• visa0

    Skallassymetri hos 2,5 månaders bebis

    Vår son på 2,5 månad har fått skallasymmestri pga. att han favoriserar ena sidan både när han sover och är vaken. Vi har inte lagt märke till dett då han har mycket hår som dölja snedheten.

    Asymmetrin är sidan av huvudet, vilket gjort att även panna och öron blivit sneda.. sådan ångest över att vi inte uppmärksammat detta.

    Vi har fått råd och tips från BVC som vi använder oss av i väntan på ev. sjukgymnast.

    Ni som haft barn med skallasymmetri, vilket typav asymmetri rörde det sig om och hur lång tid tog det innan det blev bättre?

  • Svar på tråden Skallassymetri hos 2,5 månaders bebis
  • Anonym (E)

    Småbarns skallar är extremt formbara. Se till att kompensera genom att ha barnets huvud åt andra hållet ett tag. Bäst är så klart att variera.

  • Anonym (13 år sen)

    Min son hade en favoritsida att sova på.
    På den tiden skulle spädbarn inte ha kudde.
    Bvc sa kudde och vänd barnet när han somnat.
    Fin huvudform idag.
    Som tidigare skrivit , dessa små kranier är så mjuka så det kommer ordna sig.

  • Anonym (vi också)

    Vår son var också assymetrisk, men det upptäcktes redan vid 1 månad. Vi remitterades genast till sjukgymnast.
    Vår son föddes sned i nacken, så vi fick jobba mycket med nackmuskulaturen. Om nätterna sov han på "rätt" sida i en kilkudde. På dagarna låg han nästan uteslutande på mage. För att det skulle bli roligt, la vi honom med överkroppen på en kudde. Då orkade han lyfta huvudet längre stunder och kunde dessutom se ut lite. I sele stretchade vi också nacken åt rätt håll och storasyster agerade lockbete på golvet och sattes på rätt sida om honom.

    Nu är han ett och ett halvt år och är lagom jämn i huvudet och rak i nacken. 

  • visa0
    Anonym (vi också) skrev 2021-08-23 09:37:23 följande:

    Vår son var också assymetrisk, men det upptäcktes redan vid 1 månad. Vi remitterades genast till sjukgymnast.

    Vår son föddes sned i nacken, så vi fick jobba mycket med nackmuskulaturen. Om nätterna sov han på "rätt" sida i en kilkudde. På dagarna låg han nästan uteslutande på mage. För att det skulle bli roligt, la vi honom med överkroppen på en kudde. Då orkade han lyfta huvudet längre stunder och kunde dessutom se ut lite. I sele stretchade vi också nacken åt rätt håll och storasyster agerade lockbete på golvet och sattes på rätt sida om honom.

    Nu är han ett och ett halvt år och är lagom jämn i huvudet och rak i nacken. 


    Ja, det som oroar mig är att det upptäckte såpass "sent" och att det därav ska vara svårare att åtgärda...

    Har sett att han vart sned i nacken men trodde det liksom hörde spädbarnstiden till och att det försvinner med starkare nacke.. nu har vi "intensiv" stretchat hans nacke, genom att lägga leksaker på den sida han ogillar samt bära honom upprätt mot bröstet, med huvudet relativt nära bröstkorgen så han vart tvungen att titta åt andra hållet. Så nu upplever vi en väldigt stor skillnad i hans nackrörlighet. Den är knappt sne alls längre... tidigare så kunde han inte sträcka ut den när han låg rakt...

    Vi har ni köpt en mimosa-kudde samt kilkuddar för sidoläge.. han får inte sova på den "platta" sidan något. Magläget är lite svårare eftersom han bokstavligen hatar det. Haft honom högre på kudde, på min mage etc. han tolererar det i någon minut. Han hatar även den selen och sjal vi har för tillfället, vilket gör det svårt att ha honom upprätt lägre stunder eftersom han börjar bli tung att bära runt på... har köpt en ny sele nu och hoppas den kommer funka bättre.
  • visa0
    Anonym (13 år sen) skrev 2021-08-22 16:25:15 följande:

    Min son hade en favoritsida att sova på.

    På den tiden skulle spädbarn inte ha kudde.

    Bvc sa kudde och vänd barnet när han somnat.

    Fin huvudform idag.

    Som tidigare skrivit , dessa små kranier är så mjuka så det kommer ordna sig.


    Jag hoppas verkligen det!

    Det enda jag ser nu är ju snedheten och nästan blivit lite fixerad vid det...
Svar på tråden Skallassymetri hos 2,5 månaders bebis