• Mikkans

    Sjukskriven pga graviditetsbesvär

    Hej!

    Någon här som är eller har varit sjukskriven under graviditet (dog inte pga foglossning). Vad hade ni för besvär och fick ni igenom det hos FK?

    Jag har stark huvudvärk varje dag som gör att jag inte kan jobba ordentligt, högt blodtryck, svårt att sova samt ångest inför förlossning.

    Berätta gärna era erfarenheter!

  • Svar på tråden Sjukskriven pga graviditetsbesvär
  • ChickFlickFreak

    Nu har jag ingen sjukvårdsutbildning på något sätt men det där låter ju som symptom på havandeskapsförgiftning? Vad säger din BM, kan läkare sjukskriva dig (tillfälligt om inte annat)? 

  • Mikkans
    ChickFlickFreak skrev 2021-08-24 12:42:19 följande:

    Nu har jag ingen sjukvårdsutbildning på något sätt men det där låter ju som symptom på havandeskapsförgiftning? Vad säger din BM, kan läkare sjukskriva dig (tillfälligt om inte annat)? 


    Jag har inget protein I urinen så jag har tydligen inte havandeskapsförgiftning..
  • Mikkans
    Frenja07 skrev 2021-08-24 12:48:02 följande:

    Du har högt blodtryck och huvudvärk? Och du är inte sjukskriven än? Varför?


    Precis... jadu, BM har nog väntat på att huvudvärken ska gå över typ. Men det gör den inte samtidigt som trycket har stigit varje besök. Ligger nu på straxt över140/90..
  • Thewalk

    Jag är gravid i v.24 med tvillingar. Blev sjukskriven pga högt blodtryck och stora sömnproblem för 2 v sen tills vidare. Har också foglossning men läkaren sa att fk sällan godkände detta som orsak, vilket jag tycker är galet. Tvillinggraviditet räknas också som riskgraviditet

    Men högt blodtryck i kombination med svår huvudvärk bör ju verkligen vara orsak. Jag har fått rådet att åka in om jag upplever huvudvärk iom att blodtrycket är högt. Du behöver dessutom vila för att kunna få ner blodtrycket. Begär ett nytt möte med läkare är mitt råd.

  • Mikkans
    Thewalk skrev 2021-08-24 20:30:37 följande:

    Jag är gravid i v.24 med tvillingar. Blev sjukskriven pga högt blodtryck och stora sömnproblem för 2 v sen tills vidare. Har också foglossning men läkaren sa att fk sällan godkände detta som orsak, vilket jag tycker är galet. Tvillinggraviditet räknas också som riskgraviditet

    Men högt blodtryck i kombination med svår huvudvärk bör ju verkligen vara orsak. Jag har fått rådet att åka in om jag upplever huvudvärk iom att blodtrycket är högt. Du behöver dessutom vila för att kunna få ner blodtrycket. Begär ett nytt möte med läkare är mitt råd.


    Tack! Har mötet idag så ska trycka på för sjukskrivning. Känns bra att vara lite påläst innan om läkaren är dum.. :)
  • Kvinna1989

    Jag blev sjukskriven runt vecka 24 om jag minns rätt pga otroligt mycket sammandragningar. Är i vecka 38 nu.

  • Mikkans
    Kvinna1989 skrev 2021-08-25 11:50:23 följande:

    Jag blev sjukskriven runt vecka 24 om jag minns rätt pga otroligt mycket sammandragningar. Är i vecka 38 nu.


    Ah, okej! Jag har inte så mycket men iaf så det påverkar mig när jag är stressad :(
  • Kvinna1989
    Mikkans skrev 2021-08-25 11:59:03 följande:

    Ah, okej! Jag har inte så mycket men iaf så det påverkar mig när jag är stressad :(


    Prata på fin MVC, tycker aboslut du ska ta upp sjukskrivning om de känns så. Borde väll inte vara några problem :)
  • Nelliefreigard

    Hej, jag blev sjukskriven 50% pga migrän nu efter semestern. Men har huvudvärk varje dag. Så jag boka möte med läkare & bad om att bli sjukskriven 100% & fick tabletter utskrivna.

