mest relevant för jobbet du söker. Om du har luckor i ditt cv kan du ta chansen och förklara vad det beror på, till exempel sjukskrivning eller föräldraledighet.

17. Varför söker du nytt jobb? Varför slutade du din förra anställning?

Berätta var du har lärt dig som du kan ha nytta av i rollen du söker. Kom ihåg att du aldrig ska prata illa om en tidigare arbetsgivare. Säg hellre att du vill gå vidare mot nya utmaningar i stället för att berätta att du inte kom överens med din chef.

18. Vad tycker du är viktigt hos en arbetsgivare?

Svara ärligt, både för arbetsgivarens och för din egen skull. Vad är viktigt för dig? Kompetensutveckling, möjlighet till en internationell karriär eller något helt annat?

19. Hur ska en bra chef vara?

Även här är det viktigt att du är ärlig, för er bådas skull. Jobbintervjun är till för er båda, för att både du och arbetsgivaren ska kunna få reda på om tjänsten och arbetsplatsen passar dig. Berätta hur du vill jobba och vad du uppskattar med en chef. Använd gärna tidigare chefers positiva egenskaper som exempel.

20. Vad gör du om fem år?

Det kan vara svårt att svara på var exakt du ser dig själv om fem år. Om du tycker att frågan är knepig kan du i stället se den som en chans att berätta om dina ambitioner och drömmar. Var inte rädd för att vara ärlig om du har höga ambitioner. Att inte vilja stanna på en och samma tjänst under många år uppfattas oftast positivt eftersom det visar att du har driv och vill utvecklas.

21. Vilken organisationskultur tilltalar dig?

Du kommer att spendera en stor del av din tid hos din kommande arbetsgivare. Är det viktigt för dig att ha en tydlig uppdelning mellan privatliv och arbetsliv eller föredrar du mycket sociala aktiviteter på jobbet? Vilken typ av organisationsstruktur tilltalar dig? Ska det vara en hierarkisk verksamhet eller mer informell?

22. Söker du andra jobb?

Bestäm innan jobbintervjun om du ska berätta om andra ansökningar eller om du ska hålla det för dig själv. Om du berättar att du söker andra jobb är det viktigt att du kan motivera varför du vill ha just det här jobbet.

23. Vad gör du på fritiden?

Om du har många fritidsintressen behöver du inte berätta om alla, utan fokusera på det eller dem som du tycker mest om. Arbetsgivaren vill gärna ha en bild av hur du är som person och se att du har balans i livet.

24. Hur ser din familjesituation ut?

Arbetsgivaren har ingen rätt att fråga varken om du tänker bilda familj eller vilken din sexuella läggning är. Tyvärr är det fortfarande många som får frågan om det finns planer på att skaffa barn. Frågan ställs oftast inte rakt ut, utan bakas in i andra frågor som exempelvis ifall du och din sambo har bott ihop under en längre tid. Förbered dig på dessa typer av frågor ordentligt så att du ger ett klart och tydligt svar. Du behöver inte svara och säg aldrig mer än vad du känner dig bekväm med. Och glöm inte att om du svarar att du inte har planer på att skaffa barn så är det inte på något sätt ett löfte om att du inte kommer göra det.

25. Kan du jobba övertid om det behövs?

Arbetsgivaren vill veta om du är flexibel och kan jobba över ifall det blir tillfälligt högre arbetsbelastning. Var tillmötesgående, men tänk också på att det för din egen skull kan vara bra att fråga om det är vanligt att de anställda jobbar övertid. Du kan även fråga hur övertidsarbete kompenseras.

26. Jobbet innebär en del resor, hur ser du på det?

Oftast står det i jobbannonsen ifall jobbet innebär resor och då har du förmodligen redan vägt in det i ditt beslut när du sökte jobbet. Berätta varför du uppskattar att resa i jobbet och hur du löser eventuella praktiska problem kring det.

27. Frågor kring din bakgrund

Det blir allt vanligare med olika typer av bakgrundskontroller när du söker jobb. Var beredd på att arbetsgivaren kan kräva utdrag ur belastningsregistret och vilja kolla betalningsanmärkningar. Om du har någon anmärkning kan det vara bra att du berättar om det innan utdraget görs, så behöver det inte bli en stor grej av det.

