• garib

    Värt att köpa airfryer?

    Jag funderar på att köpa airfryer.Ni som har köpt en,är ni nöjda och har ni stor nytta av den?Den tar ju ganska stor plats så jag vill vara säker på att det är ett bra köp.

  • Svar på tråden Värt att köpa airfryer?
  • Mortiscia80

    Det är värt det för oss iaf, vi skulle kunna äta strips sju dagar i veckan med gott samvete och slippa oroa oss för hälsan.

  • Mortiscia80
    garib skrev 2021-08-28 08:46:43 följande:

    BLir annan mat godare än i vanlig ugn?Tex kyckling ,kött?


    Vi har hittills inte tillagat så många andra saker än potatisprodukter men jag vet att man kan göra allt möjligt i den. Om jag skulle gissa så blir det varken godare eller mindre än i vanlig ugn. Mat du gör i vanlig ugn är ju redan hälsosam nog, det behöver du ingen air fryer till. Poängen är att minska på friterad och stekt mat.
  • Kvittning
    Mortiscia80 skrev 2021-08-28 09:01:12 följande:
    Vi har hittills inte tillagat så många andra saker än potatisprodukter men jag vet att man kan göra allt möjligt i den. Om jag skulle gissa så blir det varken godare eller mindre än i vanlig ugn. Mat du gör i vanlig ugn är ju redan hälsosam nog, det behöver du ingen air fryer till. Poängen är att minska på friterad och stekt mat.
    Hur blir det jämfört med "vanlig" fritering? Har gått i samma fundering som TS men vill i så fall ha ett alternativ som verkligen ger det där goda krispiga som man får när man friterar och inte bara "lite bättre än gjort i ugn". 
  • gyros
    garib skrev 2021-08-28 07:57:36 följande:

    Jag funderar på att köpa airfryer.Ni som har köpt en,är ni nöjda och har ni stor nytta av den?Den tar ju ganska stor plats så jag vill vara säker på att det är ett bra köp.


    Köpte min airfryer 2016 och det är ett av de bästa köpen jag gjort. Använder den nästan uteslutande till pommes men ibland även kyckling och grönsaker. Har även flera tillbehör såsom grillgaller, teflonpanna och bakform och gjort kladdkaka med fint resultat. Tycker det blir mycket bättre än i ugn. Jag köpte standardmodellen (800g) och tycker det är precis lagom storlek för 1-2 personer.  Det går alltid att köra flera gånger om man vill göra mer. Dessutom är den ganska lätt (ca 4 kg) och kan enkelt ställas in skåp när den inte används. Hade jag möjlighet att ha den ståendes framme hela tiden hade jag nog valt att komplettera med en XL modell då den används så pass ofta.
    Kvittning skrev 2021-08-28 19:25:12 följande:
    Hur blir det jämfört med "vanlig" fritering? Har gått i samma fundering som TS men vill i så fall ha ett alternativ som verkligen ger det där goda krispiga som man får när man friterar och inte bara "lite bättre än gjort i ugn". 
    Det beror på potatissort och potatisens kvalitet. Upplever bäst resultat med Asterix (rött skal) och är skillnaden marginell. Jag använder dock väldigt lite olja. Andra kanske har andra erfarenheter.
  • Mortiscia80
    Kvittning skrev 2021-08-28 19:25:12 följande:
    Hur blir det jämfört med "vanlig" fritering? Har gått i samma fundering som TS men vill i så fall ha ett alternativ som verkligen ger det där goda krispiga som man får när man friterar och inte bara "lite bättre än gjort i ugn". 
    Strips, potatisklyftor etc blir krispiga och goda tycker jag! :) 
  • Aniiee

    Jag/vi har bara en liten, men det är skitbra att göra enstaka portioner pommes, kycklingben (ej klubbor, den är för liten), fiskfiléer, mozzarellasticks osv osv i.

    Är man en hel familj som ska ha mat samtidigt så är det nog bättre att köpa en varmluftsugn istället, om man inte redan har en. Större, och större möjligheter.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • zZzZz

    Köpte en Philips Airfryer Premium XXL, klockren, skönt att slippa pilla med ugnen, vänta på att den ska bli varm, den gör perfekta pommes, kyckling, lax osv, t.om små baguetter blir asgoda, så den är värt det, lätt... lite stor på bänken men tur bänken är stor :)

  • Virriga Vera

    Köpte en enkel och billig på Lidl för 599:- för ca 5 år sedan bara för att testa, och det är helt klart det bästa köp jag gjort. Funkar klockrent. Gör mest pommes men har gjort kycklinglår, vårrullar och nuggets i den och det blir bra. Men det går inte att ta i för mycket för då blir det inte bra. Vi är bara 2 i hushållet och den räcker bra till oss.

Svar på tråden Värt att köpa airfryer?