• Anonym (anonym)

Extrem smärta graviditet

Har någon varit med om liknande?

Jag ska föda barn om tre veckor och har vid flera tillfällen under graviditeten fått *låsningar* i bäckenet. Detta har varit vid tillfällen när jag sprungit efter tåg exempelvis med barnen. Det känns som att någon skjutit mig i buken och har behövt sitta ner i flera timmar innan det gått över. Har senare kopplat det till att det haft med springande att göra så har efter det bara gått långsamt,

Jag är mitt inne i en flytt (flyr från en svår situation) Och finns ingen hiss. Nu bar jag upp en resväska försiktigt för trappan och det small till. Helt plötsligt kan jag inte gå alls! Jag kan alltså inte ta ett enda steg! Har lyckats sätta mig ner på en stol som fanns i närheten och har ingen kraft att resa mig härifrån och gå och stänga dörren ens.

Benen lyder mig inte och det strålar ner fruktansvärd smärta i ljumskarna, ländryggen och höfterna och sticks mellan benen. Är det foglossning, fraktur eller hur vet man att förlossningen har startat? Har inte haft vattenavgång. Smärta har gått över andra gånger - har någon en liknande erfarenhet eller är kunnig i ämnet?

• Svar på tråden Extrem smärta graviditet
  • Tvillingarna14

Som du beskriver borde du verkligen ringa 1177. Låter allvarligt om du inte ens kan gå. Uppdatera så jag vet hur det går. Lycka till.

• Anonym (anonym)
    Tvillingarna14 skrev 2021-08-21 18:47:02 följande:

Som du beskriver borde du verkligen ringa 1177. Låter allvarligt om du inte ens kan gå. Uppdatera så jag vet hur det går. Lycka till.

Tack! Har lyckats ställa mig upp men kan fortfarande inte gå. Sitter i telefonkö till 1177. Superkonstig känsla verkligen... har aldrig varit med om med andra barnen. Och mina förlossningar har aldrig startat spontant så vet ej hur det ska kännas liksom...
  • Anonym (Då)

Det kan möjligen vara ischias. Jag fick ryggskott en gång som satte sig på ischiasnerven och förlamade höger ben. Smärtan var obeskrivlig! Men du verkar drabbad i båda benen och är höggravid så det kanske måste kollas upp ordentligt vad det är.

• Anonym (anonym)
    Tvillingarna14 skrev 2021-08-21 23:12:13 följande:

Vad sa de på 1177? Och hur mår du nu?

Batteriet dog innan jag kopplades fram. Det har som tur var ingen start på förlossning, lyckades ta mig till sängen och vi sover nu. Känns bättre i bäckenet nu, kan ta små steg och helst bakåtlutad. Superskumt..!!
  • Tvillingarna14

Åh, det var ju skönt att höra. Kanske ischiasnerven som klämmer likt någon sa tidigare? Nog bra om du tar kontakt med vården i morgon och kollar upp vad det kan vara.

• Anonym (anonym)
    Tvillingarna14 skrev 2021-08-22 00:16:41 följande:

Åh, det var ju skönt att höra. Kanske ischiasnerven som klämmer likt någon sa tidigare? Nog bra om du tar kontakt med vården i morgon och kollar upp vad det kan vara.

Ja så kan det nog vara! Känns det så som jag beskrev tror du?

Ja jag ska ringa dem imorgon och fråga!
  • Anonym (En)

Jag hade liknande , kunde inte gå alls på 1 dygn. Hade dock inte spungit eller ansträngt mig mer än normalt, läkaren sa att bebisens huvud trycker på någon nerv vilket orsakar smärtan, läkaren sa att man kan försiktigt försöka flytta på bebisen. Dock vågade jag inte prova, lät så läskigt på något sätt.

• Anonym (anonym)
    Anonym (En) skrev 2021-08-22 00:38:08 följande:

Jag hade liknande , kunde inte gå alls på 1 dygn. Hade dock inte spungit eller ansträngt mig mer än normalt, läkaren sa att bebisens huvud trycker på någon nerv vilket orsakar smärtan, läkaren sa att man kan försiktigt försöka flytta på bebisen. Dock vågade jag inte prova, lät så läskigt på något sätt.

Är det sant? Gjorde det sviinont typ i ljumskarna och du kunde inte alls gå?

Intressant! Det är nog det då! Ska göra ett försök om det inte ger med sig. Ska lägga upp mig i högläge så kanske han flyttar sig lite hur långt gången var du när detta hände?
  • Anonym (En)
    Anonym (anonym) skrev 2021-08-22 00:42:15 följande:

Är det sant? Gjorde det sviinont typ i ljumskarna och du kunde inte alls gå?

Intressant! Det är nog det då! Ska göra ett försök om det inte ger med sig. Ska lägga upp mig i högläge så kanske han flyttar sig lite hur långt gången var du när detta hände?

Det började i vecka 34. Först gjorde de ont lite då och då, några timmar i sträck sen försvann smärtan helt eller nästan helt, de varierade. Men sen en sen kväll gjorde de så ont att jag visste inte hur jag skulle stå, sitta eller ligga ALLT gjorde såååå ont, jag grät och inget hjälpte. Kunde inte ens vända mig själv i sängen, min sambo fick hjälpa mig. Då blev jag rädd, kunde allvarligt inte gå på 1 dygn.

Trodde det var något jätte allvarligt eftersom de gjorde så ont!

Tänk att ett litet huvud kan orsaka sån smärta, haha!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En) skrev 2021-08-22 00:48:36 följande:

Det började i vecka 34. Först gjorde de ont lite då och då, några timmar i sträck sen försvann smärtan helt eller nästan helt, de varierade. Men sen en sen kväll gjorde de så ont att jag visste inte hur jag skulle stå, sitta eller ligga ALLT gjorde såååå ont, jag grät och inget hjälpte. Kunde inte ens vända mig själv i sängen, min sambo fick hjälpa mig. Då blev jag rädd, kunde allvarligt inte gå på 1 dygn.

Trodde det var något jätte allvarligt eftersom de gjorde så ont!

Tänk att ett litet huvud kan orsaka sån smärta, haha!

Men gud stackars ;( <3 hjälpte det inte ens att ligga ner? Det avtar för mig när jag gör det. Man får ju panik när man inte kan gå ..!

Eller hur haha! Skönt att det inte var något farligt :)
  • Anonym (En)
    Anonym (anonym) skrev 2021-08-22 00:52:19 följande:

Men gud stackars ;( <3 hjälpte det inte ens att ligga ner? Det avtar för mig när jag gör det. Man får ju panik när man inte kan gå ..!

Eller hur haha! Skönt att det inte var något farligt :)

Nej, då hjälpte de inte när de var som värst det dygnet. Innan de så hjälpte det faktiskt om jag la mig ner, så jag antar att det beror på hur mycket bebisens huvud pressar.

Nu har jag inte haft ont på några dagar, om man vpgar säga så haha ;D
  • Tiffany

Kan de vara ischias smärta? Vet att min kompis hade extrem ischias smärta som kom då o då när hon frös till liksom av smärta som strålade ner..googla på ischias smärta o se.. har du frågat din bm annars?

• Hyllemor

Om du upplever liknande imorgon så ska du inte ringa 1177, utan förlossningen! De svarar i telefon dygnet runt. Om barnet inte är ute nästa vecka, så ska du ringa din barnmorska på mödravårdcentralen. Om du inte har en barnmorska där, så ring till mödravårdscentralen och berätta vilken vecka du är i, så får du en person som du kan ringa när som helst.

Svar på tråden Extrem smärta graviditet