Jag har haft lägenhet inne i stan + stuga på landet. Numera är jag villaägare och har sålt stugan. Som barn växte jag upp i villa på landet med stora ytor att röra sig på.
Hade väl tänkt mig att jag skulle bo i hus som vuxen men det blev ca 25 år i lägenheter, och jag har trivts med det. När barnen var ca 4-5 så köptes stugan eftersom det inte kändes som att det räckte med att gå till stadsparken och olika lekplatser för dem.
Det var härligt i stugan, att leva lite enkelt. Bada, träffa kusiner, leka ute massor osv. Det gick bra tills barnen började bli tonåringar. Då ville de inte åka till stugan så ofta längre. Det blev småtrist, man fick nästan tjata iväg dem och var man där tröttnade de efter ca 2 dygn och ville åka hem. Man kunde inte åka själv heller, och lämna dem ensamma hemma riktigt i den åldern. Det blev att stugan stod tom mestadels. Jag åkte dit och tittade till den emellanåt, den har också varit uthyrd någon säsong.
För ca 5 år sen blev jag till slut husägare och det är så underbart! Jag älskar vår trädgård, vi har allt jag kan önska. Maken och jag är ute hela dagarna på sommaren: äter, solar, umgås på vår härliga altan. Lite fix med trädgård är det väl alltid men inte speciellt mycket. Man gör ju det man vill med sin trädgård.
Ungarna (som nu är myndiga) säger det är bättre än att bo i lägenhet men det beror nog mest på själva huset och inte på att vi har trädgård, de uppskattar inte att vara ute på samma sätt som vi vuxna. Vi har sålt stugan och det var skönt att få en lösning så att den inte fortsatte att bara stå där.
Med facit i hand kan jag säga att för mig så slår egen trädgård att ha stuga, men jag antar att det beror så mycket på var man kan få tag i ett hus, vilka grannar man har, hur området är osv. Många saker ska ju stämma om man gör en så stor affär som att köpa hus.
Jag är tacksam varje dag att jag har vårt hus och trädgård, det kunde inte ha blivit bättre. Just det där att bara öppna altandörren och gå ut när man vill - det saknade jag när jag bodde i lägenhet. Då skulle man planera och packa och ta med sig allt man behövde för att barnen skulle få komma ut och leka ett par timmar på någon lekplats.
Att ha stuga var också bra, men det är väl samma där, många saker som ska klaffa. Man kan alltid räkna på hur många gånger man skulle åka till den på ett år, hur lång restid man kan tänka sig till en stuga osv - hur stor nytta/glädje skulle man ha av den jämfört med egen trädgård.