• Anonym (Pelle)

Är det okej att dricka 2-3 glas vin varje kväll?

Min sambo vill dricka 2-3 glas vin varje kväll, jag håller mig nykter för jag har ett barn men det har ej sambon. Jag gillar inte detta konstanta vin-drickandet. Tycker det är lite ofta med i stort sätt varje dag också.

Sambon tycker det är ok att vi både dricker, visst är det väl härligt med ett glas vin men jag tycker det känns osäkert för barnet som kan vakna, tycker ej barn ska behöva känna av alkoholdoft eller dyligt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det okej att dricka 2-3 glas vin varje kväll?
  • Anonym (111)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-08-25 21:21:14 följande:

Min sambo vill dricka 2-3 glas vin varje kväll, jag håller mig nykter för jag har ett barn men det har ej sambon. Jag gillar inte detta konstanta vin-drickandet. Tycker det är lite ofta med i stort sätt varje dag också.

Sambon tycker det är ok att vi både dricker, visst är det väl härligt med ett glas vin men jag tycker det känns osäkert för barnet som kan vakna, tycker ej barn ska behöva känna av alkoholdoft eller dyligt.

Vad tycker ni?

I min värld är det för mycket och för ofta.
    Vi kan också dricka vin, men högst ett glas, inte mer. Oftast är det till middagen, i huvudsak på helgerna. Vi har dock inga småbarn hemma utan äldre tonåringar. 

Om jag drack 2 -3 glas skulle jag bli full och jag skulle troligen inte kunna jobba dagen efter. 
  • Anonym (Em)

Jag tycker inte det är okej. Själv dricker jag inte alls till vardags, men kan förstå om man tar ett litet glas vin om dagen. Men minst 2-3 glas varje dag känns alldeles för mycket! Det skulle tycka även om det inte fanns barn i hushållet.

• Anonym (My)

Varje dag 2-3 glas.Varför gör han det?Mår han dåligt eller är han beroende ?Ja det är mycket om det är dagligen.

• Anonym (Pelle)
    Anonym (111) skrev 2021-08-25 21:24:34 följande:

I min värld är det för mycket och för ofta.

Vi kan också dricka vin, men högst ett glas, inte mer. Oftast är det till middagen, i huvudsak på helgerna. Vi har dock inga småbarn hemma utan äldre tonåringar. 

Om jag drack 2 -3 glas skulle jag bli full och jag skulle troligen inte kunna jobba dagen efter. 

Ja tonåringar är ju en annan sak förstås, blir osäker på dessa delade åsikter vi har. Jag dricker inte ens ett glas folköl med barnet hos mig men jag kanske är för extrem och inte borde heller ha regler för hur min partner som inte är ?riktig? förälder bör dricka och ej?
  • Anonym (.)

Det är okej om man är alkis och har alkoholproblem.

• Anonym (Huvva)

Inte alls okey. Om man måste dricka och måste försvara sitt drickande har man stora problem med alkohol. 

• Anonym (M)

Jag tycker 2-3 glas varje kväll låter lite mycket. Däremot tycker jag inte det är någon fara att ett litet barn vaknar och en förälder har druckit ett par glas vin. För mig och de flesta i min bekantskapskrets är det helt odramatiskt.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-08-25 21:21:14 följande:

Vad tycker ni?

Jag tycker att hon är alkoholist.
  • Anonvm

2-3 glas dagligen är solklart missbruk, din partner är alkoholist.

Men jag anser att du är riktigt överspänd om du aldrig tar något alls bara för att barnen inte ska känna lukt av alkohol....

• Pinotage

Gör ett test på alkoholprofilen.

Många i den här tråden har inte förstått vad  alkoholism ör.
    Halva sydeuropa dricker några glas vin varje dag.

Svar på tråden Är det okej att dricka 2-3 glas vin varje kväll?