• Anonym (Undrar)

    Konstig fråga, men är det här brottsligt och anmälningsbart?

    Ok, konstig och invecklad fråga, men häng med:

    I vintras flyttade det in en familj i mitt hus. Det är en mamma och hennes fyra vuxna eller nästan vuxna barn. Nu igår sökte jag av en händelse på en annan adress och hittade där en av sönerna(ovanligt efternamn i mitt område). Eftersom att jag hoppas att de ska flytta så kollade jag om fler flyttat från vårt hus. Det hade de inte. Men jag upptäckte något konstigt. Samma kille som hade flyttat till en ny adress bor tydligen kvar här också. Det är exakt samma namn, han är född samma månad och dag på båda ställena, MEN helt plötsligt är han ett år yngre på den nya adressen. Det fattas fortfarande en bror på vår adress, så han har väl flyttat någon annanstans, men det här är bara så konstigt.

    Har denna kille skaffat sig två identiteter? Brottsligt? Anmälningsbart?

  • Svar på tråden Konstig fråga, men är det här brottsligt och anmälningsbart?
  • Anonym (Suck)

    Man kan inte vara folkbokförd på två ställen samtidigt, så var har du fått din information från?

    Jag förstår att du blir fundersam men man kan inte skaffa sig två identiteter på det sättet, han har inte gjort något brottsligt och det är inte anmälningsbart. Med största sannolikhet är det nån form av felregistrering.

    Har du inget bättre för dig än att försöka polisanmäla dina grannar...? Du fattar väl själv att de inte kommer att flytta för det. Har du problem med dem så prata med hyresvärden, som en normal vuxen människa.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Suck) skrev 2021-08-26 10:37:06 följande:

    Man kan inte vara folkbokförd på två ställen samtidigt, så var har du fått din information från?

    Jag förstår att du blir fundersam men man kan inte skaffa sig två identiteter på det sättet, han har inte gjort något brottsligt och det är inte anmälningsbart. Med största sannolikhet är det nån form av felregistrering.

    Har du inget bättre för dig än att försöka polisanmäla dina grannar...? Du fattar väl själv att de inte kommer att flytta för det. Har du problem med dem så prata med hyresvärden, som en normal vuxen människa.


    Ratsit. Kan man vara född två olika år?

    Du tror inte att vi grannar har pratat med värden? Många gånger. De var väldigt förstående tills de inte längre var det om man säger så.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-26 10:42:35 följande:
    Ratsit. Kan man vara född två olika år?

    Du tror inte att vi grannar har pratat med värden? Många gånger. De var väldigt förstående tills de inte längre var det om man säger så.
    Vad tror du själv...?

    Det spelar ingen roll om hyresvärden inte hjälper till. Din lösning är tyvärr väldigt dum, det kommer att kosta dig själv tid och energi att hålla på och sen kommer det ändå inte göra nån skillnad.

    För det första, vad är det som stör dig så mkt med de här grannarna? Har du ringt störningsjouren, varje gång? Har du ringt polis för att de väsnas eller vad de nu gör? Vad är det som gör att du absolut måste ha ut dem?

    I värsta fall får du flytta, om du inte kan leva med det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Suck) skrev 2021-08-26 10:52:33 följande:

    Vad tror du själv...?

    Det spelar ingen roll om hyresvärden inte hjälper till. Din lösning är tyvärr väldigt dum, det kommer att kosta dig själv tid och energi att hålla på och sen kommer det ändå inte göra nån skillnad.

    För det första, vad är det som stör dig så mkt med de här grannarna? Har du ringt störningsjouren, varje gång? Har du ringt polis för att de väsnas eller vad de nu gör? Vad är det som gör att du absolut måste ha ut dem?

    I värsta fall får du flytta, om du inte kan leva med det.


    Jag tror givetvis nej. Jag vet också att när vi registrerade vår flytt så var det petnoga med personnummer och id. Felregistrering känns därför inte så troligt.

    Om de begår brott kan de visst få flytta. Det går jag varit med om förr.

    Det är bara att flytta va? Vi skötsamma ska flytta på oss för att en familj gör livet surt för oss andra. Och hur ska vi flytta när vi bränt alla köpoäng på den här lägenheten? Köpa något? Ja, det är jättelätt att spara när man måste lägga 15 000 på hyra varje månad. Få något billigare? Ja, vi måste bara köa i 15 år först....
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-26 10:59:31 följande:
    Jag tror givetvis nej. Jag vet också att när vi registrerade vår flytt så var det petnoga med personnummer och id. Felregistrering känns därför inte så troligt.

    Om de begår brott kan de visst få flytta. Det går jag varit med om förr.

    Det är bara att flytta va? Vi skötsamma ska flytta på oss för att en familj gör livet surt för oss andra. Och hur ska vi flytta när vi bränt alla köpoäng på den här lägenheten? Köpa något? Ja, det är jättelätt att spara när man måste lägga 15 000 på hyra varje månad. Få något billigare? Ja, vi måste bara köa i 15 år först....
    Inte mitt problem om du inte kan flytta men så är ju verkligheten. Om du inte står ut med att bo där och de inte flyttar finns bara ett alternativ kvar. Eller hur?

    Vad är det de gör som är så förbaskat jobbigt att du lägger ner så mycket energi på att få ut dem?
  • Anonym (slh)

    Finns alltid en sannolikhet att det finns två personer med detta namn och är född olika år. Den går inte att uteslutas!

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Suck) skrev 2021-08-26 11:04:33 följande:

    Inte mitt problem om du inte kan flytta men så är ju verkligheten. Om du inte står ut med att bo där och de inte flyttar finns bara ett alternativ kvar. Eller hur?

    Vad är det de gör som är så förbaskat jobbigt att du lägger ner så mycket energi på att få ut dem?


    Det var du som föreslog flytt som en så självklar och enkel lösning. Den som inte sköter sig är den som ska flytta.

    Vad som är så jobbigt med att familjen gapar dygnets alla timmar(utom på morgonen och förmiddagen....), sprider den vidrigaste stank som gör att vi inte kunnat öppna fönster eller kunnat använda vår balkong sedan i januari, drar hit 50 pers på middagar titt och tätt och dessa gäster röker trots rökförbud(vilket en tidigare hyresgäst blivit vräkt för, men när dessa gör det är det heeelt ok), snor nya cyklar dagligen så att ingen annan får plats att parkera sina cyklar i cykelstället, de sopdyker, kallar småflickorna horor....osv. inte jobbigt alls va?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (slh) skrev 2021-08-26 11:12:10 följande:

    Finns alltid en sannolikhet att det finns två personer med detta namn och är född olika år. Den går inte att uteslutas!


    Möjligheten finns, men med ett ovanligt efternamn, exakt samma ordning på namnen och dmfödda samma månad och dag och boendes i samma stad? Det kan hända, men inte så troligt.
  • Anonym (Säpo)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-26 11:14:19 följande:

    Möjligheten finns, men med ett ovanligt efternamn, exakt samma ordning på namnen och dmfödda samma månad och dag och boendes i samma stad? Det kan hända, men inte så troligt.


    Polisanmäl och se vad som händer
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Säpo) skrev 2021-08-26 11:17:47 följande:

    Polisanmäl och se vad som händer


    114 14 alltså eller ska man vända sig till någon speciell?
Svar på tråden Konstig fråga, men är det här brottsligt och anmälningsbart?