28. Vad har du för löneanspråk?

Vänta så länge som möjligt med att lämna löneanspråk. Det kan du motivera med att du först vill veta mer om tjänsten och hur övriga villkor för anställningen ser ut, till exempel tjänstepension, övertidsersättning och annat som påverkar. Om arbetsgivaren absolut vill ha reda på ditt löneanspråk bör du naturligtvis tala om det. Förbered därför ett löneanspråk redan innan första jobbintervjun. Kontakta gärna oss för att få hjälp med vad du kan begära i lön, Akavia erbjuder medlemmar både lönerådgivning och lönestatistik.

29. När kan du börja jobba?

Ofta har du en uppsägningstid att ta hänsyn till, vilket kommande arbetsgivare oftast har förståelse för. Prata i positiva termer och säg till exempel att ”jag kan börja redan om två månader” i stället för att säga ”jag kan inte börja förrän om två månader”.

30. Har du några frågor till oss?

Förbered gärna några frågor i förväg. Det är viktigt att du får svar på dina eventuella frågor. Jobbintervjun är inte bara till för att arbetsgivaren ska välja dig utan också för att du ska kunna avgöra om du vill jobba hos dem. Om du ställer frågor under jobbintervjun visar det dessutom att du är intresserad av arbetsplatsen och jobbet.

• nnnnnnnn

Här fanns också en del nyttigt.
    Googla och läs på, det är viktigt att känna att man är förberedd på det mesta!

Här är 11 överanvända intervjufrågor, och vad du kan fråga istället:

“Berätta lite om dig själv”

Den här frågan inleder många sin intervju med. Den är tänkt att vara en isbrytare men har ofta motsatt effekt. För hur bra bild av sig själv hinner man egentligen ge på bara några minuter och dessutom i de första nervösa, stapplande stegen i en konversation?

Den här frågan riskerar mest att överväldiga kandidaten. Som bäst får du ett noga inrepat svar som kanske ger en övergripande bild av denne, men inte mycket djup eller personlighet.

Fråga istället:
    “Vilka förhoppningar har du på den här intervjun?”
    Du har troligtvis redan ett bra hum om vem personen som sitter framför dig är, utifrån den research du gjort. Skippa därför ”berätta om dig själv”-frågan helt. Det här alternativet är en mjukare öppning, hjälper er bryta isen och lägger en bra grund för resten av samtalet.

“Vad motiverar dig?”
    Självklart vill du bilda dig en uppfattning om vad som driver kandidaten, och hur deras filosofi passar in i ditt team. Men den här frågan är ganska vag och genererar ofta samma slags svar. Kanske anpassar kandidaten sitt svar efter vad hen tror att du helst vill höra.

Fråga istället:
    “Har du någon gång känt dig omotiverad på jobbet? Varför?”
    Genom att vända på frågan får du kandidaten att tänka efter lite extra. Ni kan kringgå de förutsägbara svaren och istället ha en ärligare diskussion.

Läs också: 9 röda flaggor att se upp med under anställningsintervjun

“Vilken är din största svaghet?”
    Det här är en viktig fråga, men samtidigt den fråga där de flesta kandidater har förberett ett så diplomatiskt och självförhärligande svar som möjligt. “Jag är en hopplös perfektionist”, eller “Jag har så svårt att säga nej.”

Fråga istället:
    “Vilka egenskaper hos dig själv jobbar du på att förbättra?”
    Den här frågan är formulerad på ett positivare sätt som gör kandidaten mer bekväm med att svara ärligt. Ingen är ju perfekt, och det finns alltid möjlighet till förbättring. Du vill att kandidaten ska känna sig bekväm med att diskutera både styrkor och brister utan att känna att de måste framställa sig själva som perfekta människor.

“Hur stresstålig är du?”
    Många kandidater kommer säga att de är mycket stresståliga och till och med motiveras av hög stress, men de flesta säger det för att det är vad de tror att du vill höra, inte för att det är sant.

Sanningen är att de allra flesta av oss inte hanterar stress särskilt bra och hade föredragit en arbetsmiljö med så lite negativ stress som möjligt.

Fråga istället:
    “Vad gör dig stressad och orolig på jobbet och varför?”
    Vi är alla olika i vad som gör oss stressade och hur vi påverkas av det. Den här frågan kan leda till en mer nyanserad diskussion om hur kandidaten upplever och hanterar stress på jobbet.