    Nog bäst att ringa din läkare

    Hoppas att det löser sig & att du mår bättre snart

  • JosHed
    Thewalk skrev 2021-08-24 20:30:37 följande:

    Jag är gravid i v.24 med tvillingar. Blev sjukskriven pga högt blodtryck och stora sömnproblem för 2 v sen tills vidare. Har också foglossning men läkaren sa att fk sällan godkände detta som orsak, vilket jag tycker är galet. Tvillinggraviditet räknas också som riskgraviditet

    Men högt blodtryck i kombination med svår huvudvärk bör ju verkligen vara orsak. Jag har fått rådet att åka in om jag upplever huvudvärk iom att blodtrycket är högt. Du behöver dessutom vila för att kunna få ner blodtrycket. Begär ett nytt möte med läkare är mitt råd.


    Jag väntar också tvillingar i v.21. Ska träffa en läkare nästa vecka för ev. sjukskrivning. Var det svårt att få igenom? Jag sover superdåligt på nätterna för jag har så ont och vaknar hela tiden. Jag har väldigt ont i ligamenten och sammandragningar varje eftermiddag efter jobbet som bara går över om jag lägger mig ner. Jobbar hemifrån med kontorsarbete så kan inte lägga mig på jobbet, och 8 timmar sittandes vid datorn statiskt är döden för hela min kropp. Min BM sa att det inte lät som att jag skulle kunna jobba särskilt länge till - men jag tänker att det absolut inte kommer räcka för FK för att bli sjukskriven? Så nervös inför både att inte bli och bli sjukskriven nästa vecka. 
  • caveat emptor

    Jag blev sjukskriven på 50 procent tre månader innan bf på grund av foglossning. Jag arbetade hemma framför datorn och det gick inte att sitta så länge på en kontorsstol helt enkelt. Det var inga problem att få igenom, varken hos läkaren eller med Försäkringskassan. Jag har fortfarande ont nu nio månader efter förlossningen och har svårt att sitta statiskt en längre tid.

  • MtS19

    Blivit sjukskriven bägge graviditeterna pga hotande förtidsbörd, nu den sista blev jag sjukskriven redan i vecka 13

  • Mikkans
    JosHed skrev 2021-08-26 07:32:03 följande:

    Jag väntar också tvillingar i v.21. Ska träffa en läkare nästa vecka för ev. sjukskrivning. Var det svårt att få igenom? Jag sover superdåligt på nätterna för jag har så ont och vaknar hela tiden. Jag har väldigt ont i ligamenten och sammandragningar varje eftermiddag efter jobbet som bara går över om jag lägger mig ner. Jobbar hemifrån med kontorsarbete så kan inte lägga mig på jobbet, och 8 timmar sittandes vid datorn statiskt är döden för hela min kropp. Min BM sa att det inte lät som att jag skulle kunna jobba särskilt länge till - men jag tänker att det absolut inte kommer räcka för FK för att bli sjukskriven? Så nervös inför både att inte bli och bli sjukskriven nästa vecka. 


    Kan du pusha på något mer? Trötthet har jag hört kan vara svårt att få igenom hos FK. Typ trycka på sammandragningar, ligament, konsekvenser av utebliven sömn? :)
  • Thewalk
    JosHed skrev 2021-08-26 07:32:03 följande:

    Jag väntar också tvillingar i v.21. Ska träffa en läkare nästa vecka för ev. sjukskrivning. Var det svårt att få igenom? Jag sover superdåligt på nätterna för jag har så ont och vaknar hela tiden. Jag har väldigt ont i ligamenten och sammandragningar varje eftermiddag efter jobbet som bara går över om jag lägger mig ner. Jobbar hemifrån med kontorsarbete så kan inte lägga mig på jobbet, och 8 timmar sittandes vid datorn statiskt är döden för hela min kropp. Min BM sa att det inte lät som att jag skulle kunna jobba särskilt länge till - men jag tänker att det absolut inte kommer räcka för FK för att bli sjukskriven? Så nervös inför både att inte bli och bli sjukskriven nästa vecka. 


    Jag håller alla tummar för dig. Att jag hade högt blodtryck hjälpte mig. Men enligt läkaren jag träffade så är det mycket ovanligt att fk nekar tvillinggravida efter halva graviditeten , det är ju en riskgraviditet oavsett. Så det beror nog på vilken läkare du träffar. Tryck på ang sammandragningar skulle jag säga. Får man inte chans att vila vid dessa tillfällen så kan det ju få konsekvenser. Sömn och oro skrevs också med i mina papper. Jag sover jättedåligt. Önskar dig lycka till!
Svar på tråden Sjukskriven pga graviditetsbesvär