• Fri 20 Aug 2021 23:50
    2200 visningar
    9 svar
    9
    2200

    Natta snart 11 åring?!

    Bor med min sambo och hans son varannan vecka. Varje gång han är hos oss skall min sambo sova med honom tills han somnar? han börjar ju bli ?stor? nu. Är det normLt att natta en 10 åring, varje natt? Han blir jättesur om man bara förslår att han skall lägga sig i sängen innan sambon kommer. Sambon sover ofta med honom och somnar i hans säng. Är det bara jag som tycker det är märkligt vid den åldern? Sambon tycker detta är helt okej och inte det minsta konstigt.

  • Svar på tråden Natta snart 11 åring?!
  • Kalles­92
    Sat 21 Aug 2021 00:22
    #1
    N Anonym skrev 2021-08-20 23:50:57 följande:

    Bor med min sambo och hans son varannan vecka. Varje gång han är hos oss skall min sambo sova med honom tills han somnar? han börjar ju bli ?stor? nu. Är det normLt att natta en 10 åring, varje natt? Han blir jättesur om man bara förslår att han skall lägga sig i sängen innan sambon kommer. Sambon sover ofta med honom och somnar i hans säng. Är det bara jag som tycker det är märkligt vid den åldern? Sambon tycker detta är helt okej och inte det minsta konstigt.


    Hans son söker trygghet och de kanske är så han han kanske inte känner sig trygg med dig. Hur har hans son de i skolan? Är han mobbad mm och har de jobbigt?

    Men som sagt han söker trygghet och de kanske har tagit hård när hans föräldrar har gått skilda världar?

    Spelar ingen roll hur gammal han är då. Oavsett ålder på barn så måste de få trygghet o kärlek
  • Sat 21 Aug 2021 00:46
    #2

    Min son är i den åldern och ja, även om det inte hör till vanligheterna så finns det barn som är i behov av den tryggheten att ha någon hos sig när de somnar.

    Vad skönt att din sambo lyssnar till barnet här.

  • Sat 21 Aug 2021 01:05
    #3

    Jag tycker inte det är konstigt alls att man vill ha lite sällskap och trygghet när man ska sova. Så kan det vara i några år till men det lär ju sluta av sig självt när tonåren kommer :)

    Bra att din partner är lyhörd och ger trygghet tycker jag.

  • Sat 21 Aug 2021 10:47
    #4

    Barn är olika och kan absolut behöva den tryggheten även så långt upp i ålder. Kanske hade sonen det väldigt svårt med skilsmässan? Det kommer hursomhelst att gå över, i tonåren om inte förr

  • Sat 21 Aug 2021 10:56
    #5

    Du kan väl inte föreslå att de ska sluta med en vana? Det måste väl komma från någon av dem att diskutera sins emellan?

    Väldigt konstigt att du ska föreslå detta för barnet.

    Däremot kanske pappan ska försöka utreda mer varför ett så stort barn har en så stor otrygghet. Finns det saker han kan hjälpa till med eller jobba med för att öka tryggheten hos barnet? Behöver barnet mer stöd? Behöver barnet en kontakt tex kurator att få hjälp av?

    Om 2-5 år kommer barnet vägra att ha pappan i sängen eller så måste ni ta kontakt med psykiatrin för att verkligen komma till botten med problemet. Det är inte normalt att en 15-åring måste sova med pappa i sängen hela natten för att må bra.
    Men en 10-11-åring som bor varannan vecka och har varit med om skilsmässa och nystarter tex pappa har fått ny sambo, kan ha en otrygghet som gör att barnet upplevs som upp till 40% yngre än den faktiska åldern.
    Ändra i ditt synsätt och tänk att barnet är 6-11 år. Är det konstigt att en 6-åring vill ha pappa i sängen? NEJ. Där har du svaret - din sambos son är nog bara 6 år i huvudet när det kommer till nattning och sömn.

  • Sat 21 Aug 2021 11:02
    #6

    Mitt barn är tio och vill bli nattad. Vi sitter på sängkanten tills hon somnat. För henne är det dels ett behov av trygghet, dels behov av vana. Hon behöver vardagsrutiner för att må bra. Successivt ändrar vi vanan, lite i taget, så att hon ska bli mer och mer självständig. Som liten somnade hon i famnen. Förr låg vi bredvid henne, nu sitter vi på sängkanten. Snart tänker vi sätta oss på en stol i rummet. Förr läste vi tills hon somnade, nu läser vi en stund och säger sen god natt. Små steg mot självständighet.

    Du vill också somna med din sambo, eller hur? Vid din ålder. :)

  • Sat 21 Aug 2021 11:03
    #7

    Mitt barn kan somna självt utan problem. Men jag får ofta frågan om jag inte kan komma och hålla sällskap en stund bara för att det är mysigt. Och det tycker jag också att det är. Så kan man ju själv känna ibland, att det är mysigt med närhet. Det är bara att låta dem vara. Allt har sin tid och du behöver inte stöta dig med dem.

  • Mon 13 Sep 2021 08:44
    #8

    Min bonus är snart 13 och vill fortfarande att pappan ska sitta med tills hon somnat.

    Vill bli läst för på kvällarna osv.

    Vi träffades när hon va 11 och då sov hon fortfarande i sin pappas säng då. Tror det beror på vana och daltande.

    Föräldrarna skildes när hon va 6 så de e länge sen.

  • Mon 13 Sep 2021 08:46
    #9

    Det du kan ställa krav på är att sambon som den vuxne ser till att hålla sig vaken. (Sätt klocka/be dig väcka om det inte går)

Svar på tråden Natta snart 11 åring?!