“Vilka är dina största styrkor?”
    Liksom “Vilken är din största svaghet”-frågan så brukar denna generera en uppsjö trygga standardsvar. “Jag lär mig snabbt, jobbar noggrant, är pålitlig och en bra teamplayer…”

Detta kanske stämmer, men det skiljer inte kandidaten från alla de andra som svarat likadant.

Fråga istället:
    “Vad skulle vara den bästa komplimangen du kan få på en arbetsplats, och varför?”
    Svaret på den här frågan kommer troligtvis vara mer specifikt. Den kommer ge dig en bättre inblick i de personliga egenskaper kandidaten själv värderar högt och helst vill bidra med på arbetsplatsen.

“Kan du beskriva ett tillfälle i din karriär då du gjorde det lilla extra/levererade utöver förväntningar.”
    Du bör undvika frågor som ber kandidaten beskriva tidigare erfarenheter. Svaren är begränsande och ofta inte relevanta längre.

Fråga istället:
    “Om jag ber dig lösa problem X, hur tacklar du utmaningen? Hur ser din arbetsprocess ut?”
    Be kandidaten leda dig igenom sin strategi och process för att tackla ett yrkesrelaterat problem. Genom att skapa ett hypotetiskt scenario som är relevant för rollen som kandidaten söker får du en bra bild av hur denne skulle göra sitt jobb hos dig, idag. Inte för flera år sedan på en annan arbetsplats.

Läs också: Headhunting – 8 tips för att finna & vinna drömkandidaten

”Kan du beskriva ett tillfälle i din karriär då du misslyckades med något? Vad lärde du dig av det?”
    Det här är ett viktigt diskussionsämne. Men precis som med frågan ovan så begränsar du kandidaten till tidigare erfarenheter. Och precis som med frågan om svagheter så kan denna fråga kännas snårig och riskabel. Hur stora misstag vågar man prata om, och hur små misstag kan man komma undan med?

Fråga istället:
    “Vad är den svåraste aspekten av ditt yrke? Vad har du fått jobba som hårdast med att bemästra?”
    Alla gör misstag, det är oundvikligt och rent av hälsosamt. Men det kan vara svårt att prata om misslyckanden utan att känna osäkerhet och skam. Fokusera därför konversationen på de positiva effekterna av att misslyckas, så kommer du få en bra bild av hur kandidaten hanterar motgångar och nederlag och vänder dem till sin fördel.

“Var ser du dig själv om fem år?”
    Det du egentligen vill veta: “Är kandidaten ambitiös? Är de framtidstänkande? Har de en plan för hur de ska nå sina mål?”

Men hur många av oss har egentligen en aning om hur vårt liv ser ut om fem år? Än mindre har en plan för var vi ska vara då.

Den här frågan är irrelevant i en tid då utveckligen går i rasande fart och ingen vet hur världen ser ut om ens ett år.

Dessutom kan den lätt upplevas som en fälla. “Tänk om min personliga vision inte passar in i företagets vision? Låter jag för ambitiös eller för oambitiös?”

Fråga istället:
    “Vad innebär framgång för dig och hur vet du om du är framgångsrik?”
    Hur en person definierar framgång säger mycket om deras personlighet och drivkraft. Genom deras svar på den här frågan kan du enklare avgöra hur väl de skulle passa in i din företagskultur.

“Varför vill du jobba hos oss?”
    Det är lite tidigt för den här frågan. De flesta kandidater har sökt flera jobb samtidigt och har kanske inte ens bestämt sig för om de är intresserade av att gå vidare i processen med dig.

Genom att ställa den här frågan kan du tvinga dem att spela mer entusiastiska än vad de kanske är.

Fråga istället:
    “Vad för slags erfarenhet/utmaning letar du efter just nu i din karriär, och varför?”

Här håller du frågan mer generell och kan på så vis lära dig mer om kandidatens mål och motivation. Du kan lättare avgöra om deras önskemål stämmer överens med det du erbjuder – om ni är en bra matchning.

Läs också: Så attraherar du rätt kompetens

“Varför ska vi anställa just dig?”
    Även här riskerar du ett inrepat svar fullt av opersonliga floskler. Det är underförstått att kandidaten är kompetent, ambitiös och har många goda egenskaper. Annars hade de inte suttit i den här intervjun med dig. Vad du vill veta är vad som utmärker dem. Vad du kan få av dem som du inte kan få av någon annan.

