• Ontjont72

    Rymdgymnasiet

    Hej min son har börjat nian och har börjat titta på lite olika gymnasium. Han har nästan bestämt sig för att han vill gå teknik men inte vart. Han har alltid varit intresserad av rymden så han har kollat mycket på rymdgymnasiets teknikutbildning i Kiruna. Om någon har gått där eller är lärare får ni gärna berätta om skolan t.e.x hur ni tycker den är och om ni reckomender att gå där. Även vad ni tycker om att släppa iväg sin som 120 mil. Tack på förhand????????

  • Svar på tråden Rymdgymnasiet
  • Anonym (K)

    Att släppa iväg en 16-åring 120 mil på egen hand är inte att rekommendera. Dessutom kommer han garanterat inte vara beredd på hur otroligt kallt det kan vara där uppe. Jag är född och uppvuxen i Norrland, vid -25 börjar det bli alldeles för kallt för min del, och då är det ändå 80 mil kvar till Kiruna därifrån. Det är visserligen en torrare typ av kyla där och naturligtvis är det oftast humanare än så, ca -15 en vanlig vinterdag, men för en söderbo kan det bli en väldig chock i vilket fall.

    Sen då resten. 16 år. Ensam. Utan vuxen övervakning av någon närstående. Exakt vad som helst kan hända, och kommer att hända. Med tanke på hur mycket det sups osv bara ungarna åker några mil hemifrån för att bo på annan ort så kan man ju tänka sig hur det blir med såna avstånd.

    Dessutom svårt att åka hem och hälsa på i hemstaden, hemlängtan och en massa andra saker.

    Om du verkligen vill att din son ska gå på gymnasiet där uppe så rekommenderar jag att du flyttar med honom.

  • Anonym (D)

    Häften av eleverna verkar få plats för boende på folkhögskola typ 20 meter bort.

    I det läget skulle jag kunna tänka mig att släppa iväg en 16-åring om detta verkligen är barnets önskan.

    Beroende på var ni bor nu så tar man sig snabbt från Kiruna med flyg (så antalet mil behöver inte betyda så mycket i restid).

  • 8airam8
    Ontjont72 skrev 2021-08-24 21:26:12 följande:

    Hej min son har börjat nian och har börjat titta på lite olika gymnasium. Han har nästan bestämt sig för att han vill gå teknik men inte vart. Han har alltid varit intresserad av rymden så han har kollat mycket på rymdgymnasiets teknikutbildning i Kiruna. Om någon har gått där eller är lärare får ni gärna berätta om skolan t.e.x hur ni tycker den är och om ni reckomender att gå där. Även vad ni tycker om att släppa iväg sin som 120 mil. Tack på förhand????????


    Kolla boendet, så att det finns någon vuxen på plats 24/7. Själv gick jag på gymnasiet 80 mil hemifrån (norrut men inte i Kiruna), bodde på elevhem och det fungerade fint. Hemresa med nattåg när det var länge ledigheter. Om folk festade så var det ute på byn med traktens ungdomar, och då fick de uppsträckningar av husmor och tränarna i laga ordning. Är din unge någorlunda ansvarstagande och förutsättningar med boendet okej så är det nog lugnt.
    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (öööö)

    Åldern är nog inget problem, om han är lite mogen. Jag arbetar på ett gymnasium och vi har ett stort antal elever som kommer så pass långt ifrån att de måste flytta till vår ort för att kunna gå på vår skola (idrottsgymnasium). Då bor en del inneboende i familjer eller ordnar eget boende. Inom vissa av idrotterna hjälper föreningarna till med lägenheter. Så just det, att flytta för att börja gymnasium är inte speciellt unikt. 

    Jag har ingen kunskap om rymdgymnasiet så det får jag låta bli att svara på, men ett tips är väl att försöka resa dit och besöka skolan? 

  • fjanten

    Jag gick på vanliga gymnasieskolan i Kiruna (hjalmar lundbohmsskolan) men har många vänner som gick på rymdgymnasiet. Ungefär hälften i klassen brukar komma från andra städer, om jag skulle uppskatta det grovt. Väldigt reko ungdomar överlag som går där, för det är ju inte helt lätt att komma in eller klara kurserna, så det är ju sällan ligistungarna som hamnar där Överlag är det många som flyttar in till Kiruna för att gå gymnasiet där (inte bara rymd, utan till Kiruna för att gå på Hjampis från byar runtomkring Kiruna: vittangi, kuoksu, masugnsbyn, karesuando, svappavaara o.s.v.) och merparten klarar bra av att bo själva. Det går ju ganska fort att ta sig till Kiruna med flyg också. 1,5 timmar från Stockholm - det tar ju längre tid för karesuando-ungarna att åka hem med bussen

  • LFF
    Anonym (K) skrev 2021-08-24 22:00:14 följande:

    Att släppa iväg en 16-åring 120 mil på egen hand är inte att rekommendera. Dessutom kommer han garanterat inte vara beredd på hur otroligt kallt det kan vara där uppe. Jag är född och uppvuxen i Norrland, vid -25 börjar det bli alldeles för kallt för min del, och då är det ändå 80 mil kvar till Kiruna därifrån. Det är visserligen en torrare typ av kyla där och naturligtvis är det oftast humanare än så, ca -15 en vanlig vinterdag, men för en söderbo kan det bli en väldig chock i vilket fall.

    Sen då resten. 16 år. Ensam. Utan vuxen övervakning av någon närstående. Exakt vad som helst kan hända, och kommer att hända. Med tanke på hur mycket det sups osv bara ungarna åker några mil hemifrån för att bo på annan ort så kan man ju tänka sig hur det blir med såna avstånd.

    Dessutom svårt att åka hem och hälsa på i hemstaden, hemlängtan och en massa andra saker.

    Om du verkligen vill att din son ska gå på gymnasiet där uppe så rekommenderar jag att du flyttar med honom.


    Det beror ju hel och hållet på vart man bor. Har flugit flera gånger Stockholm-Kiruna eftersom det är det enklaste och snabbaste sättet att ta sig upp till de nordliga fjällen och fjällvandra. 

    Tror definitivt att en 16-åring kan flytta hemifrån för att bo på internat. Finns ju hur många andra gymnasier som är uppbyggda på samma vis. En 16-åring är nästan vuxen och inte ett barn som behöver konstant övervakning av mamma och pappa. 
  • Anonym (Esrange)

    Grannens son gick där och det är 100 mil från oss. Inga problem. De som kommer in är studieinriktade och lär ta situationen på allvar.

Svar på tråden Rymdgymnasiet