• 3 barns mor

    Blöja eller inkontinensskydd

    Vad har ni oftast hört vårdpersonal kalla de för. Blöja eller inkontinensskydd och vad föredrar ni själva att kalla de för?

  • Svar på tråden Blöja eller inkontinensskydd
  • Anonym (Dottern)

    Min 90-åriga mor har länge använt inkontinensskydd, nu när det inte riktigt räcker längre får hon vuxenblöjor av vården.
    Det är alltså inte samma sak.

  • Dexter dot com
    3 barns mor skrev 2021-08-27 05:07:15 följande:

    Vad har ni oftast hört vårdpersonal kalla de för. Blöja eller inkontinensskydd och vad föredrar ni själva att kalla de för?


    Inkontinensskydd är ju ett "samlingsnamn" på blöjor,uridom,droppskydd, sängunderlägg mm så  jag använder ordet blöja om det är blöja jag menar. Annas är det ju omöjligt att veta vilket skydd man pratar om då många har flera olika inkontinensskydd.
  • Anonym (Inkontinens)

    Vi och dom läkare vi träffat säger blöja. vi själva säger blöja till den öppna modellen och bara byxa till byxblöjan vi använder som oftast på dagtid. 
    vad säger ni själva?

  • NalleBaby
    Är det någon ny så brukar dom brukar avvakta kanske säga skydd och se vad jag använder för ord sen använder dom samma ord vuxenblöjor kallar jag dom för det är ju exakt vad dom är även om vissa försöker sätta finare ord för att dom skäms över det och det är okej alla får kalla sina skydd olika ????
Svar på tråden Blöja eller inkontinensskydd