Fråga istället:
    “Vilka unika erfarenheter och perspektiv tror du att du kan bidra med som ingen annan kan?”
    Frågan är i stort sett densamma, men formuleringen fokuserar på det unika och utmärkande. Försök få hen att berätta om konkreta erfarenheter eller personlighetsdrag som de anser vara en konkurrensfördel, och varför.

“Har du några frågor till mig?”
    Frågan är såklart välmenande. Du vill vara säker på att kandidaten inte går ifrån intervjun med obesvarade frågor. Men genom att fråga detta antyder du lätt att kandidaten borde ha massvis av smarta frågor till dig. Att det rent av verkar oengagerat att inte ställa en fråga.

Fråga istället:
    “Om du var i min sits, vilken fråga skulle du ställa för att avgöra om du var rätt för det här jobbet? (Och vad är ditt svar på den frågan?)”

Lita på att kandidaten flikar in under intervjuns gång om hen har frågor om rollen, ditt företag eller anställningsprocessen. Genom att istället avsluta med den här frågan ger du dem chansen att belysa ämnen som de gärna diskuterat men inte fått tillfälle att göra. Deras svar kan dessutom hjälpa dig att förstå yrkesrollen ännu bättre och kanske dra nytta av idéerna i framtida intervjuer.

• nnnnnnnn

Och här är lite att tänka på, sådant som en arbetsgivare tittar på och letar efter, så undvik detta:

9 röda flaggor att se upp med under anställningsintervjun

Anställningsintervjuer är inte bara svåra för den sökande, utan även för den som ska anställa. Det är mycket information som ska tas in, analyseras och bedömas. Här kommer nio varningsflaggor att se upp med, så att du vet vad du ska leta efter.

Ambitionerna stämmer inte överens med tjänsten

Givetvis kan kandidaten ha höga ambitioner och i de allra flesta fall är det positivt. Det visar att kandidaten är driven, motiverad och benägen att utvecklas. Men skulle det vara så att personens ambitioner alltför mycket skiljer sig från vad hen faktiskt kan uppnå i företaget, så bör du se upp.

Kanske har kandidaten ambitioner inom ett helt annat område. I så fall är risken stor att personen kommer sakna motivation och lämna företaget så fort en bättre möjlighet dyker upp. Leta istället efter någon vars ambitioner kan användas som drivkraft.

Svaren är för enformiga

Detta kan bero på flera saker, och i de allra flesta fallen är orsaken en röd flagga. Det kan tyda på ointresse, brist på förberedelser, ovilja att prata om sig själv eller helt enkelt bristande social kompetens. Oavsett ger kandidaten inte ett bra intryck av sig själv och borde vara medveten om det, och du borde gå vidare med en annan kandidat.

Läs också: Undvik klyschor: 11 intervjufrågor som förbättrar din rekrytering

Konversationen är enkelriktad

En arbetsintervju ska inte bara vara en intervju, det ska vara en konversation. Båda parter måste visa intresse och engagemang. Om kandidaten inte gör det är hen förmodligen inte särskilt intresserad av jobbet. Men var också uppmärksam om kandidaten verkligen tar in dina svar och om personen verkar vara genuint intresserad.

Mekaniska frågor kan vara ett tecken på att kandidaten försöker dölja sin bristande entusiasm.

person försenad till arbetsintervju Kandidaten kommer för sent

Sen ankomst kan vara ett tecken på bristande punktlighet och slarvighet, inte bara när det gäller tid. En kandidat som inte tar intervjun på allvar kommer förmodligen att behandla jobbet på samma sätt.

Det kan ju också bero på omständigheter som kandidaten inte hade någon kontroll över (inställda tåg eller dylikt). Du får helt enkelt bedöma hur sannolik personens ursäkt är.

Kandidaten ställer krav direkt

De allra flesta känner på något vis att världen kretsar runt dem, men vissa är bättre på att dölja det än andra. Om kandidaten på en gång ställer krav och förväntar sig att företaget ska anpassa sig till hen, kan det vara ett tecken på att personen själv har svårt anpassa sig – och kommer att fortsätta att ställa krav.

Det är klart att vissa kandidater har krav eftersom deras omständigheter kräver det (boende, barn eller dylikt). I så fall kan det vara värt att möta de kraven om du tror att det skulle leda till den bästa rekryteringen. Men om kraven grundar sig mer i bekvämlighet än behov så bör du vara vaksam. En sådan kandidat blir lätt ”bortskämd” som anställd.

