• Anonym (Tsts)

    Umgängessabotage

    Hej

    Ska försöka sammanfatta lite. Pappan till min ettåring har inte varit engagerande sedan graviditetens början. Missbrukar i perioder och har flertalet gånger påpekat att han inte ville ha barnet.

    Men nu när han ligger i vårdnadstvist med sina äldre barn så har han visat intresse för sonen men jag är rädd att han använder honom som en bricka i spelet så att sägs.

    Så häromdagen när vi återigen hade en hetsig diskussion så skrev jag att han skulle hålla sig borta. Han svarade att jag inte ska komma och gnälla på att han är frånvarande då.

    Är det umgängessabotage från min sida?

    Innan dess så har jag tjatat och verkligen velat att han ska komma men han har varit här 41.5 timme på snart 15 månader

  • Svar på tråden Umgängessabotage
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-23 18:50:32 följande:

    Så häromdagen när vi återigen hade en hetsig diskussion så skrev jag att han skulle hålla sig borta. Han svarade att jag inte ska komma och gnälla på att han är frånvarande då.

    Är det umgängessabotage från min sida?


    Ja, faktiskt. Du kan inte neka honom umgänge utan god orsak, som att han är hög eller full när han vill träffa barnet.
  • Anonym (Tsts)
    Tow2Mater skrev 2021-08-23 18:54:15 följande:

    Har ni ett umgängesavtal/overenskommelse?


    Nej inget avtal
  • Anonym (Tsts)

    "För att göra sig skyldig till umgängessabotage krävs det ett giltigt umgängesavtal. Det går därför inte att dömas för umgängessabotage om avtalet är muntligt."

    Denna text hittade jag på familjens jurist.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-23 19:09:52 följande:

    "För att göra sig skyldig till umgängessabotage krävs det ett giltigt umgängesavtal. Det går därför inte att dömas för umgängessabotage om avtalet är muntligt."

    Denna text hittade jag på familjens jurist.


    Jo men det blir även sabotage om du säger att han inte får träffa ungen alls.....
  • Anonym (Tsts)
    Anonym (Ja) skrev 2021-08-23 19:59:50 följande:

    Jo men det blir även sabotage om du säger att han inte får träffa ungen alls.....


    Jag förstår det. Men skrev i affekt och har påvisat motsatsen till det innan. Då jag tjatat, bönat och bett om att han ska finnas till för vår son.
  • Anonym (Casanova)

    Om du ville att dom skulle träffas förut. Varför vill du inte det nu?

    Är han elak mot barnet? Att du tror att barnet är en bricka i ett större spel är lite konspiratoriskt om du inte har stöd för påståendet.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-23 20:17:19 följande:
    Jag förstår det. Men skrev i affekt och har påvisat motsatsen till det innan. Då jag tjatat, bönat och bett om att han ska finnas till för vår son.
    Tidigare, ja. Men om det senaste beskedet är att han inte ska få träffa sitt barn så är det vad som gäller. Du får nog skicka ett nytt sen och förklara att du skrev i affekt och att du så klart kommer medverka till ett bra umgänge med sonen.
  • Tom Araya
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-23 18:50:32 följande:

    Hej

    Ska försöka sammanfatta lite. Pappan till min ettåring har inte varit engagerande sedan graviditetens början. Missbrukar i perioder och har flertalet gånger påpekat att han inte ville ha barnet.

    Men nu när han ligger i vårdnadstvist med sina äldre barn så har han visat intresse för sonen men jag är rädd att han använder honom som en bricka i spelet så att sägs.

    Så häromdagen när vi återigen hade en hetsig diskussion så skrev jag att han skulle hålla sig borta. Han svarade att jag inte ska komma och gnälla på att han är frånvarande då.

    Är det umgängessabotage från min sida?

    Innan dess så har jag tjatat och verkligen velat att han ska komma men han har varit här 41.5 timme på snart 15 månader


    Har ni planerat in umgänge som sedan inte blivit av p.g.a. dig?
  • Tow2Mater

    Ni borde ta ett samtal i Familjerätten och komma overens om ungänge etc. Du kan ju inte bara ena dagen säga si och andra dagen säga så, och forvänta dig att han foljer din pipa. Kom overens, skriv avtal och sen håll avtalet. Ar han inte lämplig kommer soc bli inblandade.

Svar på tråden Umgängessabotage