• bingbongdingdong

    bädda vagn med mjuklift?

    Hej! Jag är förstagångsförälder med ett barn som föddes 1 juni. Är helt slut pga kolik och upplever att prylar kläder och attiraljer till barnet känns svårt och övermäktigt; jag kan ingenting om vad man ska ha eller vad man ska göra.


    Min fråga gäller främst hur jag ska göra det varmt för barnet nu när det blir kallare. Jag har en bugaboo fox med en najell sleepcarrier i, som jag alltså bär barnet ner till barnvagnsförrådet i. Denna har jag lite mysiga filtar i just nu.,, Men det kommer ju bli kallare, då undrar jag kring åkpåsar och overaller, vi bor i Stockholm och kommer inte vara utomhus särskilt länge; mer hur gör jag om jag ska gå och handla på ica? Finns bugaboo åkpåsar men de kostar ju som de gör, jag undrar också om den går ner i sleepcarriern eller "ersätter" det själva liften? Det verkar också finnas åkpåsar med ärmar. Är det en overall liksom? Ursäkta eventuell otydlighet men det är en djungel.

  • Svar på tråden bädda vagn med mjuklift?
  • Anna29

    För att hålla värmen underifrån så köpte jag ett klassisk liggunderlag som jag klippte till så att den passande under madrassen i vagnen, billigt och bra. Sedan la jag en filt på madrassen för att det skulle bli lite extra mjukt och mysigt. Jag hade en lite tunnare åkpåse för att den skulle passa lite olika temperaturer, var det kallare ute så la jag en filt över åkpåsen och var det mildare så hade jag bara åkpåsen. Sedan hade ju sonen ju såklart varma ytterkläder på sig också. Vissa lägger ju någon form av fårskinnsfäll i vagnen också, då blir det ju både mjukt och varmt.

  • Maymom

    Hej

    Jag tror det finns många olika sätt och inget behöver vara rätt eller fel. Testa vad som känns bra. Vissa har fårskinnsfäll och sen overall på barnet. Andra har åkpåse och vanliga byxor men tjock jacka på barnet, själv hade jag overall och åkpåse på vår grabb när det var som kallast, innan dess funkade åkpåse och vanliga kläder rätt länge. Under hösten la jag honom tex i pyjamas i åkpåsen(+mössa) när jag lämnade dottern på skolan, var rätt praktiskt att bara flytta över från sängen till vagnen så när han var 3-4 månader.

    Testa dig fram. Köp en begagnad åkpåse. Vi körde en varm men de tunna sommaråkpåsarna känns bara som lurendrejeri, filtar går lika bra.

Svar på tråden bädda vagn med mjuklift?