• Anonym (Nyfiken)

Är jag ointressant?

Hej,

När jag är i ett nytt sällskap eller träffar nya personer på fest, arbete osv så tycker jag det är trevligt att lära känna dem genom att visa intresse för dem. Är absolut inte närgången utan frågar var de kommer ifrån, vad de jobbar med/har jobbat med tidigare osv... Upplever dock att jag extremt sällan får frågor tillbaka. Det har fått mig att börja undrar om jag är konstig som ställer frågor till folk eller om andra helt enkelt är socialt oförmögna att driva ett samtal med nya bekantskaper.

Även med befintliga kollegor och bekanta upplever jag samma sak (inte med nära vänner och familj!). Igår pratade jag med en kollega om att vi båda börjat plugga lite på sidan av arbetet nu när vi har lite längre tempo under corona. Jag frågade honom om vad han ska läsa, var han ska läsa, sa att jag tyckte det var kul för hans skull osv. Han pratade gladeligen på om hur bra det kändes. Däremot ställde han inte mig en enda fråga om vad JAG skulle läsa.

Är jag bara sjukt ointressant eller vad är det frågan om?

• Svar på tråden Är jag ointressant?
  • Anonym (skrattar)

Jag måste skratta lite åt den här frågan. Jag har nämligen ställt exakt samma fråga här på FL för ett antal år sen. 

Efter det har jag insett och accepterat att de flesta inte intresserar sig för andra än sig själva. Men...

Först testade jag att självmant prata om mig själv fast folk inte frågade, men sen så ändrade jag förhållningssätt och började fråga mindre om vad andra gör. Trots att jag egentligen är väldigt intresserad.

Det konstiga är att när jag slutade fråga så mycket om andra så började de fråga mig istället. Och jag frågar ju tillbaka, eftersom jag fortfarande är intresserad av vad andra gör.

Någon psykologiskt kunnig person kan säkert förklara hur detta kan hänga ihop, jag kan det inte. 

• Anonym (Nyfiken)

Haha då är jag inte ensam! Ska testa det, att sluta fråga och liksom ta hela ansvaret själv. Kanske blir folk bara så bekväma i att man är den som frågar och styr upp hela samtalet att dom släpper allt...

• Anonym (K)

Folk är generellt självupptagna, skulle tro att det är så enkelt och inte handlar om dig personligen.

• Anonym (Löjrom)

Jag är på andra sidan - jag AVSKYR sånt där "småprat", jag vill ta mig ur de situationerna snaras möjligt. Jag ställer motfrågor tillbaka för att det är något "man ska göra" men helt ärligt, jag bryr mig inte, jag är helt ointresserad av mina kollegors liv utanför jobbet, eller vad folk jobbar med och så vidare. För mig är allt en stor charader och jag vill inte heller svara på den typen av frågor.

DÄREMOT, samtal med substans och ett tydlig ämne, samhällsfrågor, psykisk ohälsa eller ja, annat - bring it on.
    Kanske har du träffat på folk som är som mig, mer introvert lagda.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Det är dom som är ointressanta) skrev 2021-08-26 16:08:35 följande:

Fast TS snackar ju om folk som gladeligen bara pratar om sig och sitt och inte ställer en enda fråga tillbaks.

Ja precis... Det jag tycker är extra konstigt är jag upplever att nästan 8/10 man träffar på är på det här viset. Hur är det möjligt? Var på bröllop nyligen och minglade med en del trevliga personer som jag försökte lära känna då vi hade gemensamma bekanta. Ingen ställde mig en enda fråga under hela kvällen. Jag däremot har lärt mig hur par träffats, vad folk pluggar, jobbar med, vilka dom umgåtts med, var dom kommer ifrån osv osv.
    Anonym (Det är dom som är ointressanta) skrev 2021-08-26 16:08:35 följande:

Fast TS snackar ju om folk som gladeligen bara pratar om sig och sitt och inte ställer en enda fråga tillbaks.

Ja precis...

Det som jag tycker är extra konstigt är att jag upplever att ca 8 av 10 personer jag träffar är såhär. Om någon verkar ointresserad av att prata eller obekväm på något sätt så låter jag dem givetvis vara. Men de flesta maler glatt på.

I helgen var jag på bröllop och minglade men flera trevliga nya bekanta. Fick dock inte en enda fråga om mig själv under hela kvällen. Jag däremot gick hem med information om vad folk pluggar, jobbar med, umgås med, hur par träffats, var dom kommer ifrån osv osv.
  • isterband

Nej du är inte ointressant. Det är bara andra människor som inte fan fattar ur man ska bete sig. Jag känner igen mig. Lär dig att skita lite mer i såna människor. Tyvärr. Man märker ändå rätt snart om det är en person man vill lära känna eller inte. Försök att sluta vara så tillgänglig. Kanske du inte är , men jag talar från egen erfarenhet därför att det låter som vi är lite lika.

• Steven01

Man träffar ofta personer som ts som saknar social timing. Dom är för på och trots att det nog är normala frågor blir det snabbt som ett förhör vilket naturligtvis inte är så kul.
    Prova detta:

När du har frågat något enkelt och personen svarat ska du le inbjudande och med ett öppet kroppsspråk bara vänta på att den andre frågar dig. Du visar därmed att ni är två som delar ansvaret för att samtalet ska flyta på.

• Anonym (samma)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-08-26 16:06:05 följande:

Jag är på andra sidan - jag AVSKYR sånt där "småprat", jag vill ta mig ur de situationerna snaras möjligt. Jag ställer motfrågor tillbaka för att det är något "man ska göra" men helt ärligt, jag bryr mig inte, jag är helt ointresserad av mina kollegors liv utanför jobbet, eller vad folk jobbar med och så vidare. För mig är allt en stor charader och jag vill inte heller svara på den typen av frågor.

DÄREMOT, samtal med substans och ett tydlig ämne, samhällsfrågor, psykisk ohälsa eller ja, annat - bring it on.
    Kanske har du träffat på folk som är som mig, mer introvert lagda.

Samma här. Småprat bara för pratandes skull är så ointressant. Jag hakar gärna på i intressanta diskussioner om i princip vad som helst men artiga standardfrågor är jag mer än gärna utan. Jag ställer såklart frågor tillbaka, men det är bara för att det är så man ska göra. Jag hatar mingel....
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (samma) skrev 2021-08-26 16:42:16 följande:

Samma här. Småprat bara för pratandes skull är så ointressant. Jag hakar gärna på i intressanta diskussioner om i princip vad som helst men artiga standardfrågor är jag mer än gärna utan. Jag ställer såklart frågor tillbaka, men det är bara för att det är så man ska göra. Jag hatar mingel....

Jag älskar inte heller mingel kan jag tala om. Men är man tex gäst på ett bröllop anser jag att man har skyldighet att bjuda till för en god stämning och inte tjura i ett hörn bara för att samtalen inte är intresseranta nog för en själv.
  • Anonym (Nyfiken)
    Steven01 skrev 2021-08-26 16:27:32 följande:

Man träffar ofta personer som ts som saknar social timing. Dom är för på och trots att det nog är normala frågor blir det snabbt som ett förhör vilket naturligtvis inte är så kul.

Prova detta:

När du har frågat något enkelt och personen svarat ska du le inbjudande och med ett öppet kroppsspråk bara vänta på att den andre frågar dig. Du visar därmed att ni är två som delar ansvaret för att samtalet ska flyta på.

Jag har gjort det och då fortsätter dom mala om sig själva. Det har knappast med mina "sociala timing" att göra.
Svar på tråden Är jag ointressant?