• Isaaa93

    Psykiskt ohälsa gravid

    Hej!

    Nån som varit gravid som upplevt att ni blivit personlighetsförändrade? Eller att ni hamnat i nån psykos ? Eller graviditetsdepression? När var det? Under graviditeten? Eller efter graviditeten? Hur kände ni? Hur kom ni ur det? Misstänker att jag själv drabbats. Trots att jag trodde jag var lycklig och haft det så lugnt senaste tid. Känner mig så fången i min kropp just nu.. vet inte hur jag ska orka 10 veckor till av graviditeten. Är rädd att dom här känslorna inte försvinner när hon är ute.. att det ska bli värre.. har liksom klaustrofobi i min egna kropp hur sjukt det än låter. Känns som jag är fången eller instängd i nån cell eller hiss i evigheter fast jag är ute i det fria. Som att min hjärna hakat upp sig eller nåt har hänt :(

  • Svar på tråden Psykiskt ohälsa gravid
  • EliS86

    Vad jobbigt att du känner så. Väldigt mycket som händer hormonellt och så är ju barn en stor livsomställning så det är inte alls ovanligt med starka reaktioner på det.

    Har du nämnt för mvc? Du kan få samtalsstöd. Du kan också flagga för hur du mår och att de ska följa upp dig lite extra efter förlossning ifall du skulle uppleva tecken på förlossningsdepression.

    Jag mådde inte heller bra sista tiden innan förlossning men projicerade mest på partner och övrig livssituation. Dvs knöt an till barnet o så men mådde inte bra i övrigt. Allt ändrades sekunden de la upp henne på bröstet för min del. Som att någon slog på färg-tv efter att ha levt i en svartvit film under lång tid.

    För vissa kommer förändringen direkt, för andra kan det dröja litegrann och några kanske mår sämre en period innan de kan ta till sig barnet. Oavsett så finns det stöd att få bara du är öppen med hur du mår och känner!

    Lycka till!

  • Anonym (J)

    Kan den instängda känslan bero på den stora magen? Att du har svårare att röra på dig, sova bra osv? Då kommer det med största sannolikhet att försvinna efter förlossningen. Det är kämpigt att vara gravid, särskilt i slutet. Jag minns att jag hade svårt att andas och sov dåligt för att jag bara kunde ligga på vänster sida. Dålig sömn kan göra att allt blir ännu värre. Men försök tänk att du har klarat av nästan hela graviditeten och att det inte är lång tid kvar nu innan du får ditt barn.

    Ta upp det här med din barnmorska så kan du få en samtalskontakt om du upplever att det blir för jobbigt.

Svar på tråden Psykiskt ohälsa gravid