Läs också: Personlighetstester vid rekrytering – rekrytera smartare

Pratar för mycket om irrelevanta saker

Givetvis vill du att kandidaten ska prata mycket, men till en viss gräns. Om kandidaten börjar komma för långt ifrån ämnet, och bara fortsätter att babbla på så bör du se upp. Personen har förmodligen svårt att organisera sina tankar, vilket kan komma att bli problematiskt även i andra sammanhang.

För vissa är det dock ett tecken på nervositet, och om det verkar vara fallet så får du helt enkelt bedöma hur väl en nervös person kommer passa för det specifika jobbet. Det kanske inte gör så mycket om du har en nervös programmerare, men en person i en chefsposition eller med mycket kundkontakt bör absolut inte vara det.

Utseendet är ovårdat

Kandidaten behöver inte komma i frack och vattenkammat hår, hel och ren räcker. Visst säger inte personens utseende så mycket om de faktiska förmågorna, men kandidaten som har ansträngt sig för att se presentabel ut tar förmodligen intervjun – och jobbet – på större allvar än den som inte har gjort det.

kandidat översäljer sig själv

Inte tillräckligt självkritiska

”Min största svaghet är att jag bryr mig för mycket.” Förmodligen inte. Alla människor har riktiga svagheter, och du vill ha en kandidat som är öppen med sina. Är de inte det så försöker de antingen dölja dem, och då kan du omöjligt veta om de passar för jobbet. Eller så är de inte medvetna om dem, vilket är ännu värre.

Personer som saknar självkritik tenderar att skylla allting på andra. Ingenting är någonsin deras fel. Sådana personer lär sig aldrig av sina misstag och skapar ofta konflikter. Inte direkt den idealiska medarbetaren. Se upp för kandidater som ”bryr sig för mycket”.

…eller FÖR självkritiska

Kandidater som är för självkritiska bör du också se upp med. Det är ett tydligt tecken på dåligt självförtroende. En sådan person kommer förmodligen inte att vara särskilt drivande och lär inte ta så många initiativ. En sådan person kommer bara klanka ner på sig själv när det går dåligt, istället för att bemöta situationen på ett konstruktivt sätt. Och kommer, precis som den med för lite självkritik, inte att lära sig av sina misstag. Varför ska du lita på någon som inte litar på sig själv? Du vill ha en kandidat som känner till sina svagheter, men även sina styrkor. En kandidat med en realistisk självbild.

Till sist

Om kandidaten bara visar upp en eller två varningsflaggor men passar perfekt för rollen i övrigt, behöver du inte haka upp dig alltför mycket på dem. Det är så klart bra att ha dem i åtanke, men de ska bara vara en liten del av din bedömning. Om du står och väger mellan två kandidater kan du ta de röda flaggorna i beaktning. Men generellt bör du försöka välja den kandidat som är bäst, inte den som är minst dålig.

• nnnnnnnn

Bra jobbat! Du har blivit kallad till intervju. Ditt CV eller det din rekryteringskonsult har sagt om dig har uppenbarligen väckt intresse. Du har alltså fått in en fot – men vilket är nästa steg? Hur hanterar du intervjun och eventuella kniviga frågor?

Även den mest självsäkra kandidat kan bli överraskad av en till synes enkel fråga. Inget svar är rätt eller fel, men följande tre tips kan hjälpa dig en bra bit på vägen:

Lyssna noga till frågan. Fundera över vad intervjuaren är ute efter. Ge ett ärligt svar.

Nedan har vi samlat tio tuffa frågor som ofta dyker upp under en intervju.

1: Kan du berätta lite om dig själv?

Det här är inte rätt tillfälle att berätta hela ditt livs historia. På sin höjd vill intervjuaren få en kort sammanfattning av din karriär såhär långt. Han eller hon vill antagligen ta reda på varför du tycker att du är bäst lämpad för jobbet. Ge ett par exempel som visar vilken erfarenhet du har och säg att du gärna berättar mer om det finns tid till det senare.

