• Anonym (Kaffedraken)

    Gravid med metotrexat

    Hej, jag har blivit gravid (av misstag) och jag äter metotraxat och tar enbrel just nu.

    Men när jag har frågat min läkare om det tidigare så får jag inget annat svar än abort, men aldrig riktigt ett svar om varför eller vad som händer.

    Har försökt googla men får inte något bra svar där heller.

    Skulle vara tacksam om någon annan har gått igenom eller går igenom samma sak med de medicinerna kunde ge lite info .

  • Svar på tråden Gravid med metotrexat
  • Anonym (Kaffedraken)

    Metotrexat kan orsaka medfödda missbildningar, fosterskador och missfall. Det är förknippat med missbildningar i skallen, ansiktet, hjärtat och blodkärlen, hjärnan och armar och ben. Det är därför mycket viktigt att metotrexat inte ges till gravida patienter eller patienter som planerar att bli gravida.

    Du måste undvika att bli gravid under behandling med metotrexat och i minst 6 månader efter avslutad behandling. Se till att använda effektiva preventivmetoder under hela denna tid (se även avsnittet ?Varningar och försiktighet?).

    Om du blir gravid under behandlingen eller misstänker att du kan vara gravid ska du tala med din läkare så snart som möjligt. Om du blir gravid under behandlingen ska du erbjudas medicinsk rådgivning om risken för skadliga effekter på barnet på grund av behandlingen.

    Hittade detta på Fass.

Svar på tråden Gravid med metotrexat