• Tompa BJJ

    Varför vill hon aldrig ha sex?

    Jag vill ha input på varför min tjej inte vill ha sex längre. Situationen är följande: Vi är båda 41 år, har varit ihop i 8 år, har en 6-årig son ihop, bor ihop under ordnade goda ekonomiska förhållanden. När det gäller sex så har det varit precis som i alla mina tidigare förhållanden, först är hon intresserad och vi har sex ganska ofta, inte överdrivet mycket men i alla fall en gång i veckan. Sedan försvinner intresset för sex successivt ifrån tjejens sida till att till slut i princip vara noll. Nästan varje gång efter att vi har haft sex, de få gånger det sker, så säger hon ?det var ett tag sen? och ?vi borde göra det oftare?. När jag har försökt få till det så är det dock ointressant. Vi har en del fysisk närhet i förhållandet men snarare ?kärleksfullt mys och gos? än någonting som kan ens antyda sexualitet. Det är dessutom nästan alltid jag som får ta initiativ till detta, hon gör det väl max 1 gång av 20. Jag har även testat med att fråga henne rakt ut ?ska vi gå och ha sex? när vi varit själva och ingenting har varit ivägen (självfallet utan resultat). Vet att det kanske inte är det sexigaste för en kvinna men tänkte att det inte skadar att försöka när det inte går annars. Nu är det som att sex inte ens finns på världskartan, det är som att det nästan är tabu, ungefär som att är syskon, dvs någonting som det ens är otänkbart och skamligt att ens antyda.

    Detta får mig att tro att någonting är allvarligt fel i vårt förhållnde men ändå så pratade hon för några år sedan (när sexet redan var dött) om att skaffa ett till barn och ibland än idag om att vi borde gifta oss. Inte ens när vi hade bestämt oss för att försöka skaffa barn var hon mer intresserad av sex. Det blev väl 3 gånger på 18 månader innan jag officiellt stängde fönstret för fler barn. Jag tror verkligen inte att hon är otrogen, det är snarare som att hon är totalt ointresserad av sex och dessutom inte ser det minsta problem med detta, som om hon glömt bort att det existerar. När vi har haft sex så har hon velat ha mörkt så att jag inte ska kunna se henne (eller hon mig?) eftersom hon ?äcklas av sin egen kropp? (något som för övrigt även hände med min tidigare flickvän efter att hon gått ifrån 55 till 85 kg på tre år).

    Att det blir så förbluffar mig eftersom de flesta tycker att jag ser bra ut, och som dessutom är mycket vältränad för min ålder (kropp som en fitnessmodel om jag får säga det själv). Har trots flera långa förhållanden hunnit med att ha sex med ca 35 tjejer, vilket inte är någon astronomisk summa man ändå bra mycket mer än den genomsnittliga killen. Mestadels har jag, får jag anta, fått till det pga mitt utseende. Jag är ganska introvert och har aldrig lyckats ragga upp en tjej som inte redan varit attraherad av mitt utseende. Samtidigt som jag håller mig i form så har hon gått ner sig en del sedan vi träffades (något som för övrigt har hänt med alla tjejer jag varit ihop med). Ibland undrar jag hur det hade varit om situationen varit den omvända, om det varit jag som gått ner mig och hon som hållig sig i form. Hur omöjligt hade det inte då varit om det redan är omöjligt idag.

    Lägg därtill att jag inte har några beroenden (knark, nikotin eller spel), dricker mig aldrig full och gör överlag ingenting som jag måste smyga med eller inte kan stå för. Håller alltid mitt ord och står alltid upp för mina nära när de behöver det. Det enda jag kan tänka mig avtänder henne är att jag är väldigt driven och målinriktad med mina fritidsintressen: kampsport (5-10 timmar i veckan) och gymmande (ett par timmar i veckan) och i princip har get upp det sociala livet med vänner utanför dessa aktiviteter för att kunna sattsa helhjärtat på sporten. Det känns dock ändå underligt då jag ändå spenderar en hel del tid med familjen och dessutom gör en hel del i hemmet. Är det så fruktansvärt avtändande att passionerat sattsa på ett intresse vid sidan av familjen att jag trots allt ovan är så oattraktiv att hon inte ens kan ha sex med mig en gång i halvåret?  Jag menar, om situationen varit den omvända, om jag haft ölmage och varit helt avtänd på min fittnessmodel till flickvän, så hade jag ändå offrat mig lite då och då för att hålla förhållandet vid liv och för att jag skulle ha mått dåligt av att konstant neka min partner. Om man ska hårddra det, hur äcklig och ointressant måste jag inte vara när hon inte ens kan göra det, och uppenbart inte heller ser någonting fel i det som nu sker?

  • Svar på tråden Varför vill hon aldrig ha sex?
  • Anonym (Kvinna 42)

    Om du ser en röd tråd genom dina tidigare förhållanden som också slutat med att sexet dött ut så har det mer att göra med att du förmodligen dras till en viss egenskap/personlighet där sex inte är prioriterat ens från början alternativt inte är så stor drift.