2. Hur har din utbildning förberett dig för yrkeslivet?

Din utbildning, oavsett hur länge du studerat, handlade inte bara om teori. Intervjuaren vill veta vilka dina huvudsakliga färdigheter är. Det kan vara saker som att du är bra på att jobba i grupp, hålla presentationer, kommunicera eller hålla deadlines. Ditt svar bör innehålla både teori och praktik - och glöm inte att ge exempel!

3. Vilket är ditt mål på längre sikt?

"Jag vill bli chef för det här företaget och äga en lustjakt i Monaco" visar i och för sig att du har visioner och självsäkerhet ... men det får dig också att framstå som en dagdrömmare. Fundera över vad intervjuaren är ute efter. Han eller hon vill antagligen veta om dina framtidsplaner passar in med det som företaget tänkt sig. Ge exempel på uppnåeliga mål som stegvis kommer att ta dig till din drömroll.

4. Jobbar du bra i grupp?

Tänk dig för noga innan du svarar på den här frågan. Det är inte bara en ja-eller-nej-fråga. Ge exempel på hur du fungerar när du jobbar tillsammans med andra. Försök komma på flera olika exempel från arbetsplatsen, skolan eller ditt lag om du håller på med sport. När har du bidragit till en grupp? Kan du komma på en situation där du och dina kollegor tillsammans löste ett problem?

5. Har du någon gång blivit osams med din chef? Hur löste du i så fall problemet?

Intervjuaren vill inte höra om den där gången när du nästan hamnade i slagsmål med din chef, utan om en mer vardaglig konflikt. Det kan till exempel vara en gång då ni hade skilda åsikter om ett projekt eller att era personligheter inte passade ihop. Inget av det här behöver vara negativt - du är ju trots allt människa. Det intervjuaren vill veta är hur du hanterade situationen. Kan du lägga dina personliga åsikter åt sidan och uppföra dig professionellt? Är du bra på att lyssna på andra? Kan du samarbeta?

6. Hur skulle din chef beskriva dig?

Om du erbjuds jobbet kommer din nya arbetsgivare att be om en referens, så det är viktigt att du svarar ärligt på den här frågan. Ge exempel på positiv feedback du fått vid utvärderingar och informella samtal med dina överordnade. Intervjuaren vill antagligen veta hur du skulle kunna bidra till deras avdelning och vilken sorts anställd du skulle vara.

7. Vilka egenskaper anser du att en bra chef ska ha?

Hur har dina tidigare chefer hjälpt dig med din personliga utveckling? Och hur har de bidragit till företaget i stort? En bra chef har förmågan att skapa ett sammanhållet team och vara en bra ledare på ett sätt som kommer hela företaget till del och skapar mervärde. Ge exempel på dina egna erfarenheter och dela med dig av dina tankar.

8. Vilken är din största svaghet?

Många svarar att de är perfektionister. Men att svara genom att ge exempel på något som kanske egentligen är en styrka visar att du inte lyssnat på frågan och kan ge intryck av att du är arrogant. Välj ut något som du har jobbat aktivt på att ändra. Ge gärna konkreta exempel på hur du har försökt komma till rätta med en viss svaghet.

9. Varför ska jag anställa dig?

Helt enkelt för att du är den bästa personen för jobbet ... eller hur? Men det räcker inte som svar. Hur skiljer du dig från de andra kandidaterna? Varför vill du ha det här jobbet mer än de andra jobben du blivit intervjuad för? Det är de två frågorna du ska besvara.

10. Om du fick chansen att leva om ditt liv och ändra på en sak, vad skulle det vara?

Det bästa sättet att svara på den här frågan är att ge exempel på ett tillfälle då du känt att du gått miste om en möjlighet. Berätta sedan vad du gör i ditt nuvarande jobb för att ta igen detta. Då blir ditt svar inte fullt av ånger utan ett exempel på ett mål som du vill uppnå i ditt yrkesliv.

Frågorna ovan är några av de tuffaste du kan stöta på. Kontakta gärna en konsult på Page Personnel om du vill ha fler råd!

• Anonym (Maja)

Du har fått massa bra tips på frågar.En sak som jag tänkte på är att vara beredd att förklara eventuella glapp i din CV samt om du efter din utbildning jobbat med saker som inte alls har med utbildningen att göra (och du söker jobb inom det utbildningsområde då). Var beredd på att förklara varför men försök också lyfta fram de erfarenheter som du fick då och vilken nytta du kan ha av dem i nya jobbet

Svar på tråden Konstiga frågor vid en intervju?