• Ingenpsykolog

    Fundersam över borttagen tråd

    Jag har en fråga till er som är mer insatta i hur forumet fungerar.

    Vid midnatt, natten till idag, när jag kikade bland nya trådar dök det upp en ny tråd. Den låg i änglarum/begravning och var ett slags avskedsbrev från en medlem som skrev att hon var på väg ut i natten för att avsluta sitt liv. Vad som skrevs oss emellan är inte helt relevant för frågeställningen, men jag fick henne inte att ändra sig.

    För någon timme sedan fanns den kvar, men nu är den raderad.

    Min förhoppning är ju att det är hon själv som är vid liv men (obefogat) skäms över nattens inlägg och har bett moderatorerna radera den.

    En mycket liten del av mig tänker att det kanske bara var någon som skrev det för att se om någon nappade. Jag vet att det finns folk som gör så, men engagerar mig hellre i att försöka hjälpa alla än att råka vända ryggen åt någon som menar allvar.

    Min faktiska fråga till er veteraner är om det förekommer att trådar av det här slaget raderas utan att moderatorerna tar reda på om de är äkta eller fejk?

  • Svar på tråden Fundersam över borttagen tråd
  • Ellie

    Alla trådar om att någon vill avsluta sitt liv raderas. Det finns risk att någon som svarar i tråden gör saken värre och får personen att faktiskt ta sitt liv. Vad jag vet så brukar moderatorerna skicka meddelande till personen som startat tråden med vart de kan vända sig för akut hjälp.

  • Ingenpsykolog

    Tack snälla Ellie för ditt snabba och utförliga svar. Jag förstår och respekterar den regeln, men vill för säkerhets skull (ifall nu någon skulle uppfatta mitt nick som att jag är en person som inte bryr mig om andra människor) att jag i det här fallet gjorde raka motsatsen. Jag föreslog att kontakta psykakuten då personen ifråga skrev att hon hade kontakt med psyk sedan tidigare. Tyvärr hade hon ringt och kopplats till en telefonsvarare som upplyste om att de öppnade igen klockan 7 på morgonen.

    Jag erbjöd mig att skriva med henne för att hålla henne sällskap fram till dess, och menade det helhjärtat. Hon tackade för min omtanke men sa att det var för sent. Att hon bestämt sig.

    Trots mycket knapphändig information valde jag, av oro för henne och för att jag ville veta att jag gjort allt jag kunnat, att kontakta polisen på deras icke akuta nummer och gav dem den information jag hade. De var faktiskt väldigt tacksamma över min medmänsklighet och skulle göra vad de kunde. Tyvärr antar jag, men har full förståelse för, att sekretess gentemot henne innebär att de inte kan ge mig någon återkoppling men om de mot all förmodan hittade henne i tid hoppas jag att de talade om hur de fick reda på att hon var i fara. Jag förstår om hon i så fall inte känner tacksamhet här och nu, men hoppas att hon får hjälp och i framtiden är glad att vara vid liv.

    Om det var ett troll gissar jag att hen inte heller mår så bra, men troll använder väl ofta dubbelanonyma nick?

  • Anonym (Svårt)

    Jag hoppas hon fick hjälp. Du gjorde vad du kunde. Många brukar försöka hjälpa till i sådana trådar. Jag hade själv kontakt med en person för några år sedan som ville ta sitt liv genom överdos. Vi pratade en del på meddelanden och jag fick hennes tillåtelse att kontakta hennes psykiatriker, vilket jag gjorde. Jag hörde inte mer på ett långt tag men sedan fick jag ett meddelande där hon tackade för hjälpen och skrev att hon mådde mycket bättre.

  • Anonym (K)

    För det första ska påpekas att den där tråden med största sannolikhet inte ens var på riktigt. Nystartat konto med väldigt samma innehåll som en trolltråd om självmord som låg ute förra helgen. Den killen blev påkommen inom loppet av tolv timmar och den här tråden var som en kopia av den tråden, detaljer hade ändrats som att det var en tjej istället för en kille men språkbruket var detsamma, resonemanget, hur personen skrev helt enkelt. Jag skulle säga att det var samma person, och jag tycker att det är riktigt lågt att hålla på så.

    Sådana trådar kan inspirera de som mår dåligt på riktigt, och dessutom kan det beskriva metoder som dessa inte tänkt på, eller så går det emot regeln om våldsskildringar, vilket det tekniskt sett blir även om det är mot en själv. Det kan alltså finnas flera orsaker varför de tas bort, oavsett om de är på riktigt eller inte.

  • Ingenpsykolog

    Tack för ditt svar, och vad fint att höra att det gick bra i ditt fall.