    Om sexet aldrig varit en central del i dina förhållanden utan mer en sidosyssla så har du svaret där.

    Själv är jag en oerhört sexuell person som prioriterar sex och ser sexlivet som något lika självklart som att äta middag och har en central roll i mitt förhållande så jag väljer alltid partner utifrån det. Jag avstår hellre min hobby en timma om det istället innebär sex. Så en fitnessman skulle aldrig komma i fråga som hellre bor på gymmet än i sängen.

  • lykantrophona

    Boktips: "Lust" av Esther Perel. Den är inte någon perfekt guide, men den tar upp frågan med just varför sexlusten i ett längre förhållande ofta sjunker. Du beskriver ett långt förhållande som är tryggt, där ni har barn och fysisk närhet... men där hon dels verkar ganska ointresserad av sex, och dels har komplex för sitt utseende.

    Det låter som ni måste sluta ta varandra för givet, och lära er att förföra varandra igen. Hur kan du få henne att känna sig attraktiv och kvinnlig? Hur betedde ni er mot varandra i början av förhållandet, när ni hade mycket sex? Jag gissar på att ni då inte bara "myste" och du spenderade massvis av tid på gymmet. Ni spenderade antagligen tid på att göra spännande, romantiska saker också. Trygghet bygger ett stabilt förhållande. Men om det känns tråkigt så tar det död på sexlusten. Hur kan ni göra saker spännande? 

  • Anonym (Maja)

    Alltså jag fattar inte sånt här. Ni är ändå unga (sexuellt menar jag - få män på 41 år har ju svårt med potensen och få kvinnor har ju blivit "klimakterietorra" vid 41), ni har ETT barn som inte är SÅ liten att det skulle gå att skylla på trötthet i småbarnsträsket, även om ni jobbar heltid så lär ju knappast hela livet vara ett enda stort stressmoment gissar jag.

    Så jag förstår verkligen inte hur så många par verkar hamna där ni är? Hur kan sex vara så lågprioriterat? Jag får nästan panik om vi inte fått till det på två veckor, för då saknar jag den där närhetskänslan och VIkänslan med min man som det ger. Utöver att förstås sakna själva sexet också, mycket trevligt det med Och då har vi ändå 4 barn under 6 år, jobb, stort hem att ha hand om, barnens och våra aktiviteter o.s.v. Så jag förstår bara inte hur par med er ändå ganska "enkla" tillvaro kan tappa sexbiten så!?

    Mitt förslag är att ni träffar en sexolog och går i parterapi. Givet är att ni tar bort tid från dina aktiviteter för det... Hittar ni ingen lösning bör ni gå skilda vägar. Eller kanske inleda ett öppet förhållande?

  • Tecum
    Anonym (Maja) skrev 2021-08-21 12:41:18 följande:
    Alltså jag fattar inte sånt här. Ni är ändå unga (sexuellt menar jag - få män på 41 år har ju svårt med potensen och få kvinnor har ju blivit "klimakterietorra" vid 41), ni har ETT barn som inte är SÅ liten att det skulle gå att skylla på trötthet i småbarnsträsket, även om ni jobbar heltid så lär ju knappast hela livet vara ett enda stort stressmoment gissar jag.

    Så jag förstår verkligen inte hur så många par verkar hamna där ni är? Hur kan sex vara så lågprioriterat? Jag får nästan panik om vi inte fått till det på två veckor, för då saknar jag den där närhetskänslan och VIkänslan med min man som det ger. Utöver att förstås sakna själva sexet också, mycket trevligt det med smile1.gif Och då har vi ändå 4 barn under 6 år, jobb, stort hem att ha hand om, barnens och våra aktiviteter o.s.v. Så jag förstår bara inte hur par med er ändå ganska "enkla" tillvaro kan tappa sexbiten så!?

    Mitt förslag är att ni träffar en sexolog och går i parterapi. Givet är att ni tar bort tid från dina aktiviteter för det... Hittar ni ingen lösning bör ni gå skilda vägar. Eller kanske inleda ett öppet förhållande?
    Bra inlägg, jag tänker i samma banor. Som du säger finns det inga yttre faktorer som förklarar denna ständiga brist på lust som kommer fram i en massa trådar. Utseende eller brist på träning har i allmänhet inget med saken att göra.
    Min teori är att det finns väldigt många personer som har låg sexlust, betydligt fler än man tror och av bägge kön. Sex används omedvetet som medel att "fånga" en person av motsatt kön. När väl relationen är trygg och etablerad går man ner till normaltillstånd, alltså låg eller obefintlig sexlust. Med slitningar och minst en olycklig person som följd.

    Tror knappt att en sexolog kan prata fram lusten, i synnerhet inte när den ene, som i detta fall, inte ser problemet. Tyvärr är det separation som gäller.
  • Anonym (42)

    Om du lägger 15 timmar på din egna träning utanför hemmet i veckan så blir min första tanke om du låter din fru ha 10-15 h nöjen utanför hemmet i veckan också?

