• Mariaerikssong

    Extremt illamående, HJÄLP!!

    Är idag i vecka 11, gravid med våran första barn och har som rubriken lyder drabbats av extremt illamående. Har varit på vårdcentralen otaliga gånger redan, fått både lergigan comp och primperan utskrivet. Även fått dropp. Är sjukskriven för tillfället pga illamåendet och har provat allt som rekommenderas. Dvs äta små mål, undvika fet mat, aldrig gå hungrig, äta något innan man kliver upp. Är desperat, finns det något kvar att prova? Något annat som funkat för någon? Husmorstips VAD DOM HELST! Är helt förtvivlad, hade ingen aning om att det kunde vara såhär illa.. sätter allt mitt hopp i att det ska vända efter vecka 12! Frisk luft lindrar lite men kan inte sova utomhus tyvärr ???? tacksam för hjälp!!

  • Svar på tråden Extremt illamående, HJÄLP!!
  • Fjäril kär

    Seaband, en form av armband som trycker på vissa punkter på handleden. En form av akupunktur. Finns på hälsokost och apoteket. Har hjälpt många med illamående under graviditeten. Likaså åksjukeplåster.

    Frisk luft är bra. Öppna ett fönster eller balkongdörr och se till att ha riktigt svalt inomhus, även på natten.

    Orkar du så ta dig ut varje dag, även om det bara är 2 meter bort från hemmet. Promenad hjälper i kombination med frisk luft oavsett väder.

  • Mariaerikssong

    Tack för svar! Ligger med mina seabands på mig, tycker faktiskt dom hjälper litegrann, jag kräks iallafall inte! Har turen att ha en unghund(jakthund) som kräver mycket mortion vilket gör att jag måste ut varesig jag vill eller ej, och frisk luft och att röra sig har oxå hjälpt men såfort jag kommer in kommer illamåendet som en våg ???? hade önskat jag hittade nån mirakelkur som gjorde att illamåendet iallafall försvann någon timme!

  • Anonym (HG)

    Har du läst om hyperemesis? Jag hade det med mina två graviditeter och det är förfärligt. OM det är det hjälper kanske inte vanliga knep så som sea band eller promenader.

    Jag kunde suga i mig en piggelin i bland.

    Banan och nyponsoppa smakar likadant ner som upp.

    Packad kylväska vid sängen på morgonen när din partner(?) går till jobbet, så att du inte behöver känna pressen att ta dig till kylen.

    Tänk på tandhygienen. GÅR det, gurgla m flourskölj åtminstone. Jag hade två månader då jag inte fick in en tandborste i munnen utan att kräkas omedelbart, då var flourskölj räddningen.

    Vätska. Vätska. Vätska. Och går det inte - in till sjukhuset för vätskedropp. Är det för jävligt, se om du kan få näringsdropp, för då lättar även visst illamående med det.

    Mörker och egen säng, där du slipper känna rörelserna från någon annan. Jag själv blev sjösjuk av minsta förändring och kräktes.

    Ljudhygien - låga ljud för även ljud fick mig att kräkas.

    Medicinera - jag fick licensläkemedel, återkommer med vad de heter.

    Läs på om Hyperemesis.

    Ställ frågor här så svarar jag på dem om jag kan.

    Det är för jävligt och helt fruktansvärt. Önskar det gick att säga att det går över vid v 12/16/20 osv. För mig var de tankarna nästan värst för då såg allting så oändligt ut. Om du kan, ta det bara andetag för andetag. Du överlever. Det är jävligt, men du är inte ensam och du överlever. Likaså det lilla livet i magen - de är otroliga på att klara sig på ingen kost alls plus mediciner på det!

  • skrotis78

    Be om att få Ondansetron utskrivet. Det blev min räddning när jag hade Hyperemesis under mina 2 graviditeter.

    Ring o få en telefontid nu.

    Förstår vilket helvete du går igenom.

  • Mariaerikssong

    Tack snälla för dit svar!! Jag fick diagnosen i måndags. Känner igen mig i precis det du skriver, skall be om att få den medicinen och hålla tummarna att det hjälper! Just nu är verkligen allt ett mörker, kan för allt i världen inte förstå hur jag ska klara detta om det håller i sig. Aldrig mått så fysiskt dåligt i mitt liv någonsin..

    Och precis som du säger med munhygienen, är såååå torr i munnen men bara tanken på att suga på nån sorts halstablett eller läkerol som många rekommenderat gör att jag kräks.. får i mig resorb och vatten tack och lov, men skall upp på vårdcentralen på måndag igen.. dom får fasen hellre lägga in mig än att jag ska gå hemma och må såhär!! Skönt ändå höra att det faktiskt finns andra som haft det lika jävligt och faktiskt klarat det :)

  • Anonym (HG)
    Mariaerikssong skrev 2021-08-27 16:52:17 följande:

    Tack snälla för dit svar!! Jag fick diagnosen i måndags. Känner igen mig i precis det du skriver, skall be om att få den medicinen och hålla tummarna att det hjälper! Just nu är verkligen allt ett mörker, kan för allt i världen inte förstå hur jag ska klara detta om det håller i sig. Aldrig mått så fysiskt dåligt i mitt liv någonsin..

    Och precis som du säger med munhygienen, är såååå torr i munnen men bara tanken på att suga på nån sorts halstablett eller läkerol som många rekommenderat gör att jag kräks.. får i mig resorb och vatten tack och lov, men skall upp på vårdcentralen på måndag igen.. dom får fasen hellre lägga in mig än att jag ska gå hemma och må såhär!! Skönt ändå höra att det faktiskt finns andra som haft det lika jävligt och faktiskt klarat det :)


    Just piggelin fungerade bitvis för mig. Och någon gång typ Calippo-glassen. Och kämpa inte emot inläggning, för bara vätskebristen gör att illamåendet är värre.

    Jag själv tog mig igenom två graviditeter. Var inlagd större delen av tiden med första och kanske halva med andra. Man tror att det inte ska gå. Jag förstår verkligen det. Jag tiggde o bad om abort på nätterna för de var förfärliga. Men sedan kom dagen så hade det gått en dag till.

    Och ta till dig vad sjukvården eller kanske andra riktigt insatta säger. Själv upplevde jag att tips jag fick i all välmening från andra som inte har upplevt hyperemesis satte en press på mig som jag mådde bättre utan. Säger sjukvården medicin - tveka inte. Och gör det som passar dig och som ger dig andrum mellan det värsta.

    Tänker på dig och önskar dig all lycka till. Det är för jävligt. Verkligen. Och ingen borde behöva drabbas av detta.
Svar på tråden Extremt illamående, HJÄLP!!