• Lyckligare

    Ensamstående, rimlig kostnad.

    Har nu möjlighet att få en 3 a till mig och mina två barn, 10 och 17 år, Har levt i ett dåligt förhållande de sista 3 åren och vill gärna härifrån men svårt att få bostad där vi bor. Barnen går i skolan här och jag jobbar här så lättast är att bo här men ni när jag har räknat på det så kommer jag ha 7000 kvar efter utgifterna men jag har inte räknat med maten för jag vet inte vad vi lägger på mat. Jag måste ge besked i morgon om jag vill titta på lägenheten?!?!?? Men nu vet jag inte vad jag vill, eller rättare sagt om jag har råd att bo själv. Jag har funderat på att bo kvar lite till och försöka spara så jag har en buffert till nästa tillfälle det kommer en ledig lägenhet.Jag har ingen buffert sparad så det finns inget att ta av. Har dock ett kreditkort men vill gärna inte använda det om det inte är akut ( har precis köpt för 3000kr så vill betal av det snarast)

    Här är min uträkning

    Hyra 7500.

    Bil 2000

    Bensin 1000

    Fackavgift 500

    Försäkringar 1500

    Telefon 1700

    Bredband 500?

    El 500?

    Kredit 1000

    Mat ??

    Vad tror man om detta? Har jag glömt något?

  • Svar på tråden Ensamstående, rimlig kostnad.
  • Aniiee

    Jag vet ju inte hur ni bor eller era behov med det låter vansinnigt dyrt med en bil som kostar 2000 spänn i månaden, exklusive bränsle

    Telefoner för 1700 låter också tokdyrt. Typ 1000 kronor för mycket.

    Elen låter snarare tvärtom, för lite. Jag räknar med mellan 450 och 700 kronor på elen beroende på månad, och vi är bara två i en trea.

    Vad gäller maten så räknar Konsumentverket med 1700 kr för en 10-åring, 2050 kr för en 17-åring och 2120 kr för en vuxen, förutsatt att det äts lunch i skolan. Det är nästan 6000 av dina 7000 kr, men å andra sidan så vet jag att de räknar lite högt, men jag skulle nog ändå räkna med att det går åt 5000 kr i månaden till mat.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Sisisisi

    Jag skulle lägga till kostnader för följande (om du har dessa förstås)

    Barnens aktiviteter

    Streamingtjänster (Spotify/Netflix/BookBeat)

    Månadspeng

    Busskort till barnen

    Sparande

    Jag lägger i snitt 5000 kr på mat mm på Ica. Nu har jag två tonårskillar varannan vecka, för några år sedan hade jag en lägre matkostnad när de åt mindre :)

    Väldigt dyr mobilräkning du har, går det att få ner den i pris eller är du bunden?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lyckligare

    Bil kostnaden är lån och telefonen kostnaden är för 3 telefoner med full surf och rätt så nya telefoner. Jag tänker att om bilen blir för dyr så kan jag alltid sälja och köpa billigare. Men när jag läser det själv så känns det lite lite pengar över i månaden. Nu kan jag köpa vad barnen än behöver( inom rimlig kostnad) men ändå inte en överkonsumtion. Jag är inte rädd för att snåla och behöver absolut inte allt men jag vill inte att barnen ska bli lidande och de ska kunna få det de behöver direkt anser jag ändå.

    Det lutar åt att jag väntar lite och sparar lite till

  • Mandelskorpan
    Lyckligare skrev 2021-08-23 22:22:44 följande:

    Bil kostnaden är lån och telefonen kostnaden är för 3 telefoner med full surf och rätt så nya telefoner. Jag tänker att om bilen blir för dyr så kan jag alltid sälja och köpa billigare. Men när jag läser det själv så känns det lite lite pengar över i månaden. Nu kan jag köpa vad barnen än behöver( inom rimlig kostnad) men ändå inte en överkonsumtion. Jag är inte rädd för att snåla och behöver absolut inte allt men jag vill inte att barnen ska bli lidande och de ska kunna få det de behöver direkt anser jag ändå.

    Det lutar åt att jag väntar lite och sparar lite till


    Byt mobilabonnemang. Vi betalar 90kr/månad per mobilabonnemang, Vimla /Telenors nät, helt ok surf om man ser till att konsekvensent koppla upp på nätet hemma. 1.700 för tre abonnemang låter helt galet dyrt.

    Reagerade också på bilen, 2.000 utöver bränsle alltså? Sälj den, lös lånet och köp en billigare bil kontant istället. Om du måste ha bil?

    Busskort, fritidsaktiviteter, sparande på kort och lång sikt bör vara med också. Räknar du med att barnbidragen täcker alla grejer till barnen? Kläder, skor, ytterplagg, sportutrustning, cyklar?
  • ABC73

    Beroende på inkomst kan du eventuellt få bostadsbidrag. Kan vara värt att kolla upp på försäkringskassans hemsida.

    Får du bostadsbidrag minskar du ju i praktiken bostadskostnaderna.

  • Finansen7

    Ska barnen bo varannan vecka eller bara hos dig? Har du räknat med underhåll på inkomstsidan?

    Kolla också om du kan ha rätt till bostadsbidrag.

    Oavsett, åk och titta på lägenheten det kostar inget.

Svar på tråden Ensamstående, rimlig kostnad.