    Jag var tidigare gift med en man som jobbade 150% och tränade ungefär som du och det gjorde faktiskt att min attraktion försvann.

    Nu är jag särbo och vi har ett väldigt aktivt sexliv, vi prioriterar vår gemensamma tid och ger varandra utrymme tillatt träffa vänner och ha egentid.

    Fundera på det.

  • Tompa BJJ
    Anonym (Kvinna 42) skrev 2021-08-21 11:33:32 följande:

    Om du ser en röd tråd genom dina tidigare förhållanden som också slutat med att sexet dött ut så har det mer att göra med att du förmodligen dras till en viss egenskap/personlighet där sex inte är prioriterat ens från början alternativt inte är så stor drift.

    Om sexet aldrig varit en central del i dina förhållanden utan mer en sidosyssla så har du svaret där.

    Själv är jag en oerhört sexuell person som prioriterar sex och ser sexlivet som något lika självklart som att äta middag och har en central roll i mitt förhållande så jag väljer alltid partner utifrån det. Jag avstår hellre min hobby en timma om det istället innebär sex. Så en fitnessman skulle aldrig komma i fråga som hellre bor på gymmet än i sängen.


    Så är det nog med min nuvarande, att hon aldrig varit särskilt intresserad av sex. Dock inte med mina tidigare flikcvänner som alla varit partytjejer som jag träffat på krogen. Min erfarenhet är dock att ingen tjej är särskilt intresserad av sex när det väl kommer till kritan. I början är de intreseerade såklart, men har aldrig träffat på någon som haft starkare drift än mig. Dessutom, min drift sjunkar ingenting ju längre ett förhållande går, jag kan ha sex när som helst utan problem och utan förspel. Precis alla tjejer jag träffat på är ganska på i början men tappar sedan intresset.

    Att hitta en kille som matchar ditt sexbehov är väl knappast så svårt, vilken man/kille är inte intresserad av sex? De måste vara i minoritet och ha något fel på testosteronproduktionen eller nått.
  • Anonym (aaa)
    Tompa BJJ skrev 2021-08-22 19:52:48 följande:
    Så är det nog med min nuvarande, att hon aldrig varit särskilt intresserad av sex. Dock inte med mina tidigare flikcvänner som alla varit partytjejer som jag träffat på krogen. Min erfarenhet är dock att ingen tjej är särskilt intresserad av sex när det väl kommer till kritan. I början är de intreseerade såklart, men har aldrig träffat på någon som haft starkare drift än mig. Dessutom, min drift sjunkar ingenting ju längre ett förhållande går, jag kan ha sex när som helst utan problem och utan förspel. Precis alla tjejer jag träffat på är ganska på i början men tappar sedan intresset.

    Att hitta en kille som matchar ditt sexbehov är väl knappast så svårt, vilken man/kille är inte intresserad av sex? De måste vara i minoritet och ha något fel på testosteronproduktionen eller nått.
    Nu vill jag inte vara taskig men om den röda tråden du ser är mindre sex, med olika tjejer - vad är konstanten i detta? Jo du.
    Kan det vara så att det sex de får med dig inte är så kul? Du skriver att du kan ha sex när som helst, även utan förspel. De flesta kvinnor behöver förspel, så min fundering är faktiskt runt kvaliteten på sexet. 
  • Anonym (En teori)

    Du kanske är bra på alla sätt förutom i sängen..

    Så tolkar jag det..verkar ju inte som om din historik förtäljer att de längtar ihjäl sig efter dig sexuellt.

    Inget illa menat..

  • Tecum
    Anonym (En teori) skrev 2021-08-22 20:10:45 följande:
    Du kanske är bra på alla sätt förutom i sängen..
    Så tolkar jag det..verkar ju inte som om din historik förtäljer att de längtar ihjäl sig efter dig sexuellt.
    Inget illa menat..
    FL i ett nötskal, allt är mannens fel, alltid...

    Du har inte funderar över varför tjejen vill ha ett till barn och gifta sig med denna "dåliga älskare"?
  • Anonym (Kvinna 42)
    Tecum skrev 2021-08-22 20:37:55 följande:

    FL i ett nötskal, allt är mannens fel, alltid...

    Du har inte funderar över varför tjejen vill ha ett till barn och gifta sig med denna "dåliga älskare"?


    Att vara dålig älskare kan ju faktiskt vara sant på ett sätt. Men det behöver inte vara katastrofalt bara för det. Det kna ju handla om att man vill ha det på olika sätt, inte riktigt lyssnar på varandra, dålig kommunikation, inkörda rutiner man inte riktigt vet hur man ska förändra etc.. Sexet som sådant kan vara väldigt bra när det väl funkar så det är ju inte han som man det är fel på utan deras gemensamma sexliv.

    Samt att uteblivet sex kan vara ett symtom på att andra saker inte riktigt funkar som det ska i förhållandet eller i livspusslet.

    Och ändå kan man vilja gifta sig och vara jättekär.
Svar på tråden Varför vill hon aldrig ha sex?