• Melinaaaa8998

    Att leva med en oärlig person

    Hej ! Kortfattad så har jag känt min kille för 3 år sen. Det är så att vi är väldigt olika som personer när det kommer till prioriteringar , värderingar , planera inför något. Sättet vi tänker är väldigt annorlunda. Till exempel vis så är jag den som tänker alltid några steg framåt för att undvika konsekvenser men han tar saker som dem kommer även om det gäller resande eller annat viktigt. Vi har fyttat ihop 5 månader sen och vi har hamnat nästan konstant i bråk.

    Inte för att jag orkar bråka, men han är totalt ointresserat att kommunicera på ett vuxet och logisk sätt är om det handlar om något som stör mig. Så kännas att han vill ha sopa det under bordet, eller så kommer han med bortförklaringar istället för att sitta där och ge tiden att lösa problemet. Det kan handla om allt möjligt , han har döljt en gång vad han hade fått för lön. Döljt en extra summa som han fick extra. Inte för att jag bryr mig om hur mycket han fick i lön , men vi är 2 vuxna som bor i en hyresrätt lägenhet och det är jag som betalar 80% eller mer av all räkningar.

    Han har skulder som ligger på 40 000 kr. Själv så har jag lite skulder som ligger på 15000 kr med. En gång så såg jag av en slump att han fick ut en betalning från a kassa. När jag frågar honom så svarar han med ett nej fick inget. Och då börjar jag ju konvertera honom, säger till honom att det står här datum samt summa för utbetalningen då innebär detta att du fått utbetalningen. Svarar ännu en gång med ett "nej" o då begär jag att han visar hans bank konto och han vände hela diskussionen och pratade om något helt annat. Då tänkte jag skitsamma, efter några veckor behövde han ta ut ett konto utdrag och där stod allt och jag bekräftade att han ljög. Massa saker han döljt för mig eller när jag sett något konstigt så döljer / ljuger han varenda jävla gång mitt i ansiktet på mig. Det är så hemskt att veta att personen ljuger och ännu värre att personer fortsätter ljuga. Han påstår att han döljer ibland något som inte är så viktigt för han inte vill eller ska behöva hamna i onödig tjafs som kan leda senare till bråk mellan oss. Jag berättar till honom att han kan vara ärlig och oavsett om det handlar om något som sårar så kan jag själv bestämma ifall jag kan förlåta eller inte men han behöver liksom inte dölja / ljuga för att han inte vill ta konsekvenserna.

    Det känns som att jag lever med en opålitlig person och jag tänker verkligen nu lämna för jag ser väl inte att personen förändras och detta tar mycket energi från mig, jag som mår mest dåligt pågrund av detta.

    Det kan vara om allt möjligt , frågar jag så döljer han eller försöker fly från situationen eller hitta på något till slut så får jag nästan dra ut sanningarna från honom när jag vägrar ge mig med att diskutera saken som stört mig.

    Man kan komma till en punkt att man inte vet vad sanningen är , bli förvirrad , försöka pussla ihop saker själv för att hitta svär och i andra saker har man fått det bekräftat att han ljugit framför ens ansikte.

    Vad hade ni gjort om ni var mig, hade ni lämnat förhållandet? Jag känner att jag måste trampa på det hela och lämna.

  • Svar på tråden Att leva med en oärlig person
  • HerrNilsson

    Är det bara när det gäller pengar som det här händer? Är ni överens om att ha separata ekonomier och kostnadsfördelning?

Svar på tråden Att leva med en oärlig person