• Anonym (Jag)

12-åringen tål inte vissa ljud, nån som har solskenshistoria?

Vår 12-åring klarar inte av när någon smaskar eller ?snorar? (dvs drar in snor om de är snuviga). Det har eskalerat det senaste året och det har inte varit så tidigare.

Hon säger att hon blir så irriterad att hon kan slå till nån när ljuden hörs. Det är förstås ett väldigt stort problem med slitningar i familjen och i skolan. Hemma kan hon inte äta med oss utan går in på rummet. Vi tassar på tå bara av att dricka ett glas vatten så hon inte ska bli irriterad. På hotellfrukostarna i somras satt hon vid ett eget bord.

Hon har börjat ny skola nu och drar sig undan klasskompisarna. Sitter själv vid maten och själv i klassrummet för hon kan störa sig på andetag och på när någon knäpper med fingrarna. Det hela gör ju att hon blir ensam.

Vi har en påbörjad utredning för Adhd/autism.

Jag undrar om någon känner igen sig i detta och har några goda råd eller solskenshistorier. Det börjar bli riktigt kämpigt! Ja mest för henne själv förstås, men även för hela famlljen.

• Svar på tråden 12-åringen tål inte vissa ljud, nån som har solskenshistoria?
  • Anonym (HSP)

HSP - läs om high sensitive people.

Högkänslighet innebär bl.a. hög ljudkänslighet.

• Mrs Moneybags

Jag har inga direkta råd, men jag vet att fenomenet är genetiskt. När jag gjorde dna-test (23andme.com) så kunde man se om man hade den genen eller inte. 

Det kallas misophonia. 

• Anonym (V)
    Anonym (HSP) skrev 2021-08-22 17:00:50 följande:

Herregud, lägg av med dina dumheter.
  • Anonym (V)

Ser att hon utreds för autism. När jag har erfarit misofoni hos någon (har träffat några st) har det varit personer som har autism och OCD. Misofoni har varit en del av personens kombinerade tvång och perceptionsproblematik. KBT har varit hyfsat verksamt samt medicinering mot tvången.

• Fjäril kär

Att vara ljudkänslig eller högkänslig är ganska typiskt symtom vid neuropsykiatriska diagnoser.

Ett enkelt sätt att leva med det är att vid extra mycket ljud bära öronproppar eller brusreducerade hörlurar. På så sätt skulle hon ändå kunna vara med i matsalen med kompisar och ni kan ha ett vanligt liv hemma.

Man får helt enkelt lära sig leva med det. Jag har själv Asperger och jag är ljudkänslig och det tar mycket energi från mig men jag använder proppar i öronen vid behov och får ibland bara gilla läget.

Att tassa på tå skulle jag inte rekommendera alls eftersom tystnad gör att minsta ljud låter ännu starkare och mer intensivt. Jag skulle istället erbjuda henne olika hjälpmedel så alla kan leva ett normalt liv.

• Anonym (Autistisk tjej)

Är det smaskande hon har problem med eller bara att folk äter? Är det dåligt bordsskick får folk skärpa sig. 

Sociala regler säger att vi ska äta tillsammans men det är lätt att anpassa och behöver inte vara ett problem om man bara accepterar att hon vill äta själv. I skolan kan hon umgås med vänner på rasterna där mat inte är inblandat.

Har hon ordentliga öronproppar eller hörselkåpor? Om inte skaffa det till henne så snart så möjligt, det gör underverk för många ljudkänsliga.  

• Anonym (Jag)

Tack för alla svar, det betyder mycket!

Utredningen är nog mest för adhd, men autism kollas också upp. Samt depression också som jag tror hon har.

Hon har inte så mycket kompisar, det var lite därför hon bytte skola. Men hennes bekymmer och beteende sätter ju käppar i hjulet för henne.

Jag uttryckte mig lite fel, med tassa på tå så menar jag vi inte kan dricka i hennes närhet utan att hon blir arg och irriterad. Vanliga vardagsljud är inga problem.

Ja, det är ljuden som är problemet med smaskandet, när folk äter med halvöppen mun osv.

Frågan är lite hönan eller ägget. Vad är depression, adhd, misofoni osv? men det får vi kanske hjälp med på Bup.

Hoppas på hjälp snart?

• Anonym (Är)
    Anonym (HSP) skrev 2021-08-22 17:00:50 följande:

Jag ser mig som hsp-person och känner inte igen mig, eller nåt jag läst, i att det skulle vara specifika ljud man inte tål.

Det är snarare stimmiga miljöer, alltså många ljud samtidigt, som blir tröttande för hjärnan, mer än specifika ljud, som snarare låter som någon annan diagnos eller något slags tics. 

• Spucks

Helt förståelig att hon inte tål om någon smaskar eller drar in snor eller gör andra äckliga ljud. Det för fan inte så svårt att betee sig lite hyfsad. Jag tycker synd om din dotter att hon uppenbarligen har folk omkring sig som tycker att de är helt okej att vara skitäckliga rund andra människor. När jag fortfarande bodde i Sverige har jag oftas haft nära att kasta ett paket näsdukar i ansiktet på folk som bara dra in snor om och om igen i bussen eller tåg. Dotter och jag skämtade även när vi reste till Sverige från semestrar utomlands - så fort man kom över gränsen började snörvlandet.

• Fossil
    Spucks skrev 2021-08-22 19:48:04 följande:

Helt förståelig att hon inte tål om någon smaskar eller drar in snor eller gör andra äckliga ljud. Det för fan inte så svårt att betee sig lite hyfsad. Jag tycker synd om din dotter att hon uppenbarligen har folk omkring sig som tycker att de är helt okej att vara skitäckliga rund andra människor. När jag fortfarande bodde i Sverige har jag oftas haft nära att kasta ett paket näsdukar i ansiktet på folk som bara dra in snor om och om igen i bussen eller tåg. Dotter och jag skämtade även när vi reste till Sverige från semestrar utomlands - så fort man kom över gränsen började snörvlandet.

Jag tycker att det är äckligare med folk som snyter sig offentligt än med snörvlande.
Svar på tråden 12-åringen tål inte vissa ljud, nån som har solskenshistoria?