    Tyvärr kom vi inte så långt som till att prata via meddelanden, och jag betvivlar att hon kommer minnas mitt nick så att hon kan kontakta mig via dm nu när tråden är borttagen. Så jag försöker tänka att jag hoppas att hon fick hjälp, och att oavsett hur det gick så gjorde jag allt i min makt för att hon skulle få hjälp.

  • Ingenpsykolog
    Anonym (K) skrev 2021-08-21 13:09:17 följande:

    För det första ska påpekas att den där tråden med största sannolikhet inte ens var på riktigt. Nystartat konto med väldigt samma innehåll som en trolltråd om självmord som låg ute förra helgen. Den killen blev påkommen inom loppet av tolv timmar och den här tråden var som en kopia av den tråden, detaljer hade ändrats som att det var en tjej istället för en kille men språkbruket var detsamma, resonemanget, hur personen skrev helt enkelt. Jag skulle säga att det var samma person, och jag tycker att det är riktigt lågt att hålla på så.

    Sådana trådar kan inspirera de som mår dåligt på riktigt, och dessutom kan det beskriva metoder som dessa inte tänkt på, eller så går det emot regeln om våldsskildringar, vilket det tekniskt sett blir även om det är mot en själv. Det kan alltså finnas flera orsaker varför de tas bort, oavsett om de är på riktigt eller inte.


    Tack även till dig för ditt inlägg. Så tragiskt att det finns troll som ger sig till att ljuga om självmord. Jag såg aldrig tråden förra helgen.

    Men oavsett om så mycket som 9 av 10 trådar i ämnet skulle vara fejk så vore det fruktansvärt om det innebar att vi ignorerade en enda tråd som var ett genuint rop på hjälp. Däremot kanske jag (tyvärr) kommer att dra mig för att ringa 114 14 nästa gång.
  • Anonym (K)
    Ingenpsykolog skrev 2021-08-21 13:24:58 följande:
    Tack även till dig för ditt inlägg. Så tragiskt att det finns troll som ger sig till att ljuga om självmord. Jag såg aldrig tråden förra helgen.

    Men oavsett om så mycket som 9 av 10 trådar i ämnet skulle vara fejk så vore det fruktansvärt om det innebar att vi ignorerade en enda tråd som var ett genuint rop på hjälp. Däremot kanske jag (tyvärr) kommer att dra mig för att ringa 114 14 nästa gång.
    Jag tänker exakt samma där! Det är väldigt ledsamt med såna trolltrådar, just för att det finns de som på riktigt behöver hjälp. Och ja, man blir väl hellre lurad tusen ggr om man kan hjälpa en enda person, men samtidigt känner man sig som en idiot när det visar sig vara fejk och då blir man mindre villig att hjälpa en annan gång.
  • Anonym (e)

    Det har varit flera liknande trådar senaste 1-2 veckorna. Riktigt vidrigt.


    Ja, det kan vara äkta trådar ibland (såg inte denna) men antagligen inte. Är det en äkta tråd brukar det gå att "prata" med personen.

  • Ingenpsykolog
    Anonym (K) skrev 2021-08-21 14:12:48 följande:

    Jag tänker exakt samma där! Det är väldigt ledsamt med såna trolltrådar, just för att det finns de som på riktigt behöver hjälp. Och ja, man blir väl hellre lurad tusen ggr om man kan hjälpa en enda person, men samtidigt känner man sig som en idiot när det visar sig vara fejk och då blir man mindre villig att hjälpa en annan gång.


    Jag håller med om att det är lätt att känna sig som en idiot men jag har nu, efter några dygns bearbetning och till stor del tack vare svaren i den här tråden, landat i att jag inte har någon anledning att känna mig som en idiot.

    Jag har inte gjort något fel. Att medvetet "mata trollen" i andra typer av trådar är dumt, men att riskera att göra det i en tråd där någon skriver om att ta sitt liv är en annan sak. Det är inte jag som är en idiot i det här fallet, utan personen jag skrev med.

    Jag ångrar ingenting i mitt agerande. Där och då trodde jag till 100% att jag skrev med någon som var på väg att avsluta sitt liv. Så när kommunikationen bröts efter att "hon" skrev att hon skulle lämna mobilen hemma och bege sig till hamnen för att dränka sig själv kändes det rätt att slå larm. Och de jag pratade med via 114 14 tackade mig för min omtanke om en helt okänd person. Även om jag nu inser att ingens liv var i fara anser jag inte att det var fel av mig att slå larm, eftersom min oro var genuin.
Svar på tråden Fundersam över borttagen tråd