• Sun 22 Aug 2021 13:45
    2268 visningar
    8 svar
    8
    2268

    Lyckats bekämpa PARKSLIDE?

    Kikade på en tomt idag och mäklaren berättade att det finns en länga med parkslide på tomten. Kikade på detta och visst var det en del parkslide vid kanten av tomten. Någon som lyckats bekämpa denna aggressiva växt? Läst på Google och blir lite nervös, att den tydligen ska vara riktigt svår att bekämpa och att den kan förstöra husgrunden etc..

  • Svar på tråden Lyckats bekämpa PARKSLIDE?
  • Sun 22 Aug 2021 13:47
    #1

    Finns en Facebookgrupp som heter nåt i stil med Död åt parkslide. Tydligen svårt, men inte omöjligt.

  • Sun 22 Aug 2021 13:52
    #2

    Jag hade inte vågat chansa.

  • Anonym (Nej)
    Sun 22 Aug 2021 14:31
    #3

    Jag skulle aldrig köpa ett hus med parkslide vid tomten.

  • Sun 22 Aug 2021 15:20
    #4
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-22 14:31:28 följande:

    Jag skulle aldrig köpa ett hus med parkslide vid tomten.


    Tack för din åsikt. Det är en tomt som är igenvuxen som behöver grävas upp och röjas. I och med detta så finns det väl en stor risk att parkslide sprider sig över resten av tomten..
  • Sun 22 Aug 2021 15:20
    #5
    Jag är bara jag skrev 2021-08-22 13:47:27 följande:

    Finns en Facebookgrupp som heter nåt i stil med Död åt parkslide. Tydligen svårt, men inte omöjligt.


    Tack för svar!
  • Sun 22 Aug 2021 15:21
    #6
    Limeblad skrev 2021-08-22 13:52:58 följande:

    Jag hade inte vågat chansa.


    Tack för din åsikt!
  • Anonym (Göteb­org)
    Mon 23 Aug 2021 10:39
    #7

    Se bara till att du får en ordentlig rabatt på tomten

  • Anonym (Sanna­)
    Mon 23 Aug 2021 11:04
    #8

    Jag hade inte tvekat. Parkslide har fått mycket uppmärksamhet på senaste tiden, men av alla växter som förstört hus, dräneringar o.s.v. i Sverige - så kommer nog inte parkslide ens på topp tio. Här var det bl.a. pil som förstörde vår fasad, och eb klätterväxt tog taket Men det gick att råda bot på det med. Mycket av skrämseln kommer från England. Men vi har haft parkslide i Sverige i över 100 år - hittills har vi väl högst två fall där den börjat härja med hus. Det beror mycket på att vi har en helt annan (betydligt bättre) byggteknik i Sverige - både idag men framförallt historiskt sett. Så har vi ett annat klimat också, där det är betydligt mer gynnsamt i England. Växer den inte i direkt anslutning till grunden så hade jag inte varit det minsta tveksam. Växer den vid grunden och det är krypgrund hade jag sprayat med glyfosat innan första frosten. Smidigast är att beställa från ett annat EU-land. Då gör man rejäl åverkan på den redan säsong 1.

    Om några år är det något annat som är på tapeten som man ska vara livrädd för...

Svar på tråden Lyckats bekämpa PARKSLIDE?