• Nutid

    FL:s valbarometer hösten 2021

    Vad skulle du rösta på om det var val idag?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FL:s valbarometer hösten 2021
  • Padirac
    Nutid skrev 2021-08-26 13:07:32 följande:
    Vad skulle du rösta på om det var val idag?
    Det verkar som att det finns en så kallad house effect för opinionsundersökningar annordnade av SDs vänner på FL

    Av allt att döma är SDbarometerns house effect minst 25 procentenheter - att jämföra med de mätinstitut som göra sämst ifrån sig med house effects om knappa 4 procentenheter.

    pollofpolls.se/

    "Uppskattning av den systematiska opinionsinstituteffekt,  så kallad House effect. Detta är den systematiska över- eller underskattning som institutet uppvisar jämfört med poll of polls sammanvägning. Värden nära noll betyder att institutets mätningar visar en liten systematisk avvikelse, positiva värden betyder att institutet systematiskt bedömer att partiets opinionsstöd är högre än poll of polls sammanvägning och negativa värden betyder motsatsen. I grafen ingår FI bland övriga partier, detta eftersom alla institut inte redovisar FI separat.

    "
  • Nutid
    Padirac skrev 2021-08-26 21:57:40 följande:
    Det verkar som att det finns en så kallad house effect för opinionsundersökningar annordnade av SDs vänner på FL

    Av allt att döma är SDbarometerns house effect minst 25 procentenheter - att jämföra med de mätinstitut som göra sämst ifrån sig med house effects om knappa 4 procentenheter.

    pollofpolls.se/

    "Uppskattning av den systematiska opinionsinstituteffekt,  så kallad House effect. Detta är den systematiska över- eller underskattning som institutet uppvisar jämfört med poll of polls sammanvägning. Värden nära noll betyder att institutets mätningar visar en liten systematisk avvikelse, positiva värden betyder att institutet systematiskt bedömer att partiets opinionsstöd är högre än poll of polls sammanvägning och negativa värden betyder motsatsen. I grafen ingår FI bland övriga partier, detta eftersom alla institut inte redovisar FI separat.

    "
    Tja, det finns ju en diskussions tråd angående röst till nästa val och jag tänkte att det var blir mest de ropar högst som skriver där och skriver många gånger det var därför jag tänkte att det skulle vara intressant att se via en omröstning då man bara gör en röst var. 

    PS. jag är inte SD-anhängare
  • Nutid
    Aniiee skrev 2021-08-26 13:25:58 följande:

    Annat


    Förlåt, jag glömde att lägga till det alternativet
  • Padirac
    Gaggas hjärncell skrev 2021-08-29 00:47:12 följande:
    Vem har lurat i dig att poll of polls saknar systematiskt fel?
    Ja, inte är det du
  • Padirac
    Gaggas hjärncell skrev 2021-08-29 01:24:02 följande:
    Vilket inte heller var frågan
    Pollofpolls bygger på en matematisk modell som jämför de olika institutens resultat från opinionsundersökningar.

    Om du tror att pollofpolls har en houseeffect så tror jag att du missförstått vad som skiljer mellan opinionsundersökningar och sammanställning av statistik och matematiskt jämförelse mellan dessa. Men du kan ju avse någoning annat än det som kallas houseeffekt när du skriver 'sytematiskt fel'
    Gaggas hjärncell skrev 2021-08-29 00:47:12 följande:
    Vem har lurat i dig att poll of polls saknar systematiskt fel?


    pollofpolls.se

    "Uppskattning av den systematiska opinionsinstituteffekt,  så kallad House effect. Detta är den systematiska över- eller underskattning som institutet uppvisar jämfört med poll of polls sammanvägning. Värden nära noll betyder att institutets mätningar visar en liten systematisk avvikelse, positiva värden betyder att institutet systematiskt bedömer att partiets opinionsstöd är högre än poll of polls sammanvägning och negativa värden betyder motsatsen. 
Svar på tråden FL:s valbarometer hösten 2021