• Anonym (Mej)

    Hur gjorde ni efter missfall och efterkontroll

    För 17 dagar sedan fick jag reda på att fostret hade dött i magen.

    Det visade sig på ultraljudet att hjärtat inte slog. =(

    Gyn och medicinsk abort blev det och allt kom ut..

    Nu har jag varit på efterkontroll och där såg allt fint ut.

    Men efter efterkontrollen började ni direkt att jobba på att bli gravida?

    Om allt ser bra ut så kan det ju inte vara någon fara att börja om och ha sex igen?

    Alltså oskyddat.

    Någon som kan hjälpa mig här, hur gjorde ni efter att ni fick okej på efterkontrollen?

  • Svar på tråden Hur gjorde ni efter missfall och efterkontroll
  • Anonym (-)
    Anonym (Mej) skrev 2021-08-26 14:48:19 följande:

    För 17 dagar sedan fick jag reda på att fostret hade dött i magen.

    Det visade sig på ultraljudet att hjärtat inte slog. =(

    Gyn och medicinsk abort blev det och allt kom ut..

    Nu har jag varit på efterkontroll och där såg allt fint ut.

    Men efter efterkontrollen började ni direkt att jobba på att bli gravida?

    Om allt ser bra ut så kan det ju inte vara någon fara att börja om och ha sex igen?

    Alltså oskyddat.

    Någon som kan hjälpa mig här, hur gjorde ni efter att ni fick okej på efterkontrollen?


    Beklagar =(
    Vi försökte igen direkt på, utan att vänta in mensen. Fick förklarat från läkaren att man inte behöver vänta in den om allt ser bra ut, anledningen till att vården gärna vill att man gör det är för att det är enklare att datera och om man själv skulle behöva lite tid att bearbeta. 
  • Ebo88

    Jag fick ett ma i v.9. Fostret hade dött i v.6. Allt kom ut av sig självt och jag behövde ingen medicinsk vård. Jag var på efterkontroll ca 10-12 dagar efter och då kunde läkaren se att jag hade äl men vi valde att vänta en mens så att eventuella små rester skulle komma ut.

    Vi blev gravida på första försöket efter 1a mensen

  • Anonym (Ö)

    Du har ju varit på efterkontroll så då vet du ju att allt är ute + att du inte blöder längre? Då kan ni försöka nu, man behöver inte vänta en mens.

  • Anonym (Ö)

    Beklagar missfallet. Jag blev gravid snabbt efter mitt missfall

  • Anonym (Z)

    Beklagar att du fick missfall :/

    Jag fick ett MA i v.10, fostret hade dött i v.6. Fick cytotec och på efterkontrollen såg allt bra ut. Läkaren tyckte att vi kunde vänta åtminstone en mens men att det gick bra att försöka direkt också om vi ville det.

    Blev gravid igen på första försöket utan att vi egentligen försökte. Visste inte ens att ägglossningen var igång igen, brukar annars alltid känna av den. Tyckte att mensen lyste lite väl länge med sin frånvaro så tog ett test och då var jag gravid.

    Så länge allt ser bra ut på efterkontrollen så är det bara att börja försöka igen om det känns bra för båda. Lycka till! <3

  • Anonym (Mej)
    Ebo88 skrev 2021-08-26 15:26:09 följande:

    Jag fick ett ma i v.9. Fostret hade dött i v.6. Allt kom ut av sig självt och jag behövde ingen medicinsk vård. Jag var på efterkontroll ca 10-12 dagar efter och då kunde läkaren se att jag hade äl men vi valde att vänta en mens så att eventuella små rester skulle komma ut.

    Vi blev gravida på första försöket efter 1a mensen


    Okej, om det är rester kvar vad kan hända då? Hon som undersökte mig sa att jag hade pyttelite rester kvar på ca 6mm men att det inte skulle vara någon fara ???????
  • Anonym (Mej)
    Anonym (-) skrev 2021-08-26 15:21:49 följande:

    Beklagar =(

    Vi försökte igen direkt på, utan att vänta in mensen. Fick förklarat från läkaren att man inte behöver vänta in den om allt ser bra ut, anledningen till att vården gärna vill att man gör det är för att det är enklare att datera och om man själv skulle behöva lite tid att bearbeta. 


    Tack <3

    Ja hon sa att vi inte behövde vänta men att det kunde vara bra just för att veta datum, hon sa att om inte mensen kommit inom 6 veckor så skulle jag kontakta dem. Dock sa hon att det fanns pyttelite rester kvar på 6 mm ca men att det inte skulle vara något att oroa sig för.
  • Anonym (Mej)
    Anonym (Ö) skrev 2021-08-26 15:50:22 följande:

    Du har ju varit på efterkontroll så då vet du ju att allt är ute + att du inte blöder längre? Då kan ni försöka nu, man behöver inte vänta en mens.


    Jo endast ca 6 mm kvar av rester men inget vi skulle behöva oroa oss för. Blöder ingenting nu, hon sa att om mensen inte kommer inom 6 veckor så skulle jag höra av mig.
  • Anonym (Mej)
    Anonym (Ö) skrev 2021-08-26 15:51:27 följande:

    Beklagar missfallet. Jag blev gravid snabbt efter mitt missfall


    Tack <3

    Ja vi vill försöka igen, och hoppas på att det blir en lyckad graviditet nästa gång nu.

    Hoppas allt gick bra för er när ni försökte efter erat missfall. <3
  • Anonym (Mej)
    Anonym (Z) skrev 2021-08-26 16:05:17 följande:

    Beklagar att du fick missfall :/

    Jag fick ett MA i v.10, fostret hade dött i v.6. Fick cytotec och på efterkontrollen såg allt bra ut. Läkaren tyckte att vi kunde vänta åtminstone en mens men att det gick bra att försöka direkt också om vi ville det.

    Blev gravid igen på första försöket utan att vi egentligen försökte. Visste inte ens att ägglossningen var igång igen, brukar annars alltid känna av den. Tyckte att mensen lyste lite väl länge med sin frånvaro så tog ett test och då var jag gravid.

    Så länge allt ser bra ut på efterkontrollen så är det bara att börja försöka igen om det känns bra för båda. Lycka till! <3


    Tack <3

    Ja jag fick också det och allt kom ut fint sa de när jag var på sjukhuset.

    På efterkontroll en sa hon att det fanns ca 6mm rester kvar men att det inte var något att oroa sig för. Vi vill gärna föröka igen och hoppas på en lyckad graviditet.

    Tack, hoppas allt är positivt för er <3
  • Ebo88
    Anonym (Mej) skrev 2021-08-28 02:36:22 följande:

    Okej, om det är rester kvar vad kan hända då? Hon som undersökte mig sa att jag hade pyttelite rester kvar på ca 6mm men att det inte skulle vara någon fara ???????


    Jag vet faktist inte.

    Men jag var gravid tidigare men vår flicka Ellen dog i magen i v.25 och efter förlossningen så fick jag en vidrig infektion i livmodern och höll på att dö, det var rätt kritiskt under 24h sen låg jag inlagd i 5 dagar med 3 olika antibiotika intravenöst.

    Så det var väl mest pga rädsla, men om läkaren som undersökte dig sa att det inte var någon fara så borde det ju inte vara farligt
Svar på tråden Hur gjorde ni efter missfall och